השמאל מתאחד, סתיו שפיר בחוץ: העבודה-גשר ומרצ ירוצו יחד לכנסת ה-23

בסיום פגישה לילית בשדרות סיכמו יו"ר העבודה-גשר עמיר פרץ ויו"ר מרצ ניצן הורוביץ על התמודדות משותפת בבחירות הקרובות • המפלגות ירוצו תחת הפתק "אמת" • סתיו שפיר מחוץ לרשימה

איחוד בשמאל הישראלי: למרות הצהרות חוזרות ונשנות של עמיר פרץ, יו"ר העבודה, בשבועות האחרונים כי לא יתחבר למרצ, שכן חיבור כזה יבריח ממנו את המצביעים מהימין ומהפריפריה שהוא מבקש להביא - הוחלט הבוקר (ב'), בתום פגישה לילית בביתו בשדרות עם יו"ר מרצ ניצן הורוביץ, כי העבודה-גשר ומרצ ירוצו ברשימה משותפת בבחירות לכנסת ה-23.

בהודעת הסיכום שפרסמו ראשי המפלגות נאמר כי מדובר במהלך המשמעותי של בחירות 2020, שיבטיח את היכולת להקים ממשלת שינוי ותקווה לאחר הבחירות. סוכם כי הרשימות ירוצו בבחירות תחת פתק משותף באותיות "אמת".

"פרץ והורוביץ מתכוונים לתת דגש על בשורת האיחוד המשמעותי ועל התקווה לשינוי פוליטי שיהיה הלב החברתי והמצפן המדיני של הממשלה הבאה לאחר סיום עידן נתניהו", נמסר מאיחוד המפלגות החדש.

סדר השיבוץ ברשימת העבודה-גשר-מרצ המאוחדת יהיה: 1. עמיר פרץ 2. אורלי לוי-אבוקסיס 3. ניצן הורוביץ 4. תמר זנדברג 5. איציק שמולי 6. מרב מיכאלי 7. יאיר גולן 8. אילן גילאון 9. עמר בר-לב 10. רויטל סויד 11. עיסאווי פריג'.

הסידור של כל עשירייה ברשימה המשותפת החדשה יהיה שישה מועמדים לעבודה וארבעה למרצ/המחנה הדמוקרטי.

המהלך הבשיל אמש (א'), לאחר לחץ שנמשך כמה שבועות על פרץ. בישיבה אמש של הנהלת מפלגת העבודה וחברי הכנסת שלה, הוביל שמולי את הלחצים ואת ניסיונות השכנוע וגייס לצידו את כל חברי הכנסת של המפלגה. פרץ נאלץ לבסוף להסכים והזמין לביתו בשדרות את הורוביץ.

על הרכב העשירייה הראשונה הסיכום היה מהיר יחסית, למעט הוויכוח אודות סתיו שפיר. כל צד דרש שהיא תוכנס על חשבונו של הצד השני, ולבסוף לאור חוסר ההסכמה היא נותרה בחוץ.

מסקרים שנעשו במפלגת העבודה עולה כי רשימה מאוחדת של העבודה-גשר-מרצ תקבל בין 9-11 מנדטים.

בתוך כך, חבר הכנסת לשעבר עיסאווי פריג', שנדחק למקום ה-11 ברשימה המשותפת עם העבודה, מתנגד להכנסתו של ח"כ יאיר גולן לרשימה על חשבון מקום של מרצ. לדברי פריג', יש הרבה גנרלים בגוש מרכז שמאל, ואילו מרצ הייתה היחידה שניסתה לבנות גשר יהודי-ערבי. פריג' קורא לכן לתמוך בועידת מרצ מחר בשיתוף עם העבודה אבל להתנגד לחיבור עם גולן.

ח"כ איציק שמולי, שלחץ על החיבור, אמר ל"גלובס" כי "זו החלטה מפוכחת ואחראית שמתחייבת מהמציאות ואני גאה שעלה בידיי לשכנע ולהוביל לאימוץ הצעתי במלואה. במצב שבו שתי המפלגות קטנות ופריכות, הליכה לבד היא הימור מיותר על גורל המפלגה ועל הסיכוי לנצח וטוב שהדבר נמנע".

ח"כ אילן גילאון ממרצ מסר הבוקר בתגובה: "אני מברך את חבריי ושותפיי לדרך - ניצן, עמיר ואורלי. אני כבר הרבה זמן דוחף לשותפות הזו, שמציתה את להבת התקווה לחברה צודקת ולמדינה מתוקנת שואפת שלום. הציונות, הסוציאליזם ואחוות העמים - שוב על המפה, ובגדול. יאללה, מתחילים".