"המשמעות של ביטול הקו החום תהיה ביטול 200 אלף דירות"

כך אמרה היום מנהלת מינהל התכנון, דלית זילבר, שהתייחסה לאפשרות של ביטול קו הרכבת הקלה באזור השפלה • מנכ"ל משרד הבינוי בני דרייפוס שנכח בפאנל בו נכחה זילבר התריע מביטול מחיר למשתכן ואמר "אם נוריד את הרגל מהגז אנחנו מבשלים את המשבר הבא"

דלית זילבר / צילום: ניב קנטור
דלית זילבר / צילום: ניב קנטור

"התכנון אינו מהווה חסם, אלא העיכובים לתקציבים לתשתיות לאומיות", כך אמרה מנהלת מינהל התכנון דלית זילבר, בוועידת עיר הנדל"ן המתקיימת באילת. זילבר התריעה, כי על אף שהקו החום של הרכבת הקלה אושר, הנסיגה ממנו תגרום לירידה כבדה בדירות שיתוכננו לאורכו.

הקו החום נועד לחבור לשלושת הקווים הנוספים של הרכבת הקלה, ולחבר את הרכבת הקלה לערי השפלה לוד, רמלה, ראשון לציון ובאר יעקב. ואולם באחרונה נודע, כי משרד התחבורה נסוג מהפרויקט, משיקולים כלכליים בעיקרם.

"הקו החום אושר כבר אבל עכשיו מחפשים לו במשרד האוצר תקציבים. המשמעות של קו חום כן או לא, זה 200 אלף יחידות דיור כן או לא והאוצר צריך לקחת את זה בחשבון", אמרה זילבר, והסבירה, שיחידות הדיור הללו אמורות להיבנות כחלק מהמדיניות של מינהל התכנון, לתגבר את צפיפות הבנייה לאורך צירי התחבורה הראשיים. באם לא יוקם הקו - היחידות הללו לא יוכלו להבנות.

זילבר אמרה עוד, כי השנה יאשרו מוסדות התכנון כ-120 אלף יחידות דיור, וזאת כתוצאה מהתייעלות עבודת הוועדות, ואולם הביעה דאגה לנוכח בעיות התשתית, ובמיוחד תשתיות התחבורה, שלא פעם נתקעות בבעיות תקציביות, אחרי שכבר אושרו.

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון בני דרייפוס, שהשתתף בפאנל בו לקחה זילבר חלק, התייחס לנושא מחירי הדירות ואמר כי הוא אינו מתרגש מעליית מחירי הדירות שחזרה לפקוד את שוק הנדל"ן החל מתחילת השנה: "אנחנו נמצאים בעליית מחירי דירות של 2.5% מתחילת השנה, כשמדד תשומות הבנייה עלה בשיעור גבוה מכך. הריבית היא אפסית ואנחנו נמצאים במיעוט עסקאות", ניתח דרייפוס את המצב והוסיף כי "זה לא יכול היה לקרות אלמלא מחיר למשתכן והאמון הציבורי הרחב שהתכנית קיבלה. כל חודש יש כאן מכונה משוכללת שמחתימה על 1,500 הסכמי מכר. אנחנו רואים קבלנים שהאמינו במחיר למשתכן ומרוויחים על זה. אנחנו רואים את הדוחות התקופתיים שלהם ושמחים על זה. אם נוריד את הרגל מהגז, אנחנו מבשלים את המשבר הבא".

דרייפוס התריע כי שיטת מכרזי הקרקעות של רמ"י, שמכוונת לכל המרבה למחיר, יוצרת אפקטים של עליית מחירים גם בקרקעות בשוק הפרטי, מגדילה את היטלי השבחה וכפועל יוצא דוחפת לעליות מחירים.