ממשלת ישראל תשקיע מעל 200 מיליון שקל בתוכנית לפיתוח היישובים הדרוזים והצ'רקסים

מדובר בתקצוב ביניים, מעין מימון גישור שנועד להמשיך את תכנית 959 למגזרים האלה, שהסתיימה השנה ותקצובה היה כ- 2.2 מיליארד שקל

נתניהו מתחבק עם המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית / צילום: לע"מ
נתניהו מתחבק עם המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית / צילום: לע"מ

הממשלה אישרה הצעה שעליה חתומים ראש הממשלה בנימין נתניהו, והשרים צחי הנגבי, משה כחלון אריה דרעי להשקעה בהיקף של למעלה מ-200 מיליון שקל לתכנית לפיתוח ולהעצמת היישובים הדרוזים והצ'רקסים לשנת 2020.

מדובר בתקצוב ביניים, מעין מימון גישור שנועד להמשיך את תכנית 959 למגזרים האלה, שהסתיימה השנה ותקצובה היה כ-2.2 מיליארד שקל. במשרדי הממשלה השונים הכינו תכנית המשך בהיקף תקציבי כפול אך זו לא הובאה לאישור שכן מדובר בממשלת מעבר. ראשי החברה הדרוזית והצ'רקסית, וכן חברי הכנסת הדרוזים ובהם חברת הכנסת ר'דיר מריח עוררו את הסוגיה. פורום ראשי הרשויות הדרוזיות שלח בחודש שעבר שני מכתבי התרעה לראש הממשלה, לשר האוצר, לראש אגף התקציבים ולשר צחי הנגבי שיושב בראש המשרד לשיתוף פעולה אזורי. לדבריהם עצירת התכניות, עלולה להרוס את ההתנהלות הרציפה של היישובים, להביא להפסקה או לביטול של תכניות שונות שהחלו מתוקף החלטה 959 שתקפה עד שנת 2019 ולהוריד לטמיון את העבודה הקשה שנעשתה במסגרתה החלטה זו. בין השאר עלה החשש כי ירדו לטמיון הישגי מערכת החינוך הדרוזית, והצ'רקסית בשנים האחרונות, ובהם קפיצה עצומה בהישגי הבגרות.

כמענה הכינו באוצר הצעת החלטה לתקצוב ביניים של 200 מיליון שקל - פחות ממה שדרשו ראשי הדרוזים והצ'רקסים אבל סכום שעמד באמות המידה שקבע היועץ המשפטי לממשלה, כתנאי לאישור בזמן ממשלת מעבר.

ההצעה אושרה ובתום ישיבת הממשלה נועדו רה"מ נתניהו והשר הנגבי עם נציגי ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות ועדכנו אותם על החלטת הממשלה ובפרטי התכנית. ראשי הרשויות הודו לרה"מ נתניהו ולשר הנגבי על אישור התכנית.

לפי ההחלטה, תכנית הגישור מבקשת לשמר את עיקרי תוצרי החלטה 959, ואת הישגי התכנית הרבים בתחומים השונים. ההחלטה היום נותנת מענה מיידי לצרכים הדחופים של היישובים, בין היתר, במניעת פיטורי עובדים, הקצאת משאבים והמשך קידומן של תכניות הפיתוח. התכנית תביא לחיזוק הרשויות ותסייע לפעילותה של המנהלת לפיתוח כלכלי-חברתי ביישובים הללו, האחראית על יישום התוכנית והפועלת כזרוע הביצועית של המשרד לשיתוף פעולה אזורי.

לדברי נתניהו: "בצעד הזה אנחנו ממשיכים את תכניות הפיתוח והעצמה שביצענו בשנים האחרונות במגזר הדרוזי בחינוך, בתעסוקה, בבריאות, בתשתיות ובדיור. היעד הוא אחד: להמשיך לצמצם את הפערים בקרב אחינו הדרוזים והצ'רקסים ולהביא לשילובם המלא בכלכלה ובחברה בישראל".