שנתיים לאחר שנגנזה: רפורמת התמרוקים חוזרת

הרפורמה, שאמורה להקל את הרגולציה על מוצרי קוסמטיקה וטואלטיקה, חוזרת לשולחן הדיונים אחרי עבודת מטה של משרד הבריאות שנמשכה כשנתיים

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב / צילום: ליאור מזרחי
מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב / צילום: ליאור מזרחי

למרות היעדר ממשלה קבועה באופק, במשרד הבריאות מחזירים לקדמת הבמה את רפורמת התמרוקים, וזאת בדיוק שנתיים לאחר שנגנזה. משרד הבריאות מפרסם היום (ב') טיוטה מחודשת לתקנות שנידונו ונגנזו לפני כשנתיים, לאחר שבזמנו המחלוקת בין משרדי האוצר, הכלכלה והבריאות הגיעה למבוי סתום.

מדובר ברפורמה שאמורה, ככל שתאושר בוועדת הבריאות ובכנסת, לאפשר ייצור ושיווק תמרוקים באופן מיידי, ללא אישור רגולטורי מקדים ממשרד הבריאות כנהוג כיום, ובכך להקל את הרגולציה סביב מוצרי קוסמטיקה וטואלטיקה ולקצר את משך כניסתם לשוק.

התקנות מתייחסות לשינוי מודל רגולציית התמרוקים בישראל ומציעות להתאימו למודל השווייצרי, וזאת לשם "הבטחת בריאות הציבור בישראל מחד והפחתת הנטל הרגולטורי החל על עוסקים בתמרוקים מאידך".

רגולציית התמרוקים השווייצרית, עליה מבוססות טיוטת התקנות שמפרסם היום משרד הבריאות, מושתת על עיקרון של בקרה עצמית, לפיו קיים אמון בין הרגולטור והעוסקים בענף שיבצעו את הבקרות והבדיקות הנדרשות לצורך הבטחת בריאות הציבור טרם הפצת התמרוקים בשוק ולאורך חיי המדף של התמרוקים.

הרפורמה קובעת תנאי סף לעיסוק ביבוא או ייצור תמרוקים ומחייבת את העסקים להבטיח שהתמרוקים עליהם הם אחראיים בטוחים לשימוש ועומדים בדרישות החוק. עוד קובעות התקנות כי באחריות כל יצרן ויבואן שלכל תמרוק המשווק בישראל יהיה תיק מוצר המכיל את כל המידע הנוגע להרכב התמרוק, הערכת בטיחות, תהליכי הייצור, ניסויים קליניים, התוויות, הוכחות טענות שיווקיות, חומרי אריזה ועוד. בדומה להרכבו על-פי הרגולציה האירופית.

בנוגע ליבוא המקביל קובעת הרפורמה כי "היבואן המקביל נושא בחובות האחריות על בטיחות התמרוק ועמידה בדרישות החוק הזהות ליבואן הרשמי ליצרנים".