לאחר כיבוש צפון סוריה: טורקיה מנסה לשכנע את רוסיה לשתף פעולה איתה גם בלוב

מומחים: רוסיה עשויה להתפתות לשתף פעולה עם טורקיה בלוב • זאת במטרה למשוך לכיוונה את טורקיה, בעלת הצבא השני בגודלו בברית נאט"ו

רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס
רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס

 

שבועות מספר אחרי שיתוף הפעולה הצבאי עם רוסיה בהשתלטות משותפת על רצועת השטח בצפון סוריה, טורקיה מנסה לשכנע את הקרמלין לשתף פעולה במדינה נוספת שנקרעת על ידי מלחמת אזרחים - לוב.

רשויות טורקיות פנו למוסקבה כדי לחפש דרכים להימנע מהתנגשות במדינה הצפון־אפריקנית, כך לפי מקורות יודעי דבר. עוד מוסיפים המקורות כי הנשיא
רג'פ טאיפ ארדואן מבקש לדון בהצעותיו בנושא לוב עם עמיתו ולדימיר פוטין, שיתארח באנקרה ב־8 בינואר.

גם טורקיה וגם רוסיה רואות בלוב עתירת הנפט מדינה אסטרטגית. מחודש אפריל טורקיה תומכת בממשלת לוב שמוכרת על ידי האו"ם, ומציעה לה סיוע צבאי נוסף כדי לבלום את התקדמות מפקד המיליציה, חליפה הפטאר. אך בטורקיה קיים חשש מכניסה למלחמה רחוקה עם רוסיה, מפני שמוסקבה מכירה אמנם בממשלת טריפולי, אך מעניקה תמיכה ליריב חליפה הפטאר. החששות הללו גברו בחודש שעבר בעקבות דיווחים משדה הקרב בלוב, לפיהם ההתערבות של קבוצת מזוינים עם קשרים לקרמלין לצד הפטאר היטו את כף המאזניים לטובתו.

הטורקים רוצים לבסס תיאום עם הרוסים כדי להבטיח את שלומם של אזרחיהם ואזרחי רוסיה בעימות בלוב, ואולי גם כדי לשכנע את מוסקבה להסיג את שכירי החרב שלה משדה הקרב. "אנחנו מדברים עם רוסיה כדי למנוע עימות", אמר אחד המקורות.

רוסיה מכחישה ששכירי חרב רוסים נלחמים בלוב, שבה שורר מצב כאוטי מאז פרצה מלחמת האזרחים ב־2011 והשליט הוותיק מועמר קדאפי הודח ונהרג. במסיבת העיתונאים השנתית שלו ביום חמישי, פוטין אמר שרוסיה "שומרת על קשרים עם ממשלת טריפולי ועם הפטאר". הוא הוסיף ש"יש לנו דיאלוג קבוע עם השותפים שלנו, כולל אלו בטורקיה, אירופה ומדינות אחרות".

עמדת טראמפ מעורפלת

עמדת ממשל טראמפ כלפי המלחמה בלוב מעורפלת. הוא תומך בממשלת ההסכמה הלאומית, GNA, שהוקמה ב־2015 במסגרת ההסכם שיזם האו"ם, ובו זמנית הביע תמיכה בחזון של הגנרל הפטאר לייצב את לוב באמצעות כוח צבאי. צרפת, סעודיה ועוד כמה מדינות במזרח התיכון, כולל מצרים ואיחוד האמירויות, תומכות בגנרל, בנימוק שהוא מהווה מחסום בפני קבוצות מוסלמיות קיצוניות.

רוסיה עשויה להתפתות לשתף פעולה עם טורקיה בלוב, כדי למשוך אליה את טורקיה שהיא בעלת הצבא השני בגודלו בברית נאט"ו, אומרים מומחים.

רוסיה וטורקיה: שותפות עם מתחים

ניצני השותפות הצבאית בין אנקרה ומוסקבה קיבלו מפנה בקיץ השנה, כאשר טורקיה קיבלה מערכת טילי הגנה אווירית רוסית שארה"ב רואה בה איום רציני על נאט"ו. מאוחר יותר, באוקטובר, הסכימה מוסקבה לעזור לאנקרה לתפוס רצועת שטח בצפון סוריה, למרות ששתי המדינות הן משני צידי המתרס במדינה זו.

בכמה התבטאויות במהלך החודש האחרון ארדואן עשה רושם שהוא מלבה את המתחים עם רוסיה בעניין לוב. הוא גינה את מעורבות שכירי החרב הרוסים במדינה, והתחייב לפרוס חיילים טורקים אם ממשלת GNA תבקש זאת במסגרת הסכם שיתוף פעולה חדש בין שתי הממשלות. "כפי שאתם יודעים, יש התערבות ביטחונית של רוסיה, ששיגרה את שכירי החרב שלה", אמר ארדואן ב־10 בחודש זה. "אם ללוב תהיה בקשה כזו מאיתנו, נוכל לשגר את החיילים שלנו".

פקידים טורקים אמרו שאנקרה אינה מתלהבת לשגר ללוב חיילים מהצבא הסדיר, אך היא עשויה לשגר קבלנים מחברה צבאית פרטית בשם SADAT לעזרת טריפולי.

עמית מחקר במכון המחקר קלינגנדל בהאג, הולנד, אמר שההצהרות של ארדואן נועדו לחזק את מעמדו לקראת הפגישה עם פוטין ב־8 בינואר. "הוא מעולם לא היה עושה רעש כזה ונשמע כה חצוף, אם הוא לא היה מאמין שאפשר יהיה להשיג הסכם עם פוטין", אמר עמית המחקר, ג'לאל חרשאווי. להערכתו, אפשר יהיה לשכנע את הרוסים להוציא את שכירי החרב שלהם משדה הקרב בלוב באמצעות הכנסת לעסק רווחי, כמו תפעול משותף של שדות נפט במדינה זו.

טורקיה, שרואה בלוב שוק מבטיח לעבודות שיקום, החלה לספק כלי רכב משוריינים ורחפנים לממשלת GNA אחרי שהגנרל הפטאר פתח בהתקפה על טריפולי באפריל. בעזרת הסיוע הטורקי, GNA כבשה מחדש את העיריה האסטרטגית עריאן מדרום לטריפולי ביוני. בספטמבר חידש הפטאר את התקדמותו, בעזרת עשרות לוחמים שנקראים "קבוצת וגנר". קבוצה זו היא בשליטת המודיעין הצבאי הרוסי, לפי מקורות מודיעין אירופים. הקרמלין מכחיש זאת. הקבוצה שיגרה מאות לוחמים לאוקראינה, סוריה ומדינות באפריקה בשנים האחרונות.

בימים האחרונים, הגנרל הפטאר ניהל תקיפות מהאוויר על עיירת החוף מיזראטה, וטען ביום ו' שהוא תקף נשק וציוד טורקים. הוא איים לחדש השבוע את ההתקפה על העיירה, אם המיליציה ששולטת בה ונאמנה לטריפולי לא תפנה אותה.