אושרה בתנאים תוכנית האיחוד וחלוקה בחוף התכלת בהרצליה

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה אישרה את עקרונות האיחוד והחלוקה העתידיים במתחם, שקובעים כי מי שיחזיק בקרקעות שישמשו בעתיד את הרכבת הקלה, יקבל זכויות בקרקעות אחרות ולא פיצוי כספי

חוף התכלת בהרצליה / צילום: שלומי יוסף
חוף התכלת בהרצליה / צילום: שלומי יוסף

תוכנית חוף התכלת בהרצליה מתקדמת באיטיות לקראת אישור: הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז תל אביב אישרה בישיבתה האחרונה את תוכנית האיחוד וחלוקה של המתחם, במסגרת תוכנית שכוללת את אחת מרצועות הקרקע האחרונות על חוף הים באזור תל אביב. עם זאת, האישור הוא בתנאים, וזאת לאור מספר התנגדויות טכניות שהוגשו על ידי מ"מ מהנדס עיריית הרצליה, מוניקה זר ציון ושהתקבלו בחלקן. 

חוף התכלת כולל 1,944 דונם, שנמצאים בין אזור התעסוקה של הרצליה בצפון, הגבול עם תל-אביב בדרום (כביש 5) כשממזרח ומערב נמצאים הים וכביש החוף. תוכנית המתאר הכוללת של המתחם, הר/2200/א מצויה בשלבי תכנון, הומלצה להפקדה בוועדה המחוזית על ידי הוועדה המקומית, ונמצאת בשלבי תכנון מוקדמים.

מה שאושר עכשיו הוא תוכנית הר/2200/ב, שמעגנת את עקרונות האיחוד והחלוקה העתידיים במתחם. מטרתה היא לייעד את כלל השטח הכלול בה להליך איחוד וחלוקה עתידיים, שבמהלכם בעלי קרקעות יקבלו קרקעות במקומות שונים, לפי שיקולים שמאיים. מדובר בהליך קריטי, שכן כ-70% מהקרקעות עתידות להיות מופקעות, רובן לטובת פארק חופי, אך גם לקו הירוק של הרכבת הקלה. המשמעות של התוכנית היא שמי שמחזיק בקרקעות שישמשו בעתיד את הרכבת הקלה, יקבל זכויות בקרקעות אחרות, ולא פיצוי כספי, כמקובל בהליכי הפקעה.

בוועדה המחוזית ציינו בהקשר לכך כי הרצועה שתוקצה לקו הירוק, הייתה אמורה להיות גם במקור תוואי דרך, ועל כן היא אינה צפויה לפגוע בבעלי הקרקעות במתחם.

עו"ד יוסי גיא מוסרי, המייצג בעלי קרקעות פרטיים במתחם חוף התכלת מגיב, כי החלטת הוועדה עשתה צדק אמיתי עם בעלי הקרקעות, שתוואי הרכבת הקלה עובר על החלקות שלהם ולדבריו, "היא מהווה סגירת מעגל של מאבק שהתחלנו אותו לפני מספר שנים". זאת, משום שהחשש של בעלי הקרקע הללו היה, שהקרקעות יופקעו במסלול של פיצוי כספי נמוך במקום זכויות בנייה כמו יתר בעלי הקרקע.