ההכנסות מארנונה ברשויות המקומיות צפויות לצמוח בשנת 2020

הסיבה לגידול הצפוי בהכנסות של הרשויות המקומיות מארנונה, היא נוסחת העדכון של משרדי הפנים והאוצר שלפיה המס המוניציפלי יעלה החל משנת 2020 ב-2.58%

הרשויות המקומיות צפויות להגדיל ב-2020 את הכנסותיהן מארנונה בכ-750 מיליון שקל וסך גביית הארנונה למגורים ולעסקים צפויה להסתכם בכמעט 30 מיליארד שקל, כך מעלה ניתוח שעשה איגוד לשכות המסחר.

הסיבה לגידול הצפוי בהכנסות של הרשויות המקומיות מארנונה, היא נוסחת העדכון של משרדי הפנים והאוצר שלפיה המס המוניציפלי יעלה החל משנת 2020 ב-2.58%.

אלא שבעשרות רשויות ברחבי הארץ ההתייקרות הצפויה מתוקף נוסחת העדכון היא רק ההתחלה: הניתוח, שעשה האגף לכלכלה ומסים של איגוד לשכות המסחר העלה כי ברשויות רבות הארנונה עשויה להתייקר גם מעבר לשיעור של 2.58%. זאת, לאחר שבמהלך החודשים האחרונים לא פחות מ-94 רשויות מקומיות הגישו למשרד הפנים בקשות לקבלת אישורים להעלאות חריגות של הארנונה, להפחתות ולשינויי סיווג לעסקים ולמגורים.

בקשות אלה טעונות אישור של שר הפנים, אריה דרעי ושל שר האוצר, משה כחלון. השרים צפויים להחליט אם להיעתר לבקשות אלה או לדחות אותן עד ה-15 לחודש.

באיגוד לשכות המסחר בדקו ומצאו כי 62 רשויות מקומיות ביקשו ממשרד הפנים אישור להעלאות חריגות של המס המוניציפלי או שינויים בסיווגי קרקע בשווי כולל של כ-200 מיליון שקל. בין רשויות אלה נמצאות עיריות תל אביב, רחובות וראש העין. במקביל, 22 רשויות מקומיות ביקשו ממשרד הפנים היתר להפחית את גובה המס שהן גובות מתושביהן, בסך כולל של 34 מיליון שקל. רשימת העיריות שמבקשות להקל על תושביהן כוללת את בני ברק, בית שאן, הוד השרון וגני תקווה.

באיגוד ציינו היום כי הניתוח שנעשה בנושא, לא מתייחס ל-10 בקשות נוספות שהגישו רשויות מקומיות למשרד הפנים, שכן אין בידיו נתונים שבכוחם להעיד אם בכוונת אותן רשויות להעלות או להוריד את גובה הארנונה בתחומן.

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין התייחס היום להתייקרות הצפויה בארנונה ואמר כי "בעוד שאנחנו נאבקים במחירה של משחת שיניים - כל עלויות התשתית בישראל כמו מחיר החשמל, המים, הנמלים ומס הארנונה ממשיכים לעלות ולהניע את גל ההתייקרויות במשק".

הוא הוסיף וקרא לשר הפנים, אריה דרעי לדחות את הבקשות להעלאות חריגות של המס, מעבר לשיעור העלייה השנתי שלו: "שר הפנים צריך להיות שומר הסף של הציבור והמגזר העסקי מפני עושק הארנונה מצד הרשויות המקומיות שכן מדובר במס שמהווה גורם מרכזי בסגירת העסקים בישראל".

לין הוסיף ואמר כי אם משרד הפנים ייעתר לבקשות להעלאות חריגות של המס - מוטב שינמק את שיקוליו: "אסור להעלות מסים במחשכים ולציבור יש את הזכות לדעת שהמס מועלה ובאילו נימוקים".