מתקרבים לסבב ג': הונחה הצעת חוק לפיזור הכנסת ה-22

לאחר שאפסו הסיכויים להרכיב קואליציה בפרק הזמן, מתכוונים בכנסת לשנות את סעיפי הפיזור, כך שהבחירות לא יערכו תוך 90 ימים, אלא יוקדמו ליום 2 במרץ 2020 • בפרק המימון של מערכת הבחירות, שילבו הח"כים מספר הוראות שיאפשרו להם להשיג תקציב לבחירות, אחרי שכל המפלגות נטלו הלוואות בשנה האחרונה וטרם החלו להחזירן

ראשי מפלגות הכנסת ה-22 לצד נשיא המדינה ונשיאת בית המשפט העליון / צילום: דוברות הכנסת
ראשי מפלגות הכנסת ה-22 לצד נשיא המדינה ונשיאת בית המשפט העליון / צילום: דוברות הכנסת

הצעת החוק לפיזור הכנסת ה-22 הונחה בפני הכנסת. לאחר שאפסו הסיכויים להרכיב קואליציה בפרק הזמן של 21 הימים האחרונים, מתכוונים בכנסת לשנות את סעיפי הפיזור, כך שהבחירות לא יערכו תוך 90 ימים, אלא יוקדמו ליום 2 במרץ 2020. החוק הונח כהצעה פרטית מטעמם של חברי הכנסת ניסנקורן, מאיר כהן וצבי האוזר מכחול לבן ומיקי זוהר ושלמה קרעי מן הליכוד. הצעת החוק צריכה רוב של 61 בכל הקריאות והכנסת תחל לעבוד על ההצעה כבר הלילה.

בפרק המימון של מערכת הבחירות, שילבו חברי הכנסת מספר הוראות שיאפשרו להם להשיג תקציב לבחירות, אחרי שכל המפלגות נטלו הלוואות בשנה האחרונה וטרם החלו להחזירן וכך קופתן מדוללת מתקציב.

"עקב קיום שלוש מערכות בחירות בפרק זמן של פחות משנה מתמודדות המפלגות עם קושי ניכר בניהול המשאבים הציבוריים המוקצבים להן בחוק, שכן הם מוקצים על בסיס הנחה שיש פרקי זמן ארוכים יותר בין תקופת בחירות אחת לשנייה" נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק.

"לפיכך, מוצע להתאים את הכללים לעניין חישוב הוצאות הבחירות, המקדמות וההלוואות שניתנות לסיעות הכנסת על חשבון מימון ההוצאות השוטפות לנסיבות הייחודיות שנוצרו. במקביל מוצע להקל על רשימות מועמדים שאינן מיוצגות בכנסת היוצאת בקבלת מימון להוצאות" נכתב.

המשמעות של הדברים הנה, שהלוואות שנטלו כל הסיעות בכנסת ה-21 והכנסת ה-22 והן טרם התחילו להחזירן, לא ישללו מן המפלגות את כספי המימון.

בנוסף, חברי הכנסת העלו את יחידות המימון. במקום 1.38 מליון שקל למנדט, הסכום יועלה ל-1.8 מליון שקל "הגדלת התוספת האמורה תיטיב יחסית עם הסיעות הקטנות, משום שהן ניצבות בפני קשיים תזרימיים גדולים יותר" נכתב בדברי ההסבר.

באשר להלוואות שנטלו הסיעות, החוק הקיים מחייב את הסיעות להחזיר את ההלוואה באמצעות ניכוי ממימון ההוצאות השוטפות שהסיעות מקבלות במשך שנות הכהונה."פיזורן של הכנסת העשרים ואחת והכנסת העשרים ושתיים זמן קצר לאחר כינונן, מנע מהסיעות את האפשרות להחזיר את ההלוואות שנטלו בתחילת כהונתן של הכנסות האמורות במהלך תקופת הכהונה. ללא התיקון המוצע יקוזזו מלוא סכומי ההלוואות שנטלו הסיעות מהמקדמות שהסיעות יהיו זכאיות לקבל ובכך לא ייוותר לסיעות תקציב מספיק לקראת הבחירות הקרובות" נכתב.

וכך נקבע בחוק פיזור הכנסת שכל סיעה שנטלה הלוואה למימון מערכת הבחירות לכנסת ה-22, ולא התחילה להחזיר את הכסף - ההלוואות לא ינוכו מן המקדמה למימון הבחירות.