דעה: עו"ד אורלי בן-ארי היא מינוי הרסני

מצער שדווקא שר המשפטים אוחנה, שמונה לתפקידו במהלך תקופת בחירות, ואשר מאחריותו להבטיח שהמערכת המקצועית והבלתי תלויה במשרדו תמשיך לעבוד על הצד הטוב ביותר, הוא גם זה שמנסה לחבל בתפקוד המערכת הזו בתקופה רגישה כל-כך • דעה 

שר המשפטים אמיר אוחנה ועו"ד אורלי בן-ארי גינזברג / צילום: דוברות משרד המשפטים
שר המשפטים אמיר אוחנה ועו"ד אורלי בן-ארי גינזברג / צילום: דוברות משרד המשפטים

החלטת שר המשפטים אמיר אוחנה בדבר מינויה של עו"ד אורלי בן-ארי גינזברג לממלאת-מקומו של פרקליט המדינה, בניגוד להמלצת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, מעורר חשש לפגיעה בשלטון החוק ובאמון הציבור ברשויות התביעה. למעשה, אין אדם שלא יתהה שמא דווקא העמדתו לדין של ראש הממשלה בנימין נתניהו היא שהובילה את שר המשפטים אוחנה, המקורב לראש הממשלה, למינוי הנוכחי.

אכן, לפי חוק, שר המשפטים מחזיק בסמכות למנות את ממלא-מקום פרקליט המדינה. אולם - כפי שטוען היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט - המלצתו ביחס לזהות ממלאת-מקום פרקליט המדינה, שתעבוד תחת היועץ המשפטי, היא בעלת משקל משמעותי מאוד, ואין זה מוצדק ששר המשפטים יסטה ממנה אלא מטעמים מהותיים בעלי משקל מיוחד - שלא הובאו במקרה הזה.

צריך להבין - גם בימים שאינם ימי בחירות, מינוי פרקליט המדינה אינו ככל תהליך מינוי של עובד מדינה. מדובר בבעל תפקיד מעין-שיפוטי, כמו היועץ המשפטי לממשלה. עליו לקבל החלטות תוך הפעלת שיקול-דעת עצמאי ולפי חוק, מבלי שהוא כפוף להוראות שר המשפטים או הממשלה, ולכן אין הצדקה להעניק מעמד מכריע לשר המשפטים בתהליך המינוי.

אכן, בעקבות המלצות ועדת שמגר ביחס למעמד היועץ המשפטי לממשלה, נקבע בהחלטת ממשלה כי מינוי פרקליט המדינה ייעשה לפי המלצה של ועדת איתור, שבראשה יעמוד היועץ המשפטי לממשלה. אותו היגיון, המתבסס בעיקר על המלצת גורמי מקצוע ובראשם היועץ המשפטי לממשלה, צריך לחול גם על מינוי ממלא-המקום (נושא שהחלטת הממשלה לא מתייחסת אליו). לא יעלה על הדעת ששר משפטים בממשלת מעבר יקבל, במינוי ממלאת-מקום לפרקליט המדינה, משקל רב יותר מאשר שר משפטים בממשלה שקיבלה את אמון הכנסת.

הפרקליטות היא ארגון גדול הממלא תפקיד חשוב וחורץ גורלות למען האינטרס הציבורי של כולנו. כדי שתמלא את תפקידה במערכת אכיפת החוק על הצד הטוב ביותר, צריך שתעמוד בראשה מנהלת ואשת מקצוע מעולה. האם מינוי ממלאת-מקום פרקליט מדינה שאינה חלק מהדרג הבכיר ביותר בפרקליטות, שלא נמצאה בעבר מתאימה להתמנות לפרקליטת מחוז, יביא לניהול טוב של הפרקליטות - כולל ניהול של פרקליטות המחוז שלה עצמה? כנראה שעל רקע ספקות אלה התנגד נציב שירות המדינה פרופ' דניאל הרשקוביץ להחלטה. הרי ברור שעל רקע נסיבות מינויה וחוסר ניסיונה במילוי התפקידים הבכירים ביותר במערכת, גם אם בן-ארי גינזברג היא פרקליטה מצוינת, כממלאת-מקום פרקליט המדינה היא תתקשה לנהל את הפרקליטות באופן יעיל.

כשאוחנה החליט למנות פרקליטה שאינה מהדרג הבכיר ביותר בפרקליטות, כנגד המלצת היועץ המשפטי לממשלה שתחתיו היא אמורה לעבוד, הוא תקע במודע מקל בגלגלי מערכת התביעה. אין זה מהלך מפתיע, על רקע הגישה השלילית שמפגין שר המשפטים כלפי מערכת אכיפת החוק מאז שנכנס לתפקידו. אך בכל זאת מצער שדווקא שר המשפטים, שמונה לתפקידו במהלך תקופת בחירות, ואשר מאחריותו להבטיח שהמערכת המקצועית והבלתי תלויה במשרדו תמשיך לעבוד על הצד הטוב ביותר, הוא גם זה שמנסה לחבל בתפקוד המערכת הזו בתקופה רגישה כל-כך, בה מתנהלים הליכים פליליים נגד ראש הממשלה בתקופת בחירות. 

הכותב הוא חוקר במכון הישראלי לדמוקרטיה