השומר על שלטון החוק מסתובב עכשיו עם מאבטח אישי

אביחי מנדלבליט, היועץ המשפטי לממשלה, הוא אחד מאנשי העשור של "גלובס" • פרויקט מיוחד  

אביחי מנדלבליט / צילום: תמר מצפי
אביחי מנדלבליט / צילום: תמר מצפי

שקט לא היה לד"ר אביחי מנדלבליט בעשור האחרון. בשלושת תפקידיו הבכירים בעשור זה הוא נאלץ להתמודד עם סערות לא מתוכננות, כשהעיקריות היו כמובן החקירות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו.

בשנת 2011 סיים את כהונתו כפרקליט הצבאי הראשי. התקופה שלפני סיום כהונתו התאפיינה באווירת מלחמה בין הרמטכ"ל גבי אשכנזי לבין שר הביטחון אהוד ברק, כששיאה הייתה פרשת הרפז. מנדלבליט היה הבן שנאלץ לראות את שני הוריו מתקוטטים על המשמורת שלהם עליו. בחודש יוני 2014, ארבע שנים לאחר מכן, טירוף זה אף הוביל את מנדלבליט עצמו לחקירת משטרה בחשד למעורבת בפרשה.

אולם לאחר מאבק עיקש, הודיע היועמ"ש דאז יהודה וינשטיין על סגירת התיק מחוסר אשמה.כשכיהן בתפקיד מזכיר ממשלת נתניהו, קידם מנדלבליט את "מתווה הכותל" כדי להביא לסיום המאבק בין הפלגים היהודים סביב הסדרי התפילה במקום המקודש.

מהתפקיד הזה, ביקש מנדלבליט להתקדם במעלה המערכת המשפטית, ושקל להתמודד על משרת שופט מחוזי, אך בסוף מצא את עצמו מתמודד על תפקיד היועץ המשפטי לממשלה. ועדת האיתור, עליה נמנו גם שניים ממקורבי נתניהו, החליטה ברוב קולות לתמוך במועמדתו לתפקיד. דווקא יו"ר ועדת האיתור, נשיא בית המשפט העליון בדימוס השופט אשר גרוניס, התנגד למינוי בשל זיקתו הקרובה לראש הממשלה נתניהו.

כאשר נכנס לתפקיד בפברואר 2016, מנדלבליט לא דמיין כי בעוד חודשים ספורים הוא יורה על פתיחה בחקירה סמויה נגד ראש הממשלה הבלתי מעורער של ישראל, בנימין נתניהו. בהמשך, התיקים הסתעפו, וקיבלו את השמות: תיק 1000, תיק 2000 ותיק 4000.

החקירה הסמויה הזו הסעירה את כל הקצוות הפוליטיים בישראל. תחילה מנדלבליט נאלץ להסתובב עם מאבטח צמוד לאור איומים בשל הפגנות קבועות מתחת לביתו ואף מחוץ לבית הכנסת בו הוא מתפלל. המפגינים טענו כי הוא יועץ משפחתי, מגן באופן מושחת על נתניהו ומטייח את החשדות נגדו. לאחר שנתיים של הפגנות, היו אלה דווקא פעילי הליכוד שהחלו להפגין מתחת לביתו, בעקבות הכוונה להעמיד את נתניהו לדין.

בכהונת מנדלבליט יש גם מעבר לנתניהו. כהונתו מאופיינת בניסיון לאפשר משילות לנבחרי הציבור, אך גם במאבקים במה שהוא רואה כפגיעה בשלטון החוק. כך, לדוגמה, נלחם נגד חוק ההסדרה ב-2017 וסירב להגן עליו בבג"ץ וטירפד את חוק היועמ"שים ב-2018.

בסופו של דבר, ממש עם סיום העשור, היועמ"ש הודיע כי החליט בלב כבד אך שלם על הגשת כתב האישום נגד נתניהו. סיום סוער לעשור מסעיר.