גבר ואישה טבעו למוות במעלית והמשחק בבלומפילד בוטל: הצפות ענק באזור המרכז

(עדכונים): הגשמים לא מפסיקים לרדת ונראה שבאזור המרכז הכאוס חוגג: ברחובות שלמים עולים המים על גדותיהם ומציפים את הכבישים, גבר ואישה כבני 30 נלכדו היום במעלית שהוצפה ברחוב נדב בשכונת התקווה בתל אביב וטבעו למוות • איצטדיון בלומפילד בו אמור היה להיערך משחק כדורגל, מוצף לחלוטין במים והגישה אליו בלתי אפשרית

גבר ואישה כבני 30 נלכדו היום במעלית שהוצפה ברחוב נדב בשכונת התקווה בתל אביב, וטבעו למוות. לאחר שחולצו על ידי צוותי הכבאות, פונו לבית החולים במצב אנוש, ושם נקבע מותם. לדברי מד"א, המרתף בבניין ברחוב הוצף במים, וצוללני כיבוי האש במקום ערכו משך שעות ארוכות סריקות בחיפוש אחר האישה שנלכדה במקום, כאשר הגבר שנפטר חולץ לפני מספר שעות.

צוותי ההצלה דיווחו כי המעלית נלכדה מתחת לקרקע, בקומת החניון שהוצף במים, ככל הנראה בשל קצר חשמלי. שירותי ההצלה נדרשו לנסר את גג המעלית, ובמקביל צוללנים מיחידת להבה ניסו לפתוח את דלת המעלית באמצעות מפתח מעליות. מפקד מחוז דן בשירותי הכבאות, רונן מכתייב, העריך כי השניים שנלכדו במעלית הם בני זוג שניסו לרדת למכוניתם הפרטית בחניון, שהוצף בשל הגשם.

גשמים חזקים יורדים בשעות האחרונות ברחבי הארץ, והעיר תל אביב מוצפת; ברחובות שלמים עולים המים על גדותיהם ומציפים את הכבישים, כשתעלות הניקוז לא מצליחות להתמודד עם השיטפון העוצמתי. מספר צירים אף נסגרו לתנועה, בהם חלקים מדרך נמיר והיציאה לאיילון דרום במחלף השלום. נכון לעת עתה, פונו מספר נפגעים לבתי החולים. לוחמי האש ממחוז דן חילצו נהגת שרכבה הוצף בצומת חולון, במרכז תל אביב פונתה אישה שנמצאה בגשם לבית החולים כשהיא סובלת מהיפותרמיה. בנוסף, חובשים ופרמדיקים של מד"א פינו מבית שהוצף ברחוב לח"י בתל אביב אישה כבת 80 וצעירה כבת 23 במצב קל לבית החולים איכילוב, כשהן סובלות מפגיעות קור קלות בגפיים. קודם לכן התקבל דיווח על בית שהוצף ברחוב שבתאי בתל אביב, ממנו פונה גבר בן 55 במצב קל עם סימנים קלים של פגיעת קור.

בשל ההצפות נסגרה בין היתר בריכת גורדון וברמת גן השכנה נסגר הספארי למבקרים, בבני ברק ובקעת אונו הוצפו רחובות, אך ביפו ואזור דרום תל אביב ישנן הצפות חסרות תקדים, המשבשות באופן קשה את חייהם של תושבי האזור. ביפו הרחובות שדרות ירושלים, יפת, קדם, שארית ישראל, נחום גולדמן נסגרו ומהווים סכנה לכניסת נהגים. בדרום תל אביב הרחובות בני ברק, הגדוד העברי וכל אזור התחנה המרכזית החדשה והרחובות העוטפים אותה הוצפו כליל. איצטדיון בלומפילד החדיש, בו אמור להיערך הערב משחק כדורגל, מוצף לחלוטין במים והגישה אליו בלתי אפשרית.

"הגשמים שירדו הבוקר וממשיכים לרדת בשעה זו בתל אביב-יפו חריגים בעוצמתם, כאשר במספר שעות ירדו כ-20% מכמות המשקעים השנתית היורדת בעיר", אומרים בעיריית תל אביב. "כך לדוגמא במשך כשעתיים הבוקר ירדו ברצף כ-74 מ"מ גשם. תופעות של אירועי גשם דרמטיים כמו זה שחוותה העיר הבוקר מתגברות בשנים האחרונות עקב משבר האקלים. מאות ערים ברחבי העולם מתמודדות עם אתגרים דומים, והעירייה נערכה לתרחיש זה מבעוד מועד".

חילוץ ממעלית שהוצפה במים / צילום: יחידת התיעוד המבצעי כב"ה
 חילוץ ממעלית שהוצפה במים / צילום: יחידת התיעוד המבצעי כב"ה

חילוץ ממעלית שהוצפה במים / צילום: יחידת התיעוד המבצעי כב"ה
 חילוץ ממעלית שהוצפה במים / צילום: יחידת התיעוד המבצעי כב"ה

האם מדובר באירוע גשם חריג? השירות המטאורולוגי ניסה לבחון לפני כשלוש שנים שכיחות של אירועים מסוג זה, לאור מגמות באירועי קיצון. לפי דו"ח השירות, אירועים מסוג זה הופיעו לאורך כל תקופת המדידות ולא ניתן להצביע על מגמה ברורה בשכיחותם. "רק אחרי שיגמר האירוע נוכל לדעת האם נשברו שיאים", אומר ניר סתיו, מנהל השירות המטאורולוגי, בנוגע לגשמים הכבדים ששוטפים את הארץ.

"נראה שיהיו כמה מקומות שיגיעו לכמויות של כ-100 מ"מ ביממה - בהחלט לא כמות יממתית אופיינית, אבל ערכים שמתקבלים מדי כמה שנים. בייחוד במישור החוף, בייחוד בתחילת החורף. זוהי תופעה שאיננה נדירה אצלנו, כאשר אנחנו רואים שלאורך 30 שנים, היא התקיימה ב-25% מהן. חשוב לזכור כי כאשר מתקבלת עוצמה כזו על מרכז האיזור העירוני, הרווי בבניה ובכבישים, אז התוצאה כמובן דרמטית ושונה לחלוטין מאשר כמות דומה שהיתה יורדת על איזור חקלאי. כאשר נגיע לשנת 2050 וכל רצועת החוף שלנו תראה כמו תל אביב - עיר אחת גדולה ורציפה, מקרים כאלו יהיו תדירים יותר".

עוד הוסיף סתיו כי "הסיכוי שאירוע כזה יפגע "בול" בתל אביב הוא לא גדול. כאמור, קורה בממוצע פעם בארבע שנים באיזור כלשהו לאורך רצועת החוף אבל בוודאי שלא פעם בארבע שנים על תל אביב. בכל פעם זה קורה במיקום קצת אחר והפעם "קלע בול" לאיזור העירוני הצפוף ביותר. מניח שבבחינה מדוקדקת נגלה שהסיכוי לפגיעה בול בתל-אביב היא פעם בכמה עשרות שנים".

 

לפי עיריית תל אביב, הבוקר נפתח החמ"ל העירוני וכל נציגי יחידות העירייה השונות הוקפצו לשטח על מנת לטפל בכל המפגעים ולהחזיר את העיר לשגרה. בנוסף, נפתחו מספר מרכזים קהילתיים המיועדים לפינוי תושבים בעת הצורך. עוד מוסיפים בעיריית תל אביב כי "חשוב להדגיש כי העירייה נערכה כמידי שנה לקראת החורף וניתנה עדיפות עליונה למניעת הצפות מי גשמים בעונה זו. מעבר לתחזוקה השוטפת של מערכת התיעול העירונית, ביצעה העירייה פעולות שונות להתאמת המערכת לחורף, כגון: ניקוי קולטנים, קווי תיעול, ותעלות, פתיחה וניקוי של מוצאים לים ולנחלים, שיפורים מקומיים במערכת התיעול, התקנת קולטנים, התאמת שיפועים לשיפור הניקוז. לצד אלה, חשוב להדגיש שהעירייה לא יכולה להבטיח לחלוטין שלא תהינה הצפות וכל מידע המתקבל על מקומות ספציפיים המועדים להצפה, מטופל באופן מיידי עם כוחות הפרוסים בשטח".

מדוברות המשטרה נמסר כי באיילון, מחלף השלום לכיוון צפון חסום בירידה לכביש 20 ומחלף יוספטל עליה/ירידה למחלף חסום לתנועת כלי רכב. כביש 44 לפני צומת חולון לכיוון דרום נחסם לתנועה, כביש 4 בחיבור עם 471 לכיוון מזרח קיימת הצפה, הכביש פתוח בנתיב אחד בלבד. כביש 4 באזור מחלף גנות לכיוון דרום נחסם חלקית והתנועה זורמת באיטיות.