ניגודי העניינים בין פרטנר להוט מובייל נחשפים בתגובות לעתירה על מכרז הדור ה-5

בעוד פרטנר קוראת שלא לדחות את המכרז לדור החמישי בשל חשיבותו, מביעה הוט תמיכה בעתירה לדחיית המכרז בטענה לאי ודאות קיצונית בשוק שמקשה על הגשת הצעה משותפת

דור חמישי בסלולר / צילום אילוסטרציה: shutterstock
דור חמישי בסלולר / צילום אילוסטרציה: shutterstock

ניגודי העניינים בין פרטנר להוט מובייל השותפות ברשת PHI, באים לידי ביטוי היטב בתגובות שהגישו שתי החברות לעתירה המשותפת של סלקום, גולן טלקום ואקספון לעיכוב מכרז הדור החמישי בסלולר. בעוד פרטנר מביעה הסתייגות מתנאי המכרז וקוראת לערוך בו שינויים, בהוט מובייל קוראים לדחות את המכרז ותומכים בעמדות של העותרות. כפי שפורסם בגלובס בין שתי החברות יש מתיחות קשה מאד על רקע העובדה שפרטנר רואה בהשקעה ברשת ובדור החמישי השקעה אסטרטגית חיונית, בעוד שבקבוצת הוט מנסים לדחות את המכרז בעיקר בשל ההסתברות למיזוגים שהיא מעריכה שיקרו ובשל אי רצונה להיכנס כעת להשקעות כבדות כשברקע בעל השליטה בחברה מחפש עבורה קונה או משקיע.

לטענת פרטנר, המכרז אינו נקי מקשיים ויש לה הערות מהותיות למבנה המכרז, שיטת המכרז והתנאים שנקבעו בו. יחד עם זאת החברה טוענת כי על אף מצבו המורכב של שוק התקשורת הישראלי והצורך לבצע בו שינויים יסודיים ועמוקים במקביל לקידום המכרז, הרי שבשים לב לחשיבותו הרבה של המכרז לפיתוח הטכנולוגי של שוק הסלולר, אשר צפוי להיטיב עם הציבור בישראל, פרטנר סבורה כי בשלב זה אין מקום לעצור או לעכב את הליכי המכרז. החברה טוענת כי עדיין ניתן להכניס שינויים מתבקשים במכרז במקביל לקידומו.

עמדת הוט מובייל כאמור הפוכה לחלוטין. לטענת החברה הדור החמישי רחוק ולא יינתנו שירותים מבוססי דור חמישי בעתיד הקרוב אלא שירותי דור רביעי בלבד שכבר קיים. החברה תומכת במפורט בעתירה ומציינת כי שיטת המכרז שנבחרה בעייתית מכיוון שהיא מאפשרת "תכסיסנות" על ידי חלק מהמשתתפות בכך שייתכן שיגישו הצעות גבוהות בכוונה ביודען שהן לא ישלמו את הסכום שיציעו.

הוט יוצאת גם נגד חיובה להגיש הצעה משותפת עם פרטנר, שכן מי שלא יגיש הצעה משותפת לא יוכל להתמודד במכרז. לטענת הוט בדרך זו היא נכבלת לפרטנר בתנאי אי ודאות שכן ישנן הרבה סוגיות שנותרות פתוחות במקרה של פסילה או פרישה של אחד הצדדים מהמכרז.

החברה טוענת כי אי הוודאות מועצמת על רקע העובדה שהמשרד לא פרסם מדיניות הנוגעת לתדרים נוספים אשר יכולים להוות תחליף לתדרים המוצעים במכרז. הקצאה חוזרת של תדרים בתחום ה-800 וה-900 מגה הרץ, עשויה להשפיע מהותית על גובה ההצעות במכרז, שכן מדובר בתדרים שנחשבים איכותיים בדומה לתדרים המוצעים ב-700 מגה הרץ המוצעים במכרז.