שיעור ביזמות: כל הדרך מכפר ליד קייב ועד להקמת וואטסאפ

יאן קום, מייסד ווטסאפ ומנכ"ל החברה לשעבר, הוא אחד מאנשי העשור של "גלובס" • פרויקט מיוחד

יאן קום / צילום: רויטרס, Albert Gea
יאן קום / צילום: רויטרס, Albert Gea

22 מיליארד דולר הוא הסכום המדהים בו נמכרה וואטסאפ לפייסבוק ב-2014, חמש שנים בלבד לאחר שהוקמה על ידי יאן קום, יחד עם המייסד השותף בריאן אקטון שהצטרף לחברה מספר חודשים אחריו. לקום, שכיהן כמנכ"ל החברה עד 2018, סיפור חיים לא קל ורחוק מהסיפורים הקלאסיים על יזמי עמק הסיליקון, אשר עיצב את תפיסת עולמו והיווה את ההשראה להקמת וואטסאפ.

קום היגר עם משפחתו בנעוריו מכפר ליד קייב לארה"ב, ועבד כמנקה בחנות מכולת כדי לתמוך במשפחה. אביו, שנשאר באוקראינה, ואמו, נפטרו שניהם כשקום היה בשנות ה-20 המוקדמות של חייו.

כמו יזמים מפורסמים אחרים, גם קום פרש מלימודיו האקדמיים, אך במקרה שלו לא היה מדובר באוניברסיטת אייבי ליג פרטית אלא באוניברסיטת סן חוזה - מוסד ציבורי. הוא ואקטון ניסו להתקבל לעבודה בפייסבוק - אך נכשלו. את וואטסאפ הוא רשם כחברה ב-2009, בתאריך של יום הולדתו - 24 בפברואר. את החוזה עם פייסבוק בחר לחתום במשרד ממנו משפחתו אספה תלושי מזון כשהיגרה לארה"ב.

קום החל את דרכו המקצועית כמהנדס תשתיות ביאהו. כשאפל השיקה את חנות האפליקציות, האפסטור, הוא הבין כי מדובר בפיתוח מהפכני, והקים את וואטסאפ. מספר חודשים לתוך הקמת החברה, אפל השיקה אפשרות חדשה למפתחים - שילוב התראות פוש באפליקציות, ומזלה של וואטסאפ החל להשתנות. קום הוסיף לאפליקציה את המאפיין שהפך את כולנו למכורים, ולאובססיביים לגבי ההודעות שנשלחות אלינו - התראה לטלפון עם כל הודעה שמתקבלת.

עוד לפני חוויות ההגירה, הילדות בברית המועצות השפיעה על תפיסותיו הנוגעות לפרטיות. "גדלתי בחברה בה צותתו, הקליטו והלשינו על כל דבר שאמרת. לאף אחד לא צריכה להיות הזכות לצותת, או שהוא הופך למדינה טוטאליטרית - כמו זו שברחתי ממנה כילד", אמר בעבר, והסביר כי המטרה של וואטסאפ היא לאפשר לאנשים להשתמש במוצר ללא פחד, וכי בחברה לא מעוניינים לאסוף מידע פרטי על המשתמשים.

איך העקרונות הללו מסתדרים עם העובדה שהחברה נרכשה על ידי פייסבוק, שהסתבכה במספר שערוריות בתחום הפרטיות, מבססת את המודל הכלכלי שלה על איסוף מידע על המשתמשים, ורוצה לראות תמורה לסכום הגבוה שהשקיעה כדי לרכוש את וואטסאפ? נראה שהם לא, ושמיזוג השתיים הוביל למסלול התנגשות בלתי נמנע.

באפריל 2018, קום עזב את פייסבוק וגם את דירקטוריון החברה, וזמן קצר לאחר מכן, גם אקטון עזב. לפי דיווחים, העזיבה התרחשה בעקבות הבדלים בגישות המייסדים וההנהלה, וחיכוכים מתמשכים ביניהם.