פריג' עתר לבית הדין של מרצ: לפסול את השריון של יאיר גולן

גולן, שהיה חלק מהמחנה הדמוקרטי שרץ בבחירות הקודמות, הוצב במקום השביעי ברשימה המשותפת עם העבודה–גשר • של השריון לגולן נדחק פריג' אל המקום ה-11 הנחשב לא ריאלי, והוא רואה בכך פגיעה של ממש במדיניות המוצהרת של מפלגתו לשיתוף יהודי-ערבי

עיסאווי פריג' / צילום: לואיז גרין
עיסאווי פריג' / צילום: לואיז גרין

חבר הכנסת לשעבר עיסאווי פריג' עתר לבית הדין של תנועתו בדרישה שלא לקבל את הסכם השריון של ח"כ יאיר גולן ברשימה לכנסת. גולן, שהיה חלק מהמחנה הדמוקרטי שרץ בבחירות הקודמות, הוצב במקום השביעי ברשימה המשותפת עם העבודה-גשר. זאת, לאחר שקודם לכן סיכם עם ראשי מרצ כי יצטרף אליהם בשם מפלגת מדף, בהליך שחוקיותו לא ברורה כי, כפי שפורסם ב"גלובס", לפי התקנות בכנסת היה עליו להתפטר מהמחנה הדמוקרטי בטרם ייכנס בשם מפלגה אחרת.

בשל השריון לגולן נדחק פריג' אל המקום ה-11 הנחשב לא ריאלי, והוא רואה בכך פגיעה של ממש במדיניות המוצהרת של מפלגתו לשיתוף יהודי-ערבי. בבחירות באפריל קיבלה מרצ מנדט וחצי מהבוחרים הערביים, קולות שסייעו לה לעבור את אחוז החסימה. בספטמבר, בשל ההצטרפות לאהוד ברק במחנה הדמוקרטי ירד המספר לכחצי מנדט ופריג' שהוצב במקום השישי לא נכנס לכנסת. לדברי פריג', דחיקתו לאחור ברשימה כעת תביא לאובדן עוד רבים מהקולות בחברה הערבית. "יש מספיק גנרלים במחנה המרכז שמאל" אמר לגלובס, ואין כלל ערבים במקומות ריאליים בכל המחנה זולת ברשימה המשותפת.

לעתירה הצטרפו חבר הכנסת לשעבר מוסי רז, פרופסור גליה גולן החברה בהנהלת המפלגה ועורך הדין דניאל פלג. בין השאר נאמר בה כי ההסכם עם יאיר גולן וחברו יאיא פינק, לא הובא לאישור ועידת מרצ ככתוב בתקנון מרצ, ולא ברור אם הוא חבר סיעת מרצ וככזה לא קיבל אישור לחברותו זו, או חבר בסיעת המדף "הבחירה הדמוקרטית" שלא ברור אם הוא יכול חוקית לרוץ במסגרתה.

העתירה מונה עוד סעיפים בתקנון מרצ שהופרו לטענת פריג' בשריונו של גולן, בין השאר באי הבטחת השוויון המגדרי המחייב שתי נשים בחמישייה הראשונה של המפלגה. אבל ההתמקדות היא במה שמוגדר פגיעה בשותפות היהודית-ערבית ברשימת מרצ לכנסת, וחיסולה של האג'נדה של מרצ המעוגנת בתקנון בדבר השותפות הזו "שהיא בנשמת אפה של מרצ ושל כל מפלגה שמתיימרת להיקרא שמאל בישראל."

בעתירה נאמר כי יש להקדים את הדיון להיום עוד בטרם תכונס הועידה הערב, ולקבוע בינתיים בצו ביניים כי ההסכם עם גולן בטל.

במרצ אומרים כי מי שיכריע על לוח הזמנים לדיונים הוא חבר הכנסת לשעבר רן כהן, יו"ר נשיאות המפלגה.