בחינות ההסמכה ללשכת עוה"ד: ירידה בשיעור העוברים את הבחינה

48% מהמתמחים שניגשו לבחינת ההסמכה של לשכת עורכי הדין עברו אותה בהצלחה, לעומת 54% בבחינה הקודמת • 63% מהנבחנים בפעם ראשונה צלחו את הבחינה

נבחנים בבחינת לשכת עורכי הדין / צילום: אלון רון
נבחנים בבחינת לשכת עורכי הדין / צילום: אלון רון

ירידה בשיעור העוברים את בחינת ההסמכה של לשכת עוה"ד - 63% מכלל הנבחנים שניגשו בפעם הראשונה לבחינה שנערכה לפני כשבועיים עברו אותה בהצלחה, לעומת 67% מכלל הנבחנים שניגשו בפעם הראשונה לבחינה ביוני 2019. גם בשיעור העוברים כללי חלה ירידה, כשאת המועד האחרון צלחו 48% מהמתמחים, בעוד שבמועד הקיץ עברו את הבחינה 54%.

עוד נמסר מלשכת עוה"ד כי לבחינה ניגשו 2,492 מתמחים ומתמחות. אחוזי המעבר של מי שניגשו בפעם השנייה עומד על 22% בלבד, ומתוך מי שניגשו לבחינה בפעם השלישית ומעלה עברו את הבחינה רק 36%, יותר מפי 3 בהשוואה לבחינה הקודמת.

עוד עולה מהנתונים שפורסמו הערב (א'), כי 94% מבוגרי הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית שניגשו לבחינה עברו אותה, ו-89% מתלמידי אוניברסיטאות תל-אביב ובר-אילן שניגשו לבחינה בפעם הראשונה צלחו אותה. מדי אחריהם בשיעור העוברים בפעם הראשונה ניצב המרכז הבינתחומי בהרצליה עם אחוזי מעבר של 88%.

בתחתית רשימת העוברים ניתן למצוא את המכללה האקדמית כרמל, שמתוך 118 נבחניה רק 19% עברו את הבחינה בפעם הראשונה, מכללת שערי משפט עם 32% בפעם הראשונה והמכללה האקדמית צפת עם 31%. מספר הנבחנים הגבוה ביותר הוא של מי שסיימו את לימודיהם בקריה האקדמית קרית אונו (753 נבחנים), מתוכם 46% ממי שניגשו בפעם הראשונה עברו את הבחינה.

בנוסף, מהנתונים שמסרה הלשכה עולה כי מתוך 133 ישראלים שלמדו בחו"ל, רק 17% עברו את הבחינה, וכי רק 28% מתוך 36 העולים שניגשו לבחינה עברו אותה.

באשר להתפלגות תוצאות הבחינות על-פי מיקום התמחות, מהנתונים שמסרה הלשכה עולה כי אחוז המעבר הגבוה ביותר נמצא אצל מי שהתמחו בפרקליטות המדינה או המחוז - 72% מהם עברו את הבחינה בהצלחה. אחריהם נמצאים מי שהתמחו בבבתי-המשפט (70%), ומתמחי הפרקליטות הצבאית/משטרה (58%). מרבית הנבחנים (1,900 נבחנים) התמחו במשרד פרטי, ומתוכן עברו את הבחינה 44%, לעומת 49% בבחינה שנערכה בחודש יוני.

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, מסר עם פרסום התוצאות: "בחודשים הקרובים נקבל את המלצות הוועדה בראשות כבוד השופט דוד חשין, לבחינת הסמכת עורכי הדין, ואין לי ספק שמסקנותיה יובילו להסדרה של תהליך זה. כך נוכל לשמור על איכות מקצוע עריכת הדין ובמקביל ליצור מסלול הכשרה מתאים וראוי למי שמבקש להצטרף למשפחת עורכי הדין בישראל".