הזכייה שהקפיצה את מניות שפיר ואוריין: יקימו מרכזי אספקה עבור צה"ל בכ-5.5 מיליארד שקל

לפי תנאי המכרז הקבוצה המשותפת תתכנן, תקים ותפעיל את מרכז ההספקה החדש לתקופה של 26 שנים • מניית שפיר זינקה ב-9% ומניית אוריין ב-40%

מרכז ההספקה של צה"ל / הדמיה: חברת שפיר
מרכז ההספקה של צה"ל / הדמיה: חברת שפיר

מינהל המעבר דרומה במשרד הביטחון בחר בקבוצת שפיר ואוריין לוגיסטיקה להקים את מרכז ההספקה העתידי של צה"ל. החתימה על חוזה הזיכיון תתרחש בחודשים הקרובים, ולאחריה יעמדו לרשות הקבוצה שזכתה שנה לצורך סגירה פיננסית ועוד כארבע שנים להקמת הפרויקט. היקף החוזה עומד על כ-5.5 מיליארד שקל. בתגובה זינקה מניית שפיר  ב-9% ומניית אוריין  ב-40%. 

כחלק מהתוכנית העתידית, כך מסבירים במשרד הביטחון, יבוצע איחוד ארגוני של כלל המרכזים הלוגיסטיים תחת מפקדה אחת ובשלושה מוקדים - בצפון במרכז ובדרום. שלושתם, כך נמסר, יופעלו במחנות קיימים וצפויים להתחיל לפעול ביין השנים 2026-2024. בהודעת משרד הביטחון נכתב כי "המרכזים הלוגסטיים שייבנו צפויים לכלול יותר מ-250 אלף מ"ר בנוי לגובה בכדי לצמצם שימוש בקרקע ולהימנע מהרחבת שטחי המחנות. התכנסות צה"ל לכדי שלושה מוקדים לוגיסטיים תפנה כ-1,800 דונמים - חלק ניכר מהם באזורי הביקוש - מה שיאפשר למדינה לבנות עשרות אלפי יחידות דיור, שטחים פתוחים וציבוריים ושימושים שונים לרווחת הציבור.", נכתב בהודעת משרד הבטחון.

בשפיר ואוריין ציינו בהודעה שפרסמו בנושא, כי מענק ההקמה בגין הפרויקט עומד על 1.25 מיליארד שקל, שישולם לשותפות "בהתאם לאבני דרך לאורך תקופת ההקמה של הפרויקט", נוסף לתשלומים קבועים ומשתנים, שיצטברו בסך הכול לכ-5.5 מיליארד שקל. עוד ציינו שם כי "זכיית הזכיין בפרויקט כפופה להשלמת 'סגירה פיננסית' של הפרויקט בתוך תקופה של עד 12 חודשים ממועד החתימה על הסכם הזיכיון". במסגרת זו יידרשו השותפות, באמצעותה החברה הייעודית שהקימו, "להתקשר בהסכמים מחייבים למימון הנדרש לצורך הקמת הפרויקט ותפעולו".

כעת נדרשת השותפות להעמיד ערבות טרום הקמה של 60 מיליון שקל, שתוחלף בערבות הקמה של כ-130 מיליון שקל "עם קבלת אישור תחילת עבודות מאת המזמין", ואשר תופחת בעתיד "בהתאם להתקדמות העבודות וקבלת אישור מוכנות להפעלה". חלקה של שפיר בשותפות עם אוריין, באמצעות חברה בת, הוא 60%, והיתרה בידי חברת הלוגיסטיקה שבשליטת המנכ"ל חן למדן.

כן נמסר כי, "תפיסת ההפעלה של מרכז ההספקה החדש מבוססת על טכנולוגיות מתקדמות לשליטה במלאי בשילוב מערכות אוטומציה שונות. התכנון החדש יאפשר מתן מענה רב זרועי ושיפור השירות ליחידות: בכל אחד מהמוקדים יאוחסן מגוון רחב של ציוד, המאפשר את הקיום השוטף של צה"ל".

מרכז ההספקה של צה"ל / הדמיה: חברת שפיר
 מרכז ההספקה של צה"ל / הדמיה: חברת שפיר

מי שריכז את הצעת המכרז עבור קבוצת שפיר-אוריין הוא קצין לוגיסטיקה ראשי לשעבר בצה"ל, תא"ל (במיל') רון אילוז.

אילוז: "זהו פרויקט בעל חשיבות לאומית היושב על הציר המבצעי של הצבא, שישפר משמעותית את שרשרת האספקה של צה"ל בזכות חדשנותו הטכנולוגיות. אנחנו בשפיר, שזכתה במכרז יחד עם אוריין, שמחים להמשיך בתנופת העשייה, בניהול והקמה של מגה פרויקטים לאומיים כדוגמת כביש 6, הרכבת הקלה בירושלים ונמל חיפה".

את חברת שפיר ייצגו בעסקה עורכי הדין דייויד שפירא, מיכה טולמן וניצן כהנא ממשרד יגאל ארנון ושות'.

שפיר רשמה זינוק שנתי של כ-120% 

שפיר הנדסה נמצאת בשליטת ארבעת האחים הראל, גיל, חן וישראל שפירא, והיא מחלקת את פעילותה לארבעה תחומים מרכזיים: תעשייה, בו היא מייצרת ומספקת חומרי גלם שנים לענפי הבנייה והתשתיות; תשתיות, שבו היא מבצעת פרויקטים להקמת תשתיות ומבנים בארץ; זכיינות, עם הפעלה והקמה של פרויקטים; וייזום נדל"ן למגורים. בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2019 הכנסותיה נשחקו ב-10% והסתכמו בכ-2.1 מיליארד שקל, אולם היא הצליחה לשפר את הרווח הנקי שלה ב-15%, לכ-227 מיליון שקל.

העליות שרשמה היום מניית שפיר הגיעו בזמן שהמניה נמצאת ברמות שיא, השלימו לה זינוק שנתי של כ-120% והציבו אותה בגובה חדש, כך שהיא משקפת לחברת ההנדסה והפרויקטים שווי נוכחי של כ-9 מיליארד שקל.

תוך חמש שנים מניית שפיר הנדסה מציגה קפיצה של פי 5 בערכה, מאז החלה להיסחר בדצמבר 2014, והמגמה החיובית המאפיינת אותה סייעה לה להיכנס למדד הדגל של הבורסה - ת"א 35, לפני כשנה, בפברואר 2019.

אצל אוריין העליות היום הגיעו אחרי תקופה חלשה בכל הנוגע לביצועי המניה, שעד הבוקר נחלשה תוך שנה בכ-25%, ואשר לאחריהן משקפת לחברה שווי שנע סביבות 300 מיליון שקל. אחרי העליות היום, חמש שנים אחורה מציגה מניית אוריין טיפוס של יותר מ-70%.

אוריין עוסקת בשילוח בינלאומי ושירותים לוגיסטיים ובסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2019 הכנסותיה עלו ב-2% ל-128 מיליון דולר, אולם היא עברה להפסד של קרוב ל-3 מיליון דולר.