תיירות | פיצ'ר

עם הגשם בא התיאבון: הישראלים למדו לטייל גם כשרטוב וקר - ותיירות החורף בצפון בשיא של עשור

סופי השבוע הגשומים לא רק שאינם מרחיקים את הישראלים מצפון הארץ, אלא אף מסמנים מגמה חדשה המבטאת את הרגלי הנסיעות שהשתנו • מלונאים: "השמיים נפתחו, ואנשים למדו שמטיילים גם כשיורד גשם" • אז למה הצימרים לא נהנים מהמצב?

אתר החרמון / צילום: דביר להר
אתר החרמון / צילום: דביר להר

כ-8,000 איש ביקרו בסוף השבוע האחרון בחרמון, ועוד אלפים רבים אחרים יצאו להתרשם מזרימת הנחלים, מהכנרת המתמלאת ומהמרבדים הירוקים. החורף כבר לא מחביא את המטיילים מתחת לפוך, אלא הוא מעודד רבים לצאת ולנפוש.

"תיירות חורף זה אומר זרימה בנחלים, זה אומר כנרת מלאה וחרמון מושלג - זו הסיבה שתיירים באים לכאן בעונה הזו של השנה, והשנה אנחנו רואים שהמספרים גבוהים", אומר היזם ומבעלי מלון גליליון, חיים אוחיון. "אנחנו מלאים בסופי שבוע עד אפס מקום בנופשים שרוצים לחוות את החורף בצפון, באמצע השבוע אנחנו מלאים בעיקר בקבוצות. אני גר בגולן, ומימיי לא ראיתי כאלה עומסי תנועה. הפקקים של המרכז הגיעו לצפון יחד עם הנופשים".

אוחיון מתייחס לא רק לירוק ולזרימת הנחלים השוצפת אלא גם לחובבי בעלי הכנף. נדידת הציפורים סביב אגמון החולה נמצאת בשיאה, וגם היא מושכת את חובבי הצפרות לאזור. "החורף עושה טוב. כדי שהגליל יהיה ירוק כמו עכשיו, צריך גשם שמביא עוד אנשים שרוצים לראות זרימות של נחלים ומפלים, מה שאפשר לראות רק בעיצומו של החורף", אומר אוחיון, שמסביר כי למרות הביקוש ותיירות הפנים החזקה בעונה זו של השנה, רמת מחירי החורף עדיין נמוכה יותר מרמת מחירי הקיץ.

המוכנות לתיירות חורף אינה נחלת הכלל. מנהל כפר הנופש "מעגן עדן", דורון ביכלר, לא מזהה ביקוש מיוחד מצד תיירי הפנים בעקבות מזג האוויר. "אנחנו נהנים מעליית מפלס הכנרת, אבל עיקר האורחים שלנו בעונה הזו הם קבוצות של צליינים. ישראלים כמעט שלא מגיעים לאזור שלנו, כי אין בריכה ואין כנרת לטבול בה".

"שיעורי התפוסה גבוהים, אנחנו במצב מרהיב"

מנגד, מנכ"לית רשת מלונות מטיילים המונה 250 חדרים (190 מהם באצבע הגליל), בת חן ישועה, מגלה התלהבות מהמתרחש בצפון בחסות הנופשים הישראלים. לדבריה, החורף הזה מביא עמו עלייה של 15% בשיעור התפוסות ביחס לשנה שעברה. ישועה אף מגדירה את החורף הזה כ"שיאן של העשור האחרון בשיעור תיירי הפנים המגיעים לצפון".

בת חן ישועה/ צילום: ליאת מנדל
 בת חן ישועה/ צילום: ליאת מנדל

לדבריה, "בגליל העליון יש זרימות מטורפות, ואנשים מגיעים לראות אותן יחד עם החרמון המושלג. בשנה שחונה שאין בה גשם, תיירי הפנים מגיעים הרבה פחות. הזרימות האלה ישפיעו גם על תיירות האביב, משום שהנחלים יהיו שוצפים לטובת קייקים ופעילויות אחרות.

"אנחנו רואים משפחות עם ילדים קטנים, נועלים מגפיים ולבושים טוב, שיוצאים לטייל מבלי להירתע ממזג האוויר. זה משהו שלא היה פעם, ואני חושבת שזה קשר לזה שאנשים טסים יותר לחו"ל. השמיים נפתחו, ואנשים טסים גם בחורף לכל מיני יעדים, ושם הם למדו וחוו שמטיילים ויוצאים גם כשיורד גשם וקר. זה נתן פרספקטיבה אחרת והקפיץ את תיירות החורף - אם בשנים האחרונות עיקר הנופשים אצלנו בחודשי החורף היו זוגות, עכשיו זה משפחות. אנשים פחות מפחדים סופות ומגשם, אנחנו חווים אחוז ביטולים קטן, ומנגד יש יותר הזמנות, אנשים מגיעים לטיולי מטריות ושכמיות".

עוד אומרת ישועה כי "שיעורי התפוסה גבוהים, אנחנו במצב ממש מרהיב. לחרמון יש השפעה אדירה, ואנשים לוקחים חופש ומגיעים באמצע שבוע. זו תיירות ספונטנית עם הזמנות 'מעכשיו לעכשיו' בהתאם למה שרואים בתחזית".

לפי ישועה, למרות התפוסה הגבוהה יחסית, תעריפי הלינה לא מתייקרים בהתאם. "המחירים אצלנו נשארים עממים ונמוכים יותר ממחירי הקיץ. לא נעלה למחיר גבוה כי אפשר. מחיר עממי מאפשר לאנשים לטייל ולהיחשף לצפון".

עלייה בשיעור תיירי החורף מזהה גם דיתי גולדשטיין, מנכ"לית תיירות עין-זיוון, שמציינת כי "תיירות הפנים ברמת הגולן נמצאת בעלייה עקבית שהגיעה לשיא של 25% בשיעור התפוסות בחורף הנוכחי בהשוואה לחורף הקודם". 

גולדשטיין וישועה מנמקות את ההעדפה לבתי מלון על פני צימרים. לדברי גולדשטיין, "אתרי הנופש התאימו את עצמם לקהל הישראלי, כשרבים מהם מציעים סיורים המשלבים בין טיולים הצופים על זרימות הנחלים והטבע עם אירוח ואטרקציות תיירותיות המותאמות לעונה". 

"החרמון הוא מה שנותן פוש"

האם גם הצימרים, ענף שפועל בקשיים לאור שיעורי תפוסה נשחקים, נהנה מהחורף הזה? לפי יו"ר ארגון בעלי הצימרים, יעקב רוזנווסר, אומנם יש נהירה לצפון, אבל עיקר המטיילים הם מטיילי יום - אלה שאורזים את המשפחה בבוקר וחוזרים בערב מבלי ללון בצפון.

לדבריו, "מדובר ב-90% מהמטיילים שמגיעים לצפון. אנחנו רואים את זה בעיקר באמצע השבוע, ולכן מבחינת הצימרים הביקוש לסופי שבוע הוא חלש יחסית. נקודת האור עבור הצימרים באזור הגליל התחתון הוא החרמון. תושבי אזור ירושלים והדרום מוכנים ללון במרחק של שעה שעה ורבע מהחרמון ולקצר את הדרך הארוכה. החרמון הוא מה שנותן פוש. כשיש רק גשמים, הביקוש מתעורר, אבל לא בצורה סדירה או יציבה, כי מול מי שבאים לראות נחלים, אנחנו מרגישים גם חשש של אנשים מאסונות".

עיני אנשי התיירות בצפון נשואות אל הפסגות הלבנות של הר החרמון. עד כה נרשמו השנה כבר 11 ימי סקי, אבל האופטימיות שורה במקום, כי העונה רק החלה. 2019 בורכה ב-62 ימי סקי, כש-2018 הסתפקה ב-13 ימי סקי בלבד. ב-2017 מספר ימי הסקי עמד על 53, וב-2016 על 29. כל יום כזה משפיע על התיירות הצפונית כולה. הבוקר (א') למשל, ירד שלג.

"אנחנו אומרים שכשיורד שלג בחרמון, הוא מגיע עד טבריה", אומרת דוברת אתר החרמון, מיקי ענבר. "המסעדות והאתרים שמצומת גולני נסמכים על תיירים, שרבים מהם מגיעים בהתאם למד השלג בחרמון. בימים כאלה אנחנו מעסיקים 400 עובדים, כשביום-יום באתר עובדים 30 עובדים בלבד".

מי ששרד את פקקי התנועה בכביש (היחיד) שמוביל לחרמון, יתנחם בכך שרכבל חדש מגביר דרמטית את קצב התנועה בתוך האתר, כשהוא פעיל בכל מזג אוויר ומעלה מבקרים (בכל גיל) בקצב של 2,400 איש בשעה, לעומת 700 איש ברכבל הישן. 

בלבן של העיניים: נסיעה לחרמון או קפיצה להרי הטרודוס?

מסע לחרמון מאזור המרכז יכול להימשך כמה שעות טובות בקלות. כביש אחד מטבעו מזמין עומסי תנועה כשיש התרגשות מהשלג - הפקק משתרך והופך למורט עצבים. במקום זאת מסתמנת אלטרנטיבה שיותר ויותר ישראלים מאמצים: במרחק של שעה טיסה ועוד כשעה נסיעה מגיעים לאתר הסקי היחיד בקפריסין, הממוקם בגובה של כ-1,900 מטרים בהרי הטרודוס.

לא מדובר בחופשת סקי "פר אקסלנס" אלא בעיקר בביקור בהר מושלג וגם מענה לגולשים המתחילים. הטריגר נתון לחסדי מחירים הטיסות הזולות לפאפוס (ריאנאייר מנתב"ג) והטיסות הישירות שמפעילה ישראייר מחיפה.

"לא מדובר בהמונים, ולא במצב שהצריך מאתנו לפתוח עמוד מיוחד לזה - אבל רואים שיש זליגה לכיוון תיירות חורף בקפריסין, כשאנשים מרכיבים חבילות באופן עצמאי ונהנים משילוב של טיסה קרובה ומחיר", אומר מנכ"ל גוליבר, זיו רוזן.

כמה זול? חבילה שכוללת 5 ימים במלון 3 כוכבים, רכב שכור וטיסה (לאמצע פברואר), עולה 333 דולר בטיסה מחיפה וכ-370 דולר בטיסה מנתב"ג. הכניסה לאתר היא חינמית, וסקי פס בקפריסין עולה פחות מ-20 אירו.