קבינט הדיור אישר את תמ"א 1 לאיחוד 300 תוכניות מתאר

במסגרת התוכנית נוספו עוד כחצי מיליון דונם שטחי שמורות טבע, גנים לאומיים, יערות טבעיים ויערות נטע אדם

 

 

קבינט הדיור, בראשות שר האוצר  משה כחלון, אישר היום (ד') את תוכנית המתאר תמ"א 1 שקידם מינהל התכנון, ושמאחדת בין כ-300 תוכניות מתאר שעוסקות בנושאים שונים.

תמ"א 1 היא תוצר של החלטת ממשלה מ-2012, במטרה לסייע בייעול וקידום תוכניות, באמצעות איחוד ותמצות של למעלה מ-300 תוכניות מתאר ארציות לכדי תוכנית מתאר ארצית אחת. כמו כן, נוספו למדינה עוד כחצי מיליון דונם של שטחי שמורות טבע, גנים לאומיים, יערות טבעיים ויערות נטע אדם.

עיקר התועלת שבה הוא החסכון בעבודה ובאי הבנות שאירעו בעבר, שעה שמתכננים פעלו על פי תוכניות מסוימות, מבלי שידעו שעל אותם מתחמים קיימות תוכניות נוספות. בתמ"א 1 הכול יהיה כלול. גם השפה שמאפיינת את תמ"א 1 קצרה יותר ופחות משפטית מהנהוג בתמ"אות הישנות. בין היתר הוברר, שהוראות בתמ"אות ישנות כללו הרבה איסורים והגבלות. בתמ"א 1 ההוראות יכללו לשון חיובית הרבה יותר, וההערכה כי היא תקל על פרויקטים לצלוח גם עיניים משפטיות.

מבנה התוכנית הוא מודולרי, כך שניתן יהיה בעתיד לצרף לתוכה תוכניות מתאר נוספות. התוכנית כוללת שתי חטיבות - חטיבת תשתיות וחטיבת שטחים פתוחים וכל אחת מהן מאגדת בתוכה פרקים בתחומים שונים - מים, אנרגיה, קרקע, דרכים ושטחים פתוחים:

לגבי שטחים שמכונים "מוגנים" - תמ"א 1 מאגדת את השטחים הפתוחים לסוגיהם - שמורות טבע, גנים לאומיים, יערות נחלים וחופים למכלול אחד. 2. חופי הים - קיבלו מעמד מיוחד בתמ"א; חוף הים הוא "נחלת הכלל". נקבע כי חופי הים הם המרחב הציבורי הרחב, הרציף והנגיש ביותר, המיועד להנאת כלל-הציבור במדינת ישראל. התוכנית קובעת איסור בנייה על החוף בתחום 100 מ' מקו המים, פרט לפיתוח שירותי חוף לטובת כלל הציבור וזאת במקומות מוגדרים בלבד, ובכך משאירה את מרבית שטחי החופים חופשיים ופתוחים. כמו כן, מינהל התכנון הגדיר תוספת של כ-12,600 דונם שטחים בעורף החופים כשטחי חוף מוגנים.

לגבי תחנות כוח ואנרגיה, בתוכנית מספר פרקים העוסקים בתחנות כוח קטנות, מתקנים פוטו-וולטאים, גז טבעי, גפ"מ ועוד, ועתיד להתעדכן עם אישורה של תוכנית המתאר הארצית לאנרגיה (תמ"א 41) הנמצאת בתכנון.

התוכנית עוסקת גם בטיפול בפסולת ופרק לדרכים ומסילות ברזל, שועתיד להתעדכן עם אישורה של תוכנית המתאר ארצית לתחבורה יבשתית (תמ"א 42) הנמצאת לקראת אישור.

התוכנית נערכה נערכה על ידי מוטי קפלן.

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, ציינה כי "אישור תמ"א 1 הוא תוצר של עבודה יסודית ומקצועית שלוותה בשיח ובשיתוף של גורמי הממשלה והנציגים הירוקים. במסגרת עבודה זו, מינהל התכנון עבר תא שטח אחר תא שטח וקבע את ייעודו, מתוך ראייה מרחיקת ראות לכלל הצרכים העתידיים של מדינת ישראל".