אינטל במגעים לרכישת הסטארט-אפ הישראלי שבבי הבינה המלאכותית הבאנה לאבס

על פי מקורות בתעשייה, אינטל כבר כמה שבועות במגעים לרכישת הסטארטאפ הישראלי "הבאנה לאבס", המפתח שבבים מהירים לבינה מלאכותית • מאחורי הבאנה עומד מייסד גלילאו, אביגדור וילנץ, שגם היה המשקיע הראשון בחברה

אביגדור וילנץ / צילום: תמר מצפי
אביגדור וילנץ / צילום: תמר מצפי

ענקית השבבים האמריקאית אינטל וענקית האלקטרוניקה הקוראנית סמסונג נמצאות במגעים לרכישת הסטארט-אפ הישראלי הבאנה לאבס (Habana Labs) תמורת סכום המוערך בכמיליארד דולר. הבאנה לאבס מייצר שבבים בתחום הבינה המלאכותית.

מאחורי הקמת הבאנה לאבס עומד מייסד חברת השבבים גלילאו, אביגדור וילנץ, שגם היה המשקיע הראשון בחברה. וינלץ נחשב לאחד היזמים הבולטים בתחום השבבים וכיום הוא מעורב כמייסד ומשקיע בכמה חברות סטארט-אפ בתחום, בהן לייטביטס לאבס, דאסטפוטוניקס. ליוזמת הקמת הבאנה לאבס הצטרפו דוד דהן המכהן כמנכ"ל, ורן חלוץ המשמש כסמנכ"ל פיתוח. רן חלוץ הוא בנו של הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ. השניים יוצאי חברת פריים סנס, שנרכשה על ידי אפל ב-345 מיליון דולר ב-2013 והטכנולוגיה שלה שולבה באייפון X. מנהל העסקים של החברה הוא איתן מדינה, מי שהיה סמנכ"ל הטכנולוגיה בגלילאו.

וילנץ הוא גם ממייסדי אנפורנה שנמכרה לאמזון ב-2015 בעסקה של 370 מיליון דולר. הבאנה פועלת בתל אביב, בקיסריה, בסן חוזה, בבייג'ינג ובגדנסק שבפולין. הבאנה הוקמה ב-2016 ומאז הקמתה גייסה 120 מיליון דולר. סבב הגיוס האחרון היה בנובמבר 2018, אז גייסה החברה 75 מיליון דולר בהובלת אינטל קפיטל. לסבב זה הצטרפו WRV Capital של ליפ-בו טאן (מנכ"ל חברת התוכנה לעיצוב שבבים קיידנס), קרן בסמר, באטרי ונצ'רס, סמסונג ומשקיעים נוספים.

אינטל והבאנה לאבס מסרו כי "אין תגובה לדברים". מסמסונג לא התקבלה תגובה לדברים.

שוק של 5.8 טריליון דולר בשנה

בינה מלאכותית היא אחת מענפי הטכנולוגיה החשובים והמבטיחים ביותר כיום. בחברת הייעוץ מקינזי העריכו באפריל 2018 שהערך העסקי - מלוא הערך הנוצר מהשימוש בטכנולוגיה - שניתן להפיק משימוש בטכנולוגיות בינה מלאכותית נע בין 3.5 ל-5.8 טריליון דולר בשנה. הטכנולוגיה מתבססת על אלגוריתמים שמנתחים כמויות גדולות של מידע ונתונים (דאטה), מזהים דפוסים חוזרים, מפיקים מהם תובנות, מתאימים את עצמם לשינויים ופועלים בהתאם.

על מנת להצליח לעבד את כמויות הדאטה העצומות שענקיות הטכנולוגיה אוספות ועוד צפויות לאסוף בעקבות המעבר לדור החמישי בסלולר ולשימוש נרחב ברכב אוטונומי, נדרשת תשתית מתאימה מבחינת מהירות ויעילות הביצועים של השבבים. המובילה העולמית בתחום היא חברת אנבידיה, אך חברות נוספות לוטשות עיניים לתחום, ובראשן אינטל. ענקית השבבים הצטרפה לתחום יחסית באיחור, אך היא משקיעה בו רבות. רכישת חברת מובילאיי הישראלית ב-2017 תמורת 15.3 מיליארד דולר, היא הצעד הכי משמעותי שביצעה אינטל עד כה בתחום.

במקביל משקיעה אינטל לא מעט משאבים גם בפיתוח שבבי בינה מלאכותית משל עצמה, והיא עושה זאת באמצעות צוות הפועל במרכז הפיתוח של החברה בארץ. באוגוסט חשפה אינטל את שבב הבינה המלאכותית הראשון שפותח בישראל "Nervana NNP-I" אשר קיבל את הכינוי "Springhill". באפריל פרסמה פייסבוק באתר המפתחים שלה כי שתי החברות משתפות פעולה. לדברי מנהל העסקים של הבאנה לאבס איתן מדינה, "פייסבוק, שהיא חברת הדאטה סנטרים הכי חשובה, עובדת איתנו - גם בנקודות נוספות שאי אפשר לדבר עליהן".

ביוני השנה הכריזה הבאנה לאבס על השקת שבב חדש בשם "גאודי", המיועד לשלבי האימון של בינה מלאכותית ומיועד למרכזי נתונים (דאטה סנטרים). שבב זה הצטרף לשבב הבינה המלאכותית הראשון של החברה - "גויה" - שהושק בנובמבר בשנה שעברה ומיועד לשלבי היישום של בינה מלאכותית (Inference) בציוד קצה (Edge).

שלבי האימון של הבינה המלאכותית נחשבים עתירי משאבי מחשוב. בישראל פועלים נוסף להבאנה לאבס עוד לפחות שני סטארט-אפים שמפתחים שבבי בינה מלאכותית - היילו ונורובלייד, שגם הם מבקשים להתחרות בענקיות הגלובליות. הייחוד שלהם כמו גם של גרפקור הבריטית, הוא שמדובר בשבבים שתוכננו מן היסוד לצרכי עיבוד בינה מלאכותית.

מקורות בתעשייה הסבירו בשיחה עם "גלובס" כי "גאודי" מכוון ישירות נגד מוצרי נבידיה. "גם כהשקעה פיננסית מדובר בהשקעה מעולה שבמעולות, שתניב למשקיעי הסיד תשואה בטווח של פי 10-20 על הכסף תוך שלוש שנים", אמר מקור בכיר.

ישראל: מעצמה עולמית בבינה מלאכותית

ישראל היא מובילה עולמית במספר הסטארט-אפים בתחום הבינה המלאכותית, עם קרוב ל-400 חברות, המציבות אותה במקום השלישי בעולם אחרי ארה"ב וסין לפי נתוני קרן הון הסיכון ASGARD. לפי נתוני סטארט-אפ ניישן סנטרל (SNC), סך הגופים הישראליים, כולל מרכזי מחקר המפתחים טכנולוגיות בינה מלאכותית או שעושים בה שימוש מהותי, עמד בסוף השנה שעברה בכ-1,150. סך ההשקעות בחברות בתחום בשנה שעברה היווה כ-37% מההשקעות בהייטק ועמד על כ-2.25 מיליארד דולר זאת אף על פי שמספר החברות בתחום היה מוערך ב-17%מסך החברות. רק ברבעון הראשון של 2019 גייסו סטארט-אפים בתחום כ-600 מיליון דולר ב-51 עסקאות, שהיוו למעלה משליש מכלל ההון שגויס באותו רבעון.

לפני כשבועיים נחשפו ב"גלובס" חלקים מטיוטת דוח הוועדה לבינה מלאכותית שמינה ראש הממשלה בנימין נתניהו בראשות אלוף (מיל') פרופ' יצחק בן-ישראל. לפי התוכנית תשקיע המדינה בחמש השנים הקרובות כ-1-2 מיליארד שקל כדי להפוך את ישראל למובילה עולמית בתחום. דוח הוועדה כלל המלצות שנגעו לצורך בהכשרת מהנדסים ובהשקעה בחינוך בתחום כבר משלב בית הספר התיכון. העניין שמגלות ענקיות כמו אינטל וסמסונג בהאבנה לאבס מדגים את העניין הגובר בתחום, בחשיבותו, וכן מדגים את היכולות יוצאות הדופן של האקוסיסטם הישראלי בתחום הבינה המלאכותית.