לא מחכה לאיילת שקד: למה רק נפתלי בנט מופיע בקמפיין של הימין החדש?

בימין החדש מבהירים כי אם וכאשר שקד תחליט להצטרף, תמונתה תוצב לצד תמונת בנט בקמפיין המפלגה • לפי שיחות פנימיות, בנט מכוון למה שמכונה "הימין הרך" - מצביעים שבחלקם נמצאים כעת בכחול לבן, בחלקם אצל ליברמן, אך נזהר מלומר כי הוא מכוון גם למצביעי ליכוד

נפתלי בנט / צילום: רפי קוץ
נפתלי בנט / צילום: רפי קוץ

נפתלי בנט לא מחכה לאיילת שקד, והבוקר (ב') השיק את התחלת מסע הבחירות עם מודעה ראשונה וסיסמה חדשה: "יש ימין בכאילו, יש ימין לפעמים. הימין החדש, ימין בטוח".

במודעה מופיעה תמונתו של נפתלי בנט, ובימין החדש מבהירים כי אם וכאשר איילת שקד תחליט להצטרף, תמונתה תוצב לצד תמונת בנט.

לפי שיחות פנימיות בצוות הקמפיין בנט מכוון למה שמכונה "הימין הרך" - מצביעים שבחלקם נמצאים כעת בכחול לבן, בחלקם אצל ליברמן, אבל בנט נזהר מלומר כי הוא מכוון גם למצביעי ליכוד. הצלחת הימין החדש הפעם תלויה בכך שלא יהיה עימות מול הליכוד, אלא שיתוף פעולה. יש לומר כי גם בליכוד של נתניהו רואים בהצלחה של הימין החדש לצד מפלגת ציונות דתית מפתח לאפשרות להקים בכל זאת קואליציית ימין צרה לאחר הבחירות.  ובוודאי ישמחו שם אם מצביעים של כחול לבן או של ליברמן יעברו לימין החדש.

ואכן כוונת בנט ויועציו לפעול בעיקר בריכוזי מצביעים כאלה, בועיקר במרכז, גוש דן, ראשון לציון וערי השרון. המטרה היא להציג מצע ימני כולל הן במישור המדיני אבל תוך דגש גם על ימין כלכלי. קרי מאבק בוועדים, חירות הפרט ועידוד השוק החופשי. חבר הכנסת מתן כהנא, כבר התבטא בימים האחרונים נגד הועדים הגדולים והאשים אותם בין השאר ביוקר המחיה בישראל.

בינתיים הודיע בנט על מפקד ארצי לימין החדש כחלק מההיערכות לבחירות. חברי המפלגה יגוייסו לסייע במערכת הבחירות אבל אין כוונה לקיים בחירות מקדימות בטווח הנראה לעין.

שקד כאמור טרם החליטה אם לחבור לבנט או להישאר באיחוד הימין כמו בבחירות האחרונות. לפי מקורביה ההחלטה תיפול בימים הקרובים. ההתלבטות היא גם אסטרטגית, קרי מה טוב יותר למפלגות הימין, וגם אישית, כי בשתי האלטרנטיבות יש מי שרואה עצמו ראוי יותר לעמוד בראש, נפתלי בנט מצד אחד והרב רפי פרץ בבית היהודי.

לפי הודעת הבית היהודי מהבוקר (ב') המפלגה לא תקיים ככל הנראה בחירות מקדימות לקראת הבחירות השלישיות, למרות מחאות של כמה מחברי המפלגה הבכירים הטוענים כי הרבנים המובילים ובהם הרב חיים דרוקמן, טרם סיימו את הדיון בעניין.

בהודעה נאמר: "במשך שנה בזירה הפוליטית הסוערת, שכולה מערכות בחירות, פעלנו לאחד את השורות בציונות הדתית, להציל את גוש הימין וגם התפשרנו לטובת הכלל, ידענו לוותר על ההנהגה לטובת האיחוד מתוך דאגה כנה לשלטון הימין. מהכרות עם שותפינו אנחנו מאמינים שהדאגה לכלל מדריכה גם אותם. איננו מאמינים ששיקולים אחרים מנחים אותם. מתוך אחריות לחיבורים ולאיחודים בפרק הזמן הקצר שיש בידינו, אנו סבורים שיש לרוץ באותה המתכונת כמו בפעמים הקודמות ולשאוף לחיבורים נוספים". כלומר חיבור עם עוצמה יהודית - האמורה לתת את הביטחון במעבר אחוז החסימה.

עוד נאמר בהודעה: "אנו רואים בפריימריז עקרון ראוי ואף היינו היחידים בציונות הדתית שעשו זאת במשך שנים אך עם זאת כרגע זו משימה שאיננה יכולה להתכנס. אם מפני שהימין החדש אינם לוקחים חלק ואם מפני הדאגה לפני מפלגת הציונות הדתית שעלולה להשתנות. הבית היהודי קובעת מסלול לפריימריז ולאיחוד מלא בין המפלגות, ובשלב זה, בעיצומה של מערכת הבחירות, ממליצה על המשך עבודת צוותי העבודה לאיחוד מלא ולקיבוע הרשימה המשותפת כפי שעושות שאר המפלגות. אנו קוראים לאחינו מהאיחוד הלאומי לשוב לשולחן המו״מ ולסכם באופן מיידי את הריצה המשותפת על בסיס ההסכם הקיים ואת עקרונות המיזוג". בין הבית היהודי לאיחוד הלאומי קיימת הסכמה עקרונית למיזוג מלא.

מקצת הפעילים המתנגדים לביטול הבחירות המקדימות דורשים לקיים פריימריז פתוחים בציונות הדתית עם מועמדי כלל מפלגות הסרוגים, כדי לקבוע את הרשימה לכנסת. אחד מהם, איתי גרנק, דורש לכנס את מרכז המפלגה, כדי להצביע בעניין.