בזמן התקיפה: 176 הרוגים בהתרסקות מטוס בואינג אוקראיני בטהראן

מטוס הבואינג 737-800 של חברת התעופה האוקראינית אוקראיין אינטרנשיונל התרסק זמן קצר אחרי שהמריא מטהראן שבאיראן • כל 176 הנוסעים ואנשי הצוות שהיו על סיפונו נהרגו

מטוס של אוקראיין אינטרנשיונל / צילום: שאטרסטוק
מטוס של אוקראיין אינטרנשיונל / צילום: שאטרסטוק

שנת 2020 נפתחת בתאונה קטלנית של התרסקות מטוס. מטוס הבואינג 737-800 של חברת התעופה האוקראינית אוקראיין אינטרנשיונל התרסק זמן קצר אחרי שהמריא מטהראן שבאיראן. כל 176 הנוסעים ואנשי הצוות שהיו על סיפונו נהרגו, כשהמטוס הבוער התרסק על הקרקע. טיסה מספר 752 המריאה בשעה 06:00 בבוקר מטהראן לקייב. 

176 ההרוגים כוללים 167 נוסעים ותשעה אנשי צוות. לפי דיווחים, מבין 167 הנוסעים ההרוגים, 82 הם אזרחים מאיראן, 63 הם אזרחים קנדיים, 11 אוקראינים, 10 אזרחים שוודים, ארבעה אזרחים מאפגניסטן, שלושה אזרחים מגרמניה ושלושה בריטים. כאמור, תשעת אנשי הצוות שהיו על המטוס נספו גם הם.

כל זה קורה ברקע התקיפות האיראניות של בסיסי ארה"ב בעיראק, כנקמה על חיסול מפקד כוחות ההפיכה קאסם סולימאני. רשות התעופה הפדרלית של ארצות-הברית אסרה על חברות אמריקאיות לטוס מעל שמי עיראק ואיראן בעקבות התקיפות. חוץ מרשות התעופה האמריקאית עוד חברות החליטו שלא לטוס מעל שמי איראן, בין היתר, מדובר בלופטהנזה, סינגפור איירליינס ואייר פראנס. במסלולי טיסה רבים מדובר בהארכת משך הטיסה לאור "מעקף" מאולץ באוויר שהמטוסים נדרשים לעשות באוויר.

המטוס שהתרסק, מתוצרת בואינג, הוא בן 3.5 שנים בלבד. לא מדובר בדגם המקס 737-8 של בואינג שהיו מעורבים בתאונות בשנה שעברה. 

מטוסי מקס 737-8 קורקעו מאז מרץ 2019 בעקבות שתי התאונות הקטלניות שזעזעו את ענף בתעופה והובילו את בואינג למשבר חמור: באוקטובר 2018 התרסק מטוס של חברת ליון אייר דקות ספורות אחרי שהמריא משדה התעופה בג׳קרטה, אינדונזיה, תאונה שגבתה את חייהם של 189 הנוסעים ואנשי הצוות. ב-13 במרץ 2019 התרסק מטוס של חברת אתיופיאן איירליינס בתאונה זו נספו 157 בני אדם. מאז, מאות מטוסים בציים של חברות תעופה שונות קורקעו, וחברות התעופה, בעיקר בארה"ב ,נאלצו לשנות את לו"ז הטיסות שלהן ולבטל מאות טיסות פנים.

בואינג, אחד המעסיקים הגדולים בארה"ב נקלעה למשבר חמור. בחודש אוקטובר האחרון הודיעה בואינג כי המנכ"ל דניס מוילנברג יפסיק את כהונתו יחד עם ראש חטיבת מטוסי הסילון.

בתוך כך, מצב חירום 2 הוגדר אמש (ג') בנתב"ג: מטוס של חברת התעופה רואנדה אייר מדגם 737, שהיה אמור להמריא הלילה מתל-אביב לקיגלי, קורקע עקב תקלת מנוע חמורה. מהמטוס פונו כ-100 נוסעים ישראלים כשפרצה אש במנוע. הטיסה בוטלה, והיא צפויה להמריא היום אחר-הצהריים.