טראמפ חתם על צו שמיועד להחניק התבטאויות אנטישמיות בקמפוסים

נשיא ארה"ב: "זה המסר שלנו לאוניברסיטאות: אם אתן רוצות לקבל סכומים אדירים מהממשל הפדרלי, אתן חייבות לדחות אנטישמיות" • חוגים בשמאל האמריקאי: הצו יביא להגבלת חירות הדיבור

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

 

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ חתם אמש (ד') על צו נשיאותי שמיועד להחניק התבטאויות אנטישמיות בקמפוסים של מוסדות להשכלה גבוהה.

הצו מגדיר למעשה יהדות כגזע או לאום, לא רק כדת. הגדרה כזו תחיל את החוק לזכויות האזרח - שאוסר אפליה על רקע של מוצא לאומי, גזע או צבע עור במוסדות חינוך שמקבלים סיוע פדרלי - גם על התקפות בעלות אופי אנטישמי שמכוונות נגד סטודנטים יהודיים במוסדות אקדמאים.

בשנים שחלפו נרשמה עליה מתמדת במספר ההתקפות האנטישמיות נגד סטודנטים יהודים בקמפוסים ברחבי ארה"ב. במקרים רבים היוזמים והתוקפים הם סטודנטים שמאלניים שמתנגדים למדיניות ממשלת ישראל כלפי הפלסטינים. הגורמים הפעילים ביותר בקמפיין נגד ישראל הם תומכי התנועה לחרמות, משיכת השקעות וסנקציות (BDS), שעשו להם מנהג להפגין בעצרות שבהן מופיעים נציגים ישראליים.

בנאום במסיבת חנוכה בבית הלבן, העמיד טראמפ שתי אופציות לפני האוניברסיטאות שמקבלות סיוע פדרלי: כסף מהממשל או המשך הפעילות האנטישמית בקמפוסים שלהן. "זה המסר שלנו לאוניברסיטאות: אם אתן רוצות לקבל מדי שנה את הסכומים האדירים של הסיוע הממשלתי, אתן חייבות לדחות אנטישמיות; פשוט מאוד", אמר הנשיא.

כדבריו: "הצו הזה מבהיר שסעיף 6 של החוק לזכויות האזרח - סעיף שאוסר על מתן סיוע לאוניברסיטאות ומוסדות אחרים להשכלה גבוהה שקיימת בהם אפליה - חל גם על מוסדות שבהן קיימת משטמה אנטישמית".

הצו החדש מגדיר אנטישימיות כ"פעילות ששוללת מיהודים את זכותם להגדרה עצמית". הדוגמה שמביא נוסח הצו לפעילות כזו היא "העלאת טענות שקיומה של מדינת ישראל הוא מיזם גזעני".

חוגים בשמאל האמריקאי טוענים שנוסח הצו הנשיאותי יגביל את חירות הדיבור בקמפוסים של האוניברסיטאות. לדבריהם, הצו אינו מבחין בין ביקורת לגיטימית על מדיניות ישראל בשטחים לבין התבטאויות אנטישמיות שאותן אכן יש לגנות. ג'יי סטריט, השדולה הוושינגטונית שמגדירה עצמה פרו ישראל ופרו שלום, פרסמה אמש את ההודעה הבאה: "הצו הנשיאותי הזה... נועד פחות להיאבק באנטישמיות ויותר להחניק את חופש הדיבור ולרדוף את מותחי הביקורת על ישראל בקמפוסים האמריקאים".

אך הליגה נגד השמצה קידמה בברכה את הצו. "באווירה של אנטישמיות גואה, הצו הזה מספק קווים מנחים בעלי ערך (להגדרת) האנטישמיות ונותן לרשויות אכיפת החוק ולמנהלי אוניברסיטאות מכשיר נוסף כדי לזהות משטמה זדונית ולהיאבק בה".

אנליסטים מציינים שהצו החדש הוא חוליה נוספת בשורת צעדים שנועדו להגביר את התמיכה בטראמפ בקרב היהדות האמריקאית - שרובה, כ-75%, תומך בדמוקרטים - ובקרב הנוצרים האוונגלים, שתמיכתם העזה בישראל היא גורם בלתי משתנה. בין הצעדים הפרו-ישראליים שנקט באחרונה ממשל טראמפ: העברת השגרירות האמריקאית בישראל מתל-אביב לירושלים והכרה בריבונות ישראל על הגולן.