הזמני יהפוך שוב לקבוע? קובי נוסבאום הוא המועמד המוביל לתפקיד המפיק הראשי של תאגיד השידור

בעוד שהמכרז הקודם לתפקיד דרש ניסיון ניהולי רב, במכרז הנוכחי "הונמכו" התנאים, וניתנה אפשרות גם למפיקים בפועל להתמודד - ובהם קובי נוסבאום, שממלא היום את מקומה של המפיקה הראשית שפרשה

בימים אלה מתנהל בתאגיד השידור הציבורי "כאן" מכרז על אחד התפקידים המשמעותיים בחטיבת התוכן - בחירת מפיק ראשי לתאגיד. התפקיד כולל בתוכו אחריות על כ-260 מיליון שקל להפקות מקור בז'אנרים שונים, שהתאגיד אמור להעביר לשוק בכל שנה. המכרז יצא לדרך לאחר שהמפיקה הראשית המוערכת של התאגיד, מיכל דגון, החליטה לפרוש.

מפיק ראשי בתאגיד הוא תפקיד הדורש ניסיון רב, שכן הוא נושא עמו אחריות לכסף ציבורי רב ועבודה מול גורמי הפקה מנוסים. המכרז הקודם איפשר התמודדות למפיקים מעטים, שכן הוא דרש ניסיון רב - גם מבחינת מספר הז'אנרים בהם פעל המתמודד וגם מבחינת מיקום בהיררכיה הניהולית. כך למשל, ניסיון של מפיק בפועל לא הספיק לצורך המכרז הקודם, ונדרש ניסיון כמפיק ראשי. 

במכרז הנוכחי "הונמכו" התנאים, וניתנה אפשרות גם למפיקים בפועל להתמודד. נוסף על כך, כמות הז'אנרים בהם נדרש ניסיון פחתה: מתוך חמישה ז'אנרים מרכזיים, נדרש/ה המתמודד/ת לניסיון הפקתי בשניים בלבד, כשאחד מהם יכול להיות ספורט.

כפועל יוצא מהתנאים הנוחים ניגשו למכרז מספר לא מבוטל של מפיקים מסוגים שונים. לשלב האחרון, שהוא שיחה עם מנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ, הגיעו שלושה: צמרת אלכסנדרוני, שלזכותה ניסיון בהפקות דוגמת "ארץ נהדרת"; עמית זלץ, שהיה מפיק בחברת ההפקות של יואב גרוס; וקובי נוסבאום, שמחליף בשבועות האחרונים את מיכל דגון שפרשה מתפקיד המפיקה הראשית של כאן.

עיקר ניסיונו של נוסבאום הוא בתפקידי הפקה בצ'רלטון, הפקה בפועל של הריאליטי "המרוץ למיליון" והפקת סרט תעודה על המחתרת היהודית.

גורמים המקורבים לתאגיד מעריכים כי נוסבאום הוא המועמד המועדף בשלב הזה, וכי כמיטב מסורת התאגיד, המינוי הזמני יהפוך קבוע. בדיוק כפי שהיה במקרה של טל פרייפלד, שמונתה לסמנכ"לית טלוויזיה בתאגיד; במקרה של לי-אור אברבך, שמונה לסמנכ"ל הרדיו; ובתפקידים נוספים. 

נציין כי בימים אלה מתמודדים בתאגיד עם מספר סוגיות הקשורות להפקה - למשל משא-ומתן עם ארגון המפיקים על חוזי ההתקשרות של ההפקות. נוסבאום הפיק את משדרי המונדיאל והיה אחד המפיקים הבכירים בהפקת האירוויזיון לצד זיוית דוידוביץ'.

למפיקים יש סט שלם של תקורות בהפקות, בהן פיתוח, ביטוח, מפיק ראשי וכדומה, שהתאגיד משלם עליהן פחות מהמקובל בשוק. נוסף על כך, בשונה מערוצים מסחריים, התאגיד לא מחשב סעיפים אלה בשורת הרווח של המפיקים. המפיקים אומנם לא דורשים לחשב זאת ברווח, אך כן מבקשים לכלול דברים נוספים בתקורות, כמקובל בשוק. עוד הם מבקשים לשחרר כספי הפקה ש"כלואים" בתאגיד במשך חודשים.

נבהיר כי המפיק הראשי בתאגיד איננו הגורם היחיד שלוקח חלק במשא-ומתן מול המפיקים, אך הוא חלק מצוות המשא-ומתן, ובעתיד יהיה הגורם שיידרש לפקח עליהם.

מתאגיד השידור "כאן" נמסר בתגובה: "כמו תמיד, 'כאן' יבחרו באנשי המקצוע הטובים ביותר, על-פי שיקולים מקצועיים, ולא על בסיס זרם של חלקי שמועות ורכילויות ארסיים ולא מבוססים. כך גם בנוגע להליך בחירת השיר לאירוויזיון, שאת אופן בחירתו נפרסם בקרוב".