נדל"ן ללא הפסקה: ישראל קנדה והאחים נקש רוכשים את מנרב פרויקטים ב-550 מיליון שקל

מנרב פרויקטים, שנמצאת בשליטת קבוצת מנרב של משפחת קוזניצקי, עוסקת בייזום ובנייה של אלפי יחידות דיור • ברק רוזן, ישראל קנדה: "פוטנציאל משמעותי להרחבה מהותית של פעילות הייזום של החברה בפריסה גיאוגרפית רחבה"

ברק רוזן ואברהם קוזניצקי / צילומים תמר מצפי ורפי קוץ
ברק רוזן ואברהם קוזניצקי / צילומים תמר מצפי ורפי קוץ

כשלוש שנים לאחר הנפקתה בבורסת תל אביב של מנרב פרויקטים, צפויה חברת הנדל"ן להימכר - ולהימחק מהמסחר. חברת ישראל קנדה עדכנה היום כי היא "מנהלת משא ומתן מתקדם מאוד" לגיבוש הסכם, שבמסגרתו תרכוש יחד עם האחים ג'ו, רפי ואבי נקש את מלוא מניותיה של מנרב פרויקטים, לפי שווי חברה של כ-550 מיליון שקל - גבוה בכ-5% משוויה הבוקר, שעמד על כ-525 מיליון שקל.

את רכישת מנרב פרויקטים תבצע ישראל קנדה, שנמצאת בשליטת היו"ר אסי טוכמאייר והמנכ"ל ברק רוזן, באמצעות חברה ייעודית שתוקם לצורך העסקה, ושתוחזק בחלקים שווים עם החברה הפרטית ראם פרויקטים, שבה מחזיקים האחים נקש ואיש העסקים עודד רז. הרכישה תתבצע בדרך של מיזוג משולש הופכי, ולפי העדכון של ישראל קנדה בנושא, "בכוונת הצדדים להשלים את המו"מ ולהתקשר בהסכם מיזוג במהלך ינואר 2020".

במסגרת זו, מנרב אחזקות, החברה האם של מנרב פרויקטים, הנמצאת בשליטת היו"ר אברהם קוזניצקי, "תתחייב להצביע באסיפה הכללית של בעלי מניות מנרב פרויקטים בעד אישור המיזוג". בידיה של מנרב אחזקות כ-72% ממניותיה של החברה הבת, שמכירתה עומדת על הפרק, ולפי הערכתה, היא תהנה מרווח הון של כ-50 מיליון שקל (לפני מס) כתוצאה מהמכירה.

שינוי מבנה ארגוני במנרב אחזקות

בקבוצת הנדל"ן ישראל קנדה הדגישו היום כי "ההתקשרות והשלמת המיזוג כפופים, בין היתר, להגעה להסכם מיזוג סופי, אישור הסכם המיזוג על-ידי דירקטוריון החברה, חתימה על הסכם המיזוג, אישור המיזוג באסיפה הכללית של מנרב פרויקטים והתקיימות יתר התנאים המתלים שייקבעו בהסכם המיזוג". מניית מנרב הגיבה לעדכון בקפיצה של כ-7% במחזור מסחר לא גדול, ואילו מניית של מנרב פרויקטים עלתה בכ-2% ומניית ישראל קנדה התחזקה בכ-3%.

רוזן, מנכ"ל ישראל קנדה, ציין כי החברה מזהה ברכישת מנרב פרויקטים "פוטנציאל משמעותי להרחבה מהותית של פעילות הייזום של החברה, בפריסה גיאוגרפית רחבה". עוד אמר כי "ישראל קנדה רואה פוטנציאל רב בפרויקטים של החברה הנרכשת, שייצרו סינרגיה עם הפעילות הקיימת ויוסיפו ערך מהותי לחברה".

במנרב הודיעו כי עסקת המכירה נעשית במקביל למהלך אסטרטגי, "לשינוי המבנה הארגוני של הקבוצה". במסגרת זו, מנרב אחזקות מתכננת למזג לתוכה את פעילות ההנדסה שלה (מנרב הנדסה), תרכז את פעילות עבודות הקבלנות בחברה עצמה, תמשיך בביצוע פעילות ייזום פרויקטים לבנייה ותפשט את מבנה ההחזקות שלה עם פירוק חברות ריקות מפעילות או חברות "שאין טעם כלכלי בהחזקתן". 

החברה הנמכרת, מנרב פרויקטים, שהוקמה לפני כ-32 שנה, עוסקת בייזום פרויקטים לבנייה למגורים, וכן היא פועלת בתחום של הקמה ותפעול מכוני טיהור שפכים. אברהם קוזניצקי משמש יו"ר החברה, ובנו דרור קוזניצקי מכהן כמנכ"ל.

מספר הדירות שמכרה מנרב פרויקטים מתחילת השנה ועד למועד פרסום הדוחות הכספיים האחרונים שלה, לקראת סוף נובמבר, התקרב ל-100, בהיקף כספי של קרוב ל-180 מיליון שקל, ולפי הנתונים שהיא מציגה, בעשור האחרון היא מסרה כ-2,400 דירות, וכיום עוסקת בתכנון, ייזום והקמת כ-3,400 דירות.

כאמור, רכישתה העומדת על הפרק, שתכלול את מחיקת מניותיה מהמסחר, מתגבשת פחות משלוש שנים מאז שביצעה מנרב פרויקטים הנפקת מניות ראשונית (IPO), בפברואר 2017. באותה הנפקה גייסה החברה כ-130 מיליון שקל, לפי שווי חברה של כ-470 מיליון שקל "אחרי הכסף", במהלך שבו נהנתה מביקושים גבוהים. מאז ההנפקה ועד היום בבוקר, המניה הוסיפה לערכה כ-35%, כשהיא נסחרת סביב רמות השיא שלה.

מדוחות מנרב פרויקטים עולה כי בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של 2019, הכנסות החברה הצטמקו ב-55% לעומת התקופה המקבילה ב-2018, ועמדו על 124 מיליון שקל. בהמשך לכך, הרווח הנקי שלה נחלש ב-41% והסתכם ב-17 מיליון שקל. 

את שנת 2018 כולה סיכמה החברה עם הכנסות של 339 מיליון שקל - ירידה של 29% ביחס להכנסותיה ב-2017. כמו השנה, גם ב-2018 ייחסה מנרב פרויקטים את הצמצום בהכנסות להיקף ביצוע פרויקטים נמוך יותר בעקבות פרויקטים שהסתיימו. הרווח הנקי השנתי של החברה ירד ב-15% והסתכם ב-35 מיליון שקל.

האחים נקש שותפים בפרויקט בתל אביב

הרוכשת בעסקה, ישראל קנדה, נמצאת בתקופה של רצף עסקאות משמעותיות כבר תקופה לא קצרה, ומאז חודשי הקיץ האחרונים חתמה, סיכמה והתקדמה עם פרויקטים בהיקף מצטבר (יחד עם שותפים) של קרוב ל-1 מיליארד שקל. 

בתחילת השבוע עדכנה ישראל קנדה כי חתמה על מזכר הבנות לרכישת חלקה של חברת התיירות איסתא (66%) בבית המלון פאבליקה שבהרצליה תמורת 142 מיליון שקל, אחרי שמוקדם יותר החודש פרסמה צפי לרווח של 33 מיליון שקל לפני מס בעקבות התקדמות בהקמת פרויקט המגורים היוקרתי דה וינצ'י שבמרכז תל אביב.

פעילותה של ישראל קנדה, שנמצאת בשליטת טוכמאייר ורוזן, מתרכזת בהקמת פרויקטים, ייזום וניהול קבוצות רכישה, נדל"ן יזמי (השקעה בקרקעות) בישראל וברוסיה ונדל"ן מניב, ובפברואר האחרון הקימה גם חברת מלונאות.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2019, הכנסותיה של ישראל קנדה טיפסו בכ-85% והגיעו ל-238 מיליון שקל, והרווח הנקי קפץ כמעט פי 10, והגיע ל-59 מיליון שקל.

שותפתה לעסקת מנרב פרויקטים, ראם פרויקטים, שבה מחזיקים האחים נקש ואיש העסקים עודד רז, היא שותפה של מנרב פרויקטים בהקמת פרויקט מגורים ומלונאות ברחוב הרברט סמואל, הסמוך לטיילת תל אביב, והאחים נקש שותפים של החברה שאותה הם מעוניינים לרכוש בפרויקט נוסף למגורים ומלונאות ברחוב הירקון, הסמוך לטיילת. 

חברת ראם פרויקטים היא גם שותפתה של ישראל קנדה ב"בית אמריקה" שברחוב שאול המלך שבמרכז תל אביב, שנרכש על ידם במאי האחרון תמורת כ-140 מיליון שקל, נוסף על תמורה עתידית מותנית של עד 40 מיליון שקל במקרה של הגדלת זכויות הבנייה בנכס. 

האחים ג'ו, רפי ואבי נקש הם בעלי עסקים נרחבים ונכסי נדל"ן רבים בארץ ובחו"ל, ופועלים בין היתר באמצעות קבוצת אמפא, המחזיקה עבורם נכסי נדל"ן מניב, בעיקר באזורי ביקוש במרכז הארץ, ומחזיקים גם בחברת התעופה ארקיע.