סנטה קלאוס בא לבקר בישראל: חגיגת כריסמס בגליל

הכפרים הנוצריים בגליל מתקשטים בעצי אשוח, בשוקי כריסמס ובסיורים מיוחדים

מעיליא גליל מערבי/ צילום: עדי זרחי
מעיליא גליל מערבי/ צילום: עדי זרחי

חודש דצמבר מכניס בכפרים הערביים-נוצריים בגליל ווייב אחר של שמחה וחגיגיות, וברחובות ניכרת תכונה רבה כשההכנות לכריסמס עוברות להילוך גבוה. בשנים האחרונות התעצמה התנועה במהלך החג, חלק נכבד ממנה מהווים ישראלים שנוהרים צפונה, לטעום ולחוות אווירה של חו"ל. במעיליא ובפסוטה, הכפרים הנוצריים היחידים בארץ, מדובר באירוע קהילתי ססגוני ובעל משמעות.

99% מכ-3,300 תושבי מעיליא הם נוצרים יוונים קתולים ולחלקם תווי פנים עם לוק אירופי. ישנה טענה שאלה הם צאצאי הצלבנים שהתיישבו כאן במאה ה-12 והקימו מבצר שליטה אזורי. אלא שעם גירושם במאה ה-13, היו מהם שנותרו בארץ, נישאו למקומיות והעבירו את הגנים הלאה. הקהילה הנוצרית הגיעה לפני כ-300 שנה, בגל התיישבות מלבנון, במסגרת חילופי אוכלוסיות. היום נחשב מעיליא לכפר הערבי המשגשג בארץ, עם אחוז גבוה של אקדמאים ובעלי מקצועות חופשיים. כדי להתוודע לכפר, הצטרפנו לאיילת בר-מאיר, מורת דרך שמובילה בין היתר סיורים לקראת חג המולד. הסיור שלה מתחקה אחרי ההיסטוריה המקומית ומשלב גם אתרי תיירות בולטים. 

התחלנו ביקב ג'וליה, שהקים ג'ורג' עראף וקרא לו בשמה של אשתו. עראף, אגרונום במקצועו, נטע לפני כעשור כרם יין, וייצר השנה כ-7,000 בקבוקים. היקב הביתי קטן ואינטימי, ובסופי שבוע מארח הזוג עד 15 איש לטעימות יין ונשנושים סביב שולחן ארוך (בתיאום מראש, טל' 054-56566281). המשכנו לבן משפחת עראף נוסף, אליאס, שנולד בבית עתיק שבנייתו החלה ב-1875.

במהלך תוספת בנייה מאוחרת, נמצא בחצר פסיפס ביזנטי משנת 475 עם שמו של בישוף מקומי. בבית העתיק מפלס כניסה נמוך ששימש לבעלי חיים, חלל מרכזי גבוה עם קשתות אבן, תקרה מקורות אזדרכת וגלריה עם יציאה לגג. המבנה היפה שמור במצב טוב ובקירות גילינו ארונות ששימשו כמקרר, כיאה לאזור גבוה וקר.החצר של עראף ססגונית ונאה, והיא מתמזגת נפלא עם השכן, חליל ליוס, אמן פסיפס שעבודותיו מעטרות גם את הרחוב בחומות הצבעוניות, בעציצים שפזורים סביב גינתו וביצירות שעל קירות הבית - חגיגה לעיניים.

מכאן טיפסנו אל שרידי המבצר הצלבני שאטו דה רואה (צרפתית: טירת המלך), שהוחרב על-ידי הממלוכים. תושבי לבנון שהגיעו במאה ה-18, התיישבו בין החורבות והשתמשו באבני המבצר הפזורות לבניית בתים וכנסייה שהיא שילוב בין הזרם הקתולי לאורתודוקסי. הכנסייה תארח בחג המולד מיסה חגיגית. בחצר הכנסייה יש פסל של תומרקין, ובין כמה יסודות עתיקים סמוכים הוקמה מסעדת שאטו דה רואה, ששווה לבקר בה ולו כדי לקבל הצצה לבנייה מלפני 700 שנה. גם כאן יארחו עם תפריט מיוחד לארוחת כריסמס חגיגית (077-7295934).

את הסיור סיימנו במסעדת לה פמפה שבמצפה הילה אשר בביתם של אילנית וערן טבצ'ניק. המסעדה פתוחה בסופי שבוע ומציעה כמה סבבים של ארוחות טעימות ל-23 מאושרים, על טהרת המטבח הארגנטינאי. בסיור שיתקיים ביום שישי 20.12, יתחילו המטיילים בארוחה ומשם יצאו למסלול במעיליא (250 שקל לאדם). הסיור בלבד פתוח למטיילים נוספים (70 שקל לאדם).באותו בוקר יתקיים גם מרוץ הכריסמס המסורתי (www.realtiming.co.il/site/916).

גם בפסוטה יתקיים סיור כריסמס שיחלוף ברחובות הכפר, בכנסייה החדשה והעתיקה ששופצה ובעץ האשוח הגדול ויסתיים באירוח ביתי ובילוי בפאב מקומי (25 שקל לאדם), וכך גם בכפר יאסיף ובשפרעם, יישובים מעורבים שתושביהם הנוצרים שומרים על המסורת והישראלים באים לחבק (www.sharedpaths.org.il).

אבל אחת התופעות המעניינות נוגעת לשוקי כריסמס. בזמן שישראלים רבים בוחרים לטוס לאירופה, בארץ מתפשטת התופעה. במעיליא יחגגו בשלושה ימים (21-23.12) של מרקט שמח עם דוכני מזון ואמנות וגם מופעים והפעלות לילדים. גם בנצרת יהיה שוק חג מולד מסורתי במרכז הביג פאשן, עם שפע של חנויות פופ-אפ שצצות בעיר. במלון גולדן קראון יארחו כריסמס מרקט INDOOR, עם דוכני מזון מסורתיים וטרנדיים, בר עשיר ודוכני אמנים, וברקע ינגנו מיטב הדיגיי'ז של נצרת מוזיקה עכשווית, שירי כריסמס וקאברים, והכול יתחבר לחגיגת כריסמס ישראלית צוהלת ושמחה.