ביטולי טיסות לסין וחוסר ודאות: ענף התיירות בצל נגיף הקורונה

נגיף הקורונה הקטלני משליך קשות על ענף התיירות והתעופה: מבול של פניות לביטול טיסות של ישראלים שמתוכננים לצאת לסין וביטול ביקורים בישראל של אלפי תיירים סינים שתוכננו להגיע בשבועות הקרובים • וגם: רוצים לבטל טיסה לסין? זו המדיניות של חברות התעופה

איש ביטחון בכביש אגרה בסין בודק את חום גופה של נוסעת, כדי לשלול הידבקות בנגיף קורונה / צילום: Martin Pollard, רויטרס
איש ביטחון בכביש אגרה בסין בודק את חום גופה של נוסעת, כדי לשלול הידבקות בנגיף קורונה / צילום: Martin Pollard, רויטרס

מבול של פניות לביטול טיסות של ישראלים שמתוכננים לצאת לסין וביטול ביקורים בישראל של אלפי תיירים סינים שתוכננו להגיע בשבועות הקרובים - נגיף הקורונה הקטלני משליך קשות על ענף התיירות והתעופה.

משרד הבריאות מזהיר: יש להימנע מנסיעות לא הכרחיות לסין

הדרמה הגדולה החלה עם ההכרזה של ממשלת סין על עוצר של תיירות יוצאת במסגרת מאורגנת. מדובר בעשרות מיליוני סינים שתוכננו לבלות במדינות שונות את חופשת ראש השנה שלהם, שמצוינת ממש השבוע. המדינות שירגישו היטב את המהלומה הזו עם ביטול סיורים מאורגנים הן אוסטרליה, תאילנד, יפן, סינגפור וייטנאם ודרום קוריאה, לצד ארה"ב צרפת ואנגליה.

גם בסין, חברות התעופה מבטלות מאות טיסות, ואתרי התיירות הגדולים נסגרים. כך, העיר האסורה בבייג'ינג, שמספר המבקרים בה ביום מגיע ל-80 אלף איש, סגרה את שעריה חרף מכירת כל הכרטיסים לימים אלה, ימי החופש. פארק דיסנילאנד בשנחאי, שבימים טובים מארח 10 מיליון מבקרים ביום, סגר גם הוא את שעריו החל מאתמול.

ההכרזה הדרמטית של ממשלת סין כי היא אוסרת על יציאת סינים במסגרת מאורגנת לחופשות מחשש להפיץ את המחלה, משפיעה גם על ישראל. כ-150 אלף תיירים מסין ביקרו בישראל ב-2019, והציפייה הייתה לסגור את שנת 2020 עם כ-200 אלף סינים. ציפייה זו נכון לעכשיו לא תתממש.

"רק" ל-8% מהסינים יש דרכון, כשרוב התיירות הסינית נשארת במדינות האזור. לפי ההערכות, מתוך כ-130 מיליון תיירים סינים שנופשים מדי שנה, כ-30 מיליון מגיעים למדינות המערב, בעיקר ארה"ב ואירופה, ועדיין - ההשפעות מגיעות גם לכאן. 

"קטסטרופה של ממש"

מנכ"ל לשכת תיירות נכנסת, יוסי פתאל, אמר ל"גלובס" כי מדובר ב"ברוך" גדול, בעיקר לאור התזמון. "התקופה הזו של השנה מוגדרת כתקופת השיא של התיירים מסין - מדי שבוע מגיעים כ-2,500 עד 3,000 תיירים, כולם במסגרת מאורגנת. בסוף השבוע קיבלנו המון טלפונים לביטול טיולים. בטווח הקרוב תנועת התיירים מסין תתרסק, כשהיא תיחתך בחצי לפחות", אומר פתאל. "מדובר בביטולים שנובעים מ'כוח עליון', ואנחנו מחכים לראות איך יתנהגו הספקים הישראלים - האם ידרשו מהסוכנים הסינים דמי ביטול או קנסות, או שיבינו שזה יכול להשפיע על היחסים לטווח הארוך".

"זו קטסטרופה של ממש", אומר סמנכ"ל איסתא, רונן קרסו. "בימים האחרונים אנחנו מוצפים בשיחות טלפון של אנשים שמבקשים לבטל טיסות לסין. להבדיל מאירועי טרור או מהצונאמי שגררו ביטולים - כאן ההתנהלות, שמונעת מחשש ומפחד בריאותי שמעליו מרחפת עננת הלא נודע, היא דרמטית, ואנשים מבטלים כשלא אכפת להם גם אם יידרשו לשלם דמי ביטול. גם עם התפרצות ה-SARS ב-2002 הייתה התרסקות בענף, אבל מבחינת הישראלים סין לא הייתה על מפת התיירות כמעט בכלל בתקופה הזו. בשונה מאירועי טרור או בצונאמי, כשאנשים ביטלו אבל הבינו שהיה אירוע והוא הסתיים - כאן לא רואים את האופק, ולכן המצב מדאיג אף יותר". 

באתר השוואת המחירים טרווליסט מבחינים בירידה של כ-40% בביקוש לטיסות לסין, נתון שנסמך על חיפוש שמבצעים הגולשים דרך האתר. הירידה נמדדה בין התאריכים 22-25 בינואר השנה לעומת אותם תאריכים בשנה הקודמת.

מנכ"לית טרווליסט, תמר גרזון, מעריכה כי הירידה הזו תלך ותעמיק, גם מעבר לטיסות לסין בלבד. לדבריה, "מניסיון העבר, במקרים דומים ניתן לצפות כי נמשיך לראות את הירידה בביקוש גם ביעדים בהם יש חשש להעברת הווירוס, ככל שהווירוס יתפשט ויגרום לתחלואה וחשש להידבקות. כפי שהשווקים הכלכליים כבר מגיבים למגפה, נחווה תגובה דומה גם בשוק התיירות הבינלאומי והישראלי בפרט, בהתאם להתפשטות הווירוס". 

כאמור, ברחבי סין מאות טיסות כבר בוטלו, ואחרות נמצאות בסכנת ביטול. כך, שלוש חברות התעופה הגדולות בסין - צ'יינה סאות'רן, אייר צ'יינה וצ'יינה איסטרן - כבר ביטלו מאות טיסות פנים, וגם הטיסות הבינלאומיות בסכנת ביטול. שלוש החברות הללו נמצאות בבעלות הממשלה. 

גם בחברת התעופה הסינית היינאן איירליינס, שמפעילה 6 טיסות שבועיות בקווים מתל-אביב - שלוש טיסות לבייג'ינג ו-3 טיסות לשנזן - מסתכלים בדאגה על המצב. סמנכ"ל היינאן בישראל, יונתן בנטל, התייחס לתזמון שבו מאות מיליוני סינים על ילדיהם נמצאים בחופשת ראש השנה "וזזים בתוך סין. זו תנועה עצומה של רכבות ושל טיסות שנעצרה. זו מכה אנושה לתעשייה. ההנחיה שאנחנו קיבלנו היא להפסיק למכור כרטיסי טיסה לסוכנויות שמוציאות תיירים במסגרת מאורגנת עד ל-29 במרץ. אני מניח שהחברה מיישרת קו עם הנחיה ממשלתית. הביטולים והתפוסות נמוכות יובילו לביטולי טיסות גם מחוץ לסין. אני לא אופתע אם עד סוף פברואר חלק מהטיסות בקווים מישראל יבוטלו. אנחנו רואים תפוסות נמוכות מאוד לסוף פברואר-תחילת מרץ, וקמנו הבוקר להצפה של סוכנים ושל נוסעים שמתקשרים לבטל טיסות".

בנטל מציין כי בתזמון הנוכחי עיקר התיירות היוצאת לסין היא עסקית. עונת התיירות בסגמנט הפנאי מתחילה בסוף מרץ-תחילת אפריל, ולדבריו, "כבר כעת אנחנו רואים גם גישושים ושאלות לגבי הזמנות עתידיות לסין. נוסעים שמתוכננים לנסוע מבקשים לברר מה מדיניות הביטולים לטיסות רחוקות יותר. אנחנו עם האצבע על הדופק וממתינים לקבל עדכונים". 

החזרים על ביטול טיסות

מה יכולים לעשות נוסעים ישראלים שכבר רכשו כרטיס טיסה לסין? טיסות ישירות מישראל ליעדים שונים בסין מפעילות אל על, קתאי פסיפיק (הונג קונג), היינאן וסצ'ואן איירליינס. בשלוש החברות הסיניות שפועלות בקווים מאפשרים לשנות או לבטל את הכרטיסים ללא דמי ביטול.

גם אל על תאפשר לבטל טיסות ולא רק לשנות את המועד. מחברת אל על נמסר: "אל על תאפשר ללקוחותיה המחזיקים בכרטיסי טיסה לסין והונג קונג שכורטסו עד 26/1/20, לבטל או לשנות את מועד הטיסה ללא תשלום דמי ביטול, שינוי וטיפול, עד סוף חודש פברואר". 

כמו כן, בעקבות המצב בסין, נתור הודיעה על ביטול הטיולים המאורגנים לסין בחודש פברואר. ללקוחות יוצעו אלטרנטיבות לטיולים ליעדים אחרים או החזר כספי.