פרשנות: הצ'ק השמן שהאנושות תרשום אם טראמפ יבחר לכהונה נוספת

כהונה נוספת של טראמפ משמעותה איבוד זמן יקר, שבו לא רק שפליטות הפחמן של אחת המדינות הכי מזהמות בעולם לא תרד, אלא תעלה, ותבלום את ההתקדמות הגלובלית לעצירת משבר האקלים • שלוש שנות נשיאות. פרויקט מיוחד

טראמפ מתבונן על ליקוי חמה / צילום: רויטרס
טראמפ מתבונן על ליקוי חמה / צילום: רויטרס

בנובמבר 2018 הונח שוב על שולחנו של הנשיא דונלד טראמפ דוח המזהיר מפני תוצאות החמרת משבר האקלים. הפעם - דוח פדרלי, שלפיו שינויי האקלים יעלו לכלכלת המדינה מיליארדי דולרים עד סוף המאה, כאשר ההתחממות הגלובלית תגרום להחמרת אסונות הטבע שיפקדו את כדור הארץ. על פי הדוח, השינויים יגרמו לפגיעה בבריאות הציבור, בתשתיות ובתוצרת החקלאית. "אני לא מאמין לזה", פסק הנשיא כשהוא דוחה את מסקנות הדוח וממשיך קדימה - נחוש לצאת מהסכם פריז ולבטל עוד ועוד רגולציות סביבתיות.

עוד בקמפיין הבחירות שלו הבטיח טראמפ לצאת מהסכם פריז והתבטא לא אחת בנושא משבר האקלים שאותו הוא מעדיף להכחיש. אך הוא איננו מסתפק רק בדיבורים ופועל בנושא במרץ. בשנת 2017 החל לבטל חוקים סביבתיים במטרה לסייע לתעשיות הדלקים המאובנים, והשבוע העלה הצעת חוק שלפיה פרויקטי תשתית גדולים כמו הנחת צינורות וכבישים ראשיים לא יידרשו לתסקיר סביבתי.

בשנים האחרונות ממשל טראמפ הקל ברגולציות הקשורות למים, אוויר נקי ושימוש בכימיקלים, למרות קיומן של הערכות שלפיהן אלפי בני אדם מתים בשל תוצאות זיהום האוויר. בנוסף, בשנת 2018 החל ממשל טראמפ לבחון אפשרות של הפחתת סטנדרטים של זיהום כלי רכב ויעילות דלקים, שאותם קבע ממשל אובמה. ההשפעה עשויה להיות דרסטית, כשתחום התחבורה פולט יותר גזי חממה מכל סקטור אחר בארה"ב.

כאשר מדינת קליפורניה ניסתה להתנגד לשינוי, הכריז טראמפ כי ישלול ממנה את הזכות לקבוע סטנדרט משל עצמה בתחום.

בארה"ב של טראמפ מתוכננים 157 פרויקטים של קידוחי גז ונפט והרחבות לתחנות כוח, רק בחמש השנים הקרובות. לפי ארגון environmental integrity project, הפרויקטים הללו יימחקו 75% מההתקדמות של סקטור האנרגיה מאז שנת 2012. גם את התוכנית לאנרגיה נקייה שאותה חוקק אובמה להגבלת פליטות מתחנות כוח, מנסה טראמפ להחליף, כך שכל מדינה תקבע את הסטנדרט לבד, ללא הכרעה פדרלית.

רגולציה בנושא פליטות מתאן, גז החממה העוצמתי ביותר? הממשל של טראמפ כבר לא דורש מחברות נפט וגז להתקין מכשור לזיהוי דליפות מתאן מבארות וקידוחים. כשהמדענים טוענים שיש להשאיר את הדלקים המאובנים באדמה, ממשל טראמפ מנווט את ארה"ב לכיוון ההפוך ופותח אזורים נרחבים ביבשה ובים לקידוחי נפט וגז נוספים - אפילו בשמורות טבע. ב-2017, הקטין הממשל דרמטית שני פארקים לאומיים במדינת יוטה ביותר ממחצית משטחם, והכריז שאינם אזורי שמורות טבע, ואיפשר לתאגידי דלקים לחפש בשטח זה נפט וגז. בנוסף, הממשל דוחף לחיפושי גז ונפט בשמורות באלסקה ובחופי מזרח המדינה.

כהונה נוספת של טראמפ משמעותה איבוד זמן יקר, שבו לא רק שפליטות הפחמן של אחת המדינות הכי מזהמות בעולם לא תרד, אלא תעלה, ותבלום את ההתקדמות הגלובלית לעצירת משבר האקלים. 

רוצים לשמוע על בחירות 2020 לנשיאות ארה"ב? האזינו לפודקאסט "המדריך לטראמפיסט"