יו"ר הכנסת אדלשטיין מתנגד להקמת ועדת הכנסת לדיון בחסינות נתניהו

בפגישה בין אדלשטיין לבין ח"כ ניסנקורן מכחול לבן לא הושגה הסכמה על הקמת ועדת הכנסת לדיון בחסינות נתניהו ועל הקמתן של עוד ועדות בתקופת הפגרה עד לבחירות • בתוך כך, יועמ"ש הכנסת איל ינון קובע כי אין מניעה לכנס את הוועדה

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין / צילום: דוברות הכנסת
יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין / צילום: דוברות הכנסת

האם ועדת הכנסת לדיון בבקשת החסינות של ראש הממשלה במימין נתניהו תכונס בקרוב או לא?

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין מתנגד להקמת ועדת הכנסת. בפגישה היום (א') בינו לבין חבר הכנסת אבי ניסנקורן מכחול לבן לא הושגה הסכמה על הקמת ועדת הכנסת לדיון בחסינות נתניהו ועל הקמתן של עוד ועדות בתקופת הפגרה עד לבחירות בעוד חודשיים. 

מלשכת יו"ר הכנסת נמסר לאחר הפגישה: "יו"ר הכנסת, יולי (יואל) אדלשטיין, נפגש לפני שעה קלה עם יו"ר הוועדה המסדרת, ח"כ אבי ניסנקורן, ועם יועמ"ש הכנסת, עו"ד איל ינון. היו"ר שמע קשב רב את עמדת ח"כ ניסנקורן וקיבל לידיו את חוות-הדעת של יועמ"ש הכנסת באשר לאפשרות להקים ועדת כנסת ולדון בבקשת החסינות של ראש הממשלה, גם בעת הזאת. חוות-הדעת דומה בעיקרה לזו שהוציא יועמ"ש הכנסת לפני מספר שבועות. יו"ר הכנסת אדלשטיין ביקש מינון חוות-דעת משפטית באשר לסמכותו על עצם כינוס הוועדה המסדרת. לאחר קבלת חוות-הדעת היו"ר יודיע על החלטתו". 

מכחול לבן נמסר: "אסור לאדלשטיין לבזות את קודש-הקודשים של הדמוקרטיה הישראלית. אנחנו קוראים לו לאפשר את הקמת ועדת הכנסת שתדון בחסינות שמבקש נתניהו. אסור לאפשר את הפיכתה של כנסת ישראל לעיר מקלט של נאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים. אדלשטיין, נבחרת ליו"ר הכנסת ולא ליו"ר מטה נתניהו בכנסת. עליך לפעול בהתאם". 

יועמ"ש הכנסת: אין מניעה לכנס את הוועדה

בתוך כך, היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד אייל ינון, קובע כי יש אומנם קשיים לא מעטים בכינוסה של ועדת הכנסת כעת, אך לדבריו, "על אף הקשיים השונים שאכן מתעוררים בקיומם של דיוני חסינות לאחר שהכנסת החליטה על התפזרותה והיא מצויה בפגרת בחירות, ועל אף התקדימיות שבכך, עמדתי היא כי אין בכל אלה כדי לקבוע כי ועדת הכנסת ומליאת הכנסת מנועות מלדון ולהכריע בבקשות חסינות בעת הזו". כלומר, אין מניעה חוקית, חוקתית או אחרת בכינוס הוועדה ובדיון על בקשת החסינות שנתניהו הגיש בשבוע שעבר, אף שהכנסת נמצאת בפגרת בחירות, והסמכות אינה ברורה.

עו"ד ינון העביר את חוות-הדעת לח"כ אבי ניסנקורן מכחול לבן, לאחר שזה פנה לקבלה לקראת הפגישה עם יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין בנושא. זאת, בהמשך לחוות-הדעת שניתנה לפני כחודש, ושלפיה אין חובה אך גם אין מניעה משפטית להקים את ועדת הכנסת בטרם כוננה הממשלה.

בחוות-הדעת מפרט היועץ המשפטי לכנסת את הקשיים שבקיום דיוני חסינות בתקופת הבחירות, ובעיקר את העובדה שבתקופה זו הכנסת אינה נוהגת לעסוק בעניינים שנויים במחלוקת.

עם זאת, מסקנתו של ינון היא כי התנהלותה הרגילה של הכנסת בפגרת הבחירות, שטעם רב בבסיסה, אינה יכולה לאיין את הסמכות של ועדת הכנסת ומליאת הכנסת לדון בבקשת חסינות ולגבור על הוראת המחוקק לעשות כן "בהקדם האפשרי".

משמעות חוות-הדעת היא כי יקשה מאוד על אדלשטיין להתנגד ו/או למנוע הקמה של הוועדה לאור הפנייה של 65 חברי כנסת לעשות כן. 

החלטה של אדלשטיין למנוע הקמה של הוועדה עשויה להביא לניסיון להדיח אותו, וכאן עדיין לא ברורה סופית עמדת ליברמן וישראל ביתנו, לשון המאזניים בכנסת בשנה האחרונה. אפשרות שנייה היא פנייה של אחת מהסיעות או של גוף חיצוני לבג"ץ, כדי לאלץ את אדלשטיין להקים את הוועדה.

ח"כ מיקי זוהר אומר כי ההחלטה משחקת לידי השמאל ומשרתת את האינטרסים שלו. לדבריו, הלחץ שהפעילו ממי שכינה "מפלגת אנטי-ביבי" גרמו ליועץ להיכנע להן. "זה מעשה אנטי-דמוקרטי", אמר זוהר, "שכן בזמן בחירות לא משתמשים בכנסת לצרכים פוליטיים". 

ח"כ אלון שוסטר מכחול לבן מסר בתגובה: "ההחלטה שהתקבלה היום בעניין החסינות היא ההחלטה הראויה. לא ייתכן שהנאשם בשחיתות נתניהו ינצל באופן ציני את מוסד החסינות - ביד אחת מבקש חסינות מהכנסת הנוכחית, וביד השנייה פועל על-מנת שהכנסת הנוכחית לא תדון בה. אי-אפשר לאחוז במקל משני קצותיו. כעת נדרשת הקמה של וועדת הכנסת באופן מיידי על-מנת לדון ולהכריע האם ראוי שכנסת ישראל תתן חסינות מהעמדה לדין לנאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים". 

פגישה פוליטית ופרוצדורלית

הפגישה בין יו"ר סיעת כחול לבן ח"כ אבי ניסנקורן עם יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין הייתה פוליטית ופרוצדורלית. פוליטית - כי היא מכנסת תחת כנפי הדרישה להקמת ועדת כנסת, שתדון בבקשת החסינות של ראש הממשלה נתניהו, את כל נציגי מפלגות "רק לא ביבי".

ניסנקורן מסר בפגישתו עם אדלשטיין מכתבים מראשי סיעות המייצגים 65 חברי כנסת, התומכים בהקמת ועדת הכנסת ודיון בבקשת החסינות, וכן בהקמת ועדות קבועות נוספות שיפקחו על עבודת הממשלה. כלומר כחול לבן, העבודה-גשר, המחנה הדמוקרטי, הרשימה המשותפת והכי חשוב - ישראל ביתנו של אביגדור ליברמן. בחלום הרטוב של מתנגדי נתניהו מהשמאל זו גם הקואליציה העתידית, אבל כזו ספק רב אם תיכון, לאור התנגדות ליברמן והאגף הימני בכחול לבן לשבת יחד עם המשותפת בקואליציה, או בתמיכתה.

מנגד, אדלשטיין איש הליכוד של נתניהו, מנסה למצוא את כל הצידוקים החוקיים והמשפטיים למניעת הקמת הוועדות, ובראשן ועדת הכנסת. ויש כאלה, וכאן עוברים לצד הפרוצדורלי. בפגישה השתתף היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד אייל ינון, שהיה גם מזכיר הכנסת ומכיר את הכללים והחוקים לעומק.

המצב הנוכחי - מצב תקדימי של ממשלת מעבר ומעין כנסת מעבר - מקשה על מציאת הפתרון, ויש סימוכין בחוק ובהחלטותיו של ינון מהחודשים האחרונים לדחיית הפנייה. אבל מנגד אי-היענות לפנייה של רוב חברי הכנסת בבית היא בעייתית להליך הדמוקרטי ולריבונותה ולמעמדה של הכנסת עצמה.

בכחול לבן אומרים הבוקר כי נתניהו הוא זה שמצהיר "העם יחליט", חברי הכנסת הם נבחרי העם, ורובם רוצים הקמה של הוועדות כעת, זה רצון העם.

מנגד, בליכוד אומרים כי ההלכה שקבע ינון על סמך החקיקה, לרבות חוקי היסוד, קובעת כי אין בסמכות הכנסת שהתפזרה כבר לדון בסוגיה כה חשובה, אלא בעניינים שלא סובלים דיחוי כמו בוועדת הכספים ובוועדת חוץ וביטחון הזמניות. 

ח"כ רויטל סויד (העבודה-גשר) מסרה: "משהוברר כי גם העמדה המשפטית היא שיש לדון 'בהקדם האפשרי' בבקשת החסינות, אני קוראת לח"כ אבי ניסנקורן לכנס כבר מחר בבוקר את הוועדה המסדרת כדי לדון בהקמת ועדת כנסת קבועה, שתדון בבקשה של נתניהו. לאור עמדת היועץ המשפטי לכנסת ובכלל, מצפה עתה מיו"ר הכנסת יולי אדלשטיין שלא לנקוט שום מהלך פוליטי שיסכל את הקמת הוועדה ועל הדרך יפגע קשות בממלכתיות תפקידו של היו"ר".  

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר ההחלטה להגיש כתב אישום נגדו, ראש הממשלה בנימין נתניהו מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.