פרשנות: הדרך לבחירות שלישיות רצופה עליות מחירים

במצב שבו אין מנהיגות כלכלית, ואולי אין מנהיגות כלל, תוכנית הדגל כשלה לחלוטין במטרתה להוריד מחירים, וסביבת הריבית נותרה אפסית - אין שום סיבה שבעולם שהמחירים לא יוסיפו לעלות • פרשנות

שר האוצר משה כחלון / צילום: שלומי יוסף
שר האוצר משה כחלון / צילום: שלומי יוסף

ברוכים השבים ל-2014, השנה שקדמה לכהונתו של משה כחלון כשר אוצר. השנה ההיא הסתיימה בעליות מחירים של 4.3%; בעשרת החודשים הראשונים של 2019, המדד עלה ב-3.7%, כך שאם הקצב יישאר דומה, 2019 תהיה שנה דומה ל-2014 מבחינה זו. ב-2015, השנה שבה היו בחירות, מחירי הדירות עלו בכ-6%; האם גם 2020 צופנת לנו עליות? כנראה שכן, אם לשפוט לפי התנהגות השוק. במצב שבו אין מנהיגות כלכלית, ואולי אין מנהיגות כלל, תוכנית הדגל כשלה לחלוטין במטרתה להוריד מחירים, וסביבת הריבית נותרה אפסית - אין שום סיבה שבעולם שהמחירים לא יוסיפו לעלות.

■ מדד המחירים לדצמבר: האינפלציה מחוץ ליעד בנק ישראל; מחירי הדיור חזרו לטפס

הניוז הגדול של המדד האחרון הוא מחוז תל אביב שרשם עליית מחיר בלתי נתפשת כמעט של 1.5% בחודש. בעשרת החודשים הראשונים של 2019 מחירי הדירות במחוז זה עלו בלא פחות מ-6%.

אין הסבר חד משמעי לתופעה, אבל כדאי לבחון את הרקע: שחקני הנדל"ן התל אביבים פועלים בסביבת המחירים הגבוהה ביותר בארץ, ולכן הם רגישים במיוחד לשינויים בשוק. כשמחיר למשתכן היתה בשיא עוצמתה, בין הרבעון האחרון של 2017 לאחרון של 2018, מחירי הדירות במחוז תל אביב היו בין הראשונים לרדת, ובשיעור גבוה יחסית של כ-5% (וזאת בעוד שכלל המחירים במדינה ירדו אז ברמות של כ-2.5%); מהרגע שנתניהו הודיע על הבחירות לכנסת ה-21 בדצמבר 2018 - השוק הזה עשה תפנית והמחירים שבו לעלות ובגדול - עדות לכך שהשחקנים הפועלים בשוק משוכנעים שבעתיד הם יהיו גבוהים אף יותר.

הבחירות ומדד מחירי הדירות / אינפוגרפיק: גלובס
 הבחירות ומדד מחירי הדירות / אינפוגרפיק: גלובס

מחוז הצפון ממשיך להפתיע עם עליות מחירים גדולות אף הוא. גם שם מחירי הדירות עלו מאז תחילת השנה ב-6%, ואולם להבדיל מתל אביב, עליות המחירים במחוז זה נמשכות עוד מסוף 2018, ומלכתחילה ירידות המחירים שנרשמו בו במהלך אותה שנה, היו נמוכות יחסית. גם כאן טרם נמצאה סיבה חד משמעית לתופעה, אבל עליות המחירים הם עובדה מוצקה.

מחוז ירושלים ממשיך לקרטע ברמות מחירים שאמנם עלו מתחילת 2019, אך נמוכות בכ-4% מהמחירים שהיו בו לפני שנתיים; ואילו מחוז חיפה נמצא במעין סיבוב פרסה נדל"ני: עד מחצית 2019 הוא רשם עליות מחירים יפות יחסית, ואולם מאז המדד המחוזי שלו בסימן מינוס. אמנם לא גדול - כ-1% בחצי שנה, אבל עדיין מינוס, וזאת כשהמחירים בכלל המדינה עולים. בחיפה היתה בשנים האחרונות בנייה בהיקפים גדולים, ואולם היא לא נתקלה בהגירה חיובית תואמת. האם נוצר עודף בנייה בעיר ובמחוז כולו?

ולבסוף, מדד מחירי הדירות החדשות, שכמחציתו מהווה דירות מוזלות שנמכרו במסגרת מחיר למשתכן. אפילו המדד הזה רשם באוקטובר-נובמבר עלייה, בשיעור של 0.4%. בשנתיים האחרונות הוא רשם ירידה של כ-8%, שהיא סבירה בהחלט, לאור ריבוי העסקאות המסובסדות. לכן נראה, כי דווקא המדד הזה מדגים בצורה מעניינת, את ההשפעה המוגבלת של תוכנית הדגל של כחלון על מחירי כלל הדירות.