גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך תמונה שעלתה לפייסבוק לפני חמש שנים הופכת להיות קצה חוט בפתרון חקירה

כמויות המידע שעולות לרשתות החברתיות הפכו את תחום המודיעין שמבוסס על מקורות גלויים לחשוב ומורכב יותר - לא רק אמצעי תקשורת או דוחות פומביים, אלא תיעוד של מיליארדי בני אדם ● אורי בורוס, מנכ"ל הסטארט-אפ בלר: "ברשתות החברתיות עשוי להיות מידע יותר מבוסס מאשר זה שיש למדינות"

מייסדי בלר, יפים לרנר ואורי בורוס / צילום: איל יצהר
מייסדי בלר, יפים לרנר ואורי בורוס / צילום: איל יצהר

בעל שליטה בחברה ציבורית אירופית ביצע עסקת נדל"ן שהייתה נראית "מסריחה" לרשות האכיפה. כל הנסיונות שלהם לגלות את האמת - האם הוא הכיר את הצד השני לעסקה או לא - העלו חרס. בסופו של דבר ההיכרות בין השניים נחשפה. בדיקה בפייסבוק לא העלתה ביניהם קשר, אך לרשת האינטרנט עלתה תמונה אחרת, חמש שנים קודם לכן, על ידי גיסתו של המוכר. הפוסט שלה הוא זה שדרכו פוענח המקרה.

סיפור נוסף: חברי כנופיות בניו יורק נוהגים להעלות תכנים אלימים בזמן אמת, בסמוך לביצוע הפשע. מכיוון שניתן לבדוק מאיפה הועלו הסרטונים ליוטיוב, יש למשטרה אינדיקציה מתי להגיע לאזור ומה המיקום המדויק. כך הם הצליחו למנוע פשעים לפני שחברי הכנופיה ביצעו אותם.

ברשת האינטרנט, ובפרט ברשתות החברתיות, קיים מידע גלוי רב. הבעיה היא שהוא מפוזר, ההקשרים אינם ברורים, וצריך לסדר ולנתח אותו. הטכנולוגיה מאחורי הפענוח של שני המקרים האלו היא של הסטארט-אפ הישראלי Bler (בלר). במלים פשוטות, בלר היא חברת מודיעין סייבר, שפועלת בתחום שנקרא OSINT) Open-source intelligence), כלומר מודיעין שמבוסס על מקורות גלויים. אלו יכולים להיות וידיאו, שמע, תמונות וטקסטים. למעשה מודיעין כזה תמיד היה קיים - למשל מדינות ניתחו מאז ומעולם את אמצעי התקשורת במדינות אויב. מה שהשתנה זה שכמויות המידע הדיגיטלי הלכו וגדלו, וזה יצר כר פורה לניתוח מידע חדש.

מרשות ניירות ערך לוועדה המייעצת

השוק צפוי לצמוח בשנים הקרובות בגלל הגידול בדאטה שנוצר בעולם, ובאופן ספציפי במדינות מתפתחות. כך, לפי חברת המחקר Market Research Future, שוק ה-OSINT עמד ב-2018 על 2.9 מיליארד דולר והוא צפוי לצמוח עד לסכום של 7 מיליארד דולר ב-2023 - צמיחה שנתית ממוצעת של 16%. בלר הוקמה ב-2014 על ידי אורי בורוס, שמשמש כמנכ"ל, ויפים לרנר, סמנכ"ל הטכנולוגיה. השניים, בעברם בחברות כמו ורינט ונייס, החליטו לפתח את הטכנולוגיה הזאת מחוץ לחברות האלו, שבשלב מסוים נכנסו גם הן לתחום.

בלר היא סטארט-אפ קטן שפועל בשוק שלא חף מתחרות, ויש בו בין השאר את חברת פלנטיר אמריקאית, שמתמחה בכריית דאטה ונתונים; את חברת ורינט הישראלית, שפועלת בין השאר בתחום הסייבר והמודיעין; ואת נייס שמחזיקה בפעילות למניעת הונאות פיננסיות. בלר מעסיקה בסך הכל כ-30 עובדים, והם גייסו את עותניאל אפק, לשעבר מנהל מחלקת מודיעין וטכנולוגיה ברשות ניירות ערך, להיות חבר הוועדה המייעצת של החברה. במהלך השנים התבססו על הון עצמי שלהם וגייסו 600 אלף דולר מחברת אבנון של תומר אבנון.

"כיום יש הבנה שצריך לשלב את המערכות הישנות עם מערכת חדשה. למשל, מערכת האזנה לא שווה כלום אם היא אומרת לך רק מי שני המספרים ששוחחו בטלפון, ואתה צריך מערכת שתגיד לך מה הרקע של בן אדם. הרבה פעמים זה מידע שגם למדינה ולחברות הסלולר אין אותו, למרות שהן יודעות על שם מי רשום הטלפון. ברשתות החברתיות יידעו מי משתמש בטלפון באמת", אומר בורוס.

"זיהינו שיש ירידה בנתונים מכיוון שהם מוצפנים, ואילו מהאינטרנט כן אפשר להבין מי האדם, מי החברים שלו וכו’. ככה הגענו לעשות פרופיילינג, לבנות פרופיל לאנשים. יש לנו פרויקט לאבטחה של אחד מהנמלים בארץ, באמצעות קבלת מידע על כל מי שנכנס לאזור דרך הים והיבשה, מהנוסעים, צוות האוניות, נהגים וכו’ ויצירת פרופיל שלהם", מספר בורוס. בחברה מספרים כי השימוש במודיעין מסוג זה עשוי להיכנס לתעשיות רבות - פרסום ממוקד באינטרנט, מתן אשראי לאנשים ואולי אפילו בדיקה של נהג המונית.

החברה כאמור מתבססת על מידע פומבי. נושא דומה, של כריית נתונים, עמד במרכז תביעה של הסטארט-אפ הייקיו (hiQ) האמריקאי, שפיתח אלגוריתם לניתוח וחיזוי התנהגות עובדים, נגד הרשת החברתית לינקדאין. בלינקדאין החליטו לחסום את הגישה של הייקיו בטענה כי המשתמשים לא הרשו לרשת החברתית להציג את הנתונים לצד שלישי. עם זאת, מכיוון שמדובר במידע פומבי, שלכל אחד יש גישה אליו, בית המשפט הורה לבטל את החסימה.

גם במקרה של בלר, המשתמשים אמנם העלו את המידע לרשתות החברתיות, אך כנראה לא חשבו שהמידע ישמש לצרכים אלו. בתשובה לשאלה בנוגע לפרטיות אמרו בחברה כי "המידע שנאסף הינו בגדר גלוי לציבור ולכן אין פגיעה בפרטיות. החברה לא מתכוונת להתרחב לאיסוף מידע מעבר למתרחש כעת. כספקית טכנולוגיה, אין לחברה אפשרות לשלוט על הנעשה באמצעות הכלים הטכנולוגיים. החברה מספקת בסופו של דבר כלי לאיסוף מידע". כמו כן, בחברה הדגישו כי יש להם קוד אתי.

"לקוחות רוצים תובנות, לא הררי מידע"

בבלר מספרים כי הם מסייעים בעיקר לגופי ביטחון ומודיעין והפעילות שלהם יכולה ללמד על התחום כולו. "יש לנו כמה שיתופי פעולה חדשים עם גופים ביטחוניים, ואנחנו מתכננים להקים מרכז במנהטן". אולם הטכנולוגיה מתאימה גם לגופי אכיפה, וגם לגופים שצריכים לעמוד בדרישות הרגולציה, כמו בנקים. "היום, כשאתה פותח חשבון בנק לחברה עסקית, הבנק חייב לייצר פרופיל על האדם שפתח את החשבון, מי הוא, מי זאת החברה, ומה היא הולכת לעשות. אנחנו עובדים עם בנק בסינגפור, ואנחנו מסייעים לו להכיר טוב יותר את הלקוחות, לא את מצבם הפיננסי אלא אם למשל הם מחזיקים בחברות קש או נמצאים ברשימות שחורות של ה-FBI והאינטרפול. תהליך כזה יכול לקחת לבנק שבועיים, ואנחנו נקצר אותו לשבוע", אומר לרנר. הם מציינים כי לא יעבדו עם חברות חקירה פרטיות, שיכולות לנצל את הטכנולוגיה שלהם לשימושים פחות נאותים.

החברה מצליחה לקצר את התהליך בשבוע כי היא חוסכת חלק גדול מאיסוף המידע שהיה מתבצע על ידי אנליסטים אנושיים. עם זאת, חשוב להדגיש, הטכנולוגיה לא מבצעת את קבלת ההחלטות, אלא צריכה במהלך הזמן להיות מסוגלת לתת גם המלצות קונקרטיות. כרגע זה לא המצב. "יכול להיות שיהיה ניתן לעשות זאת, אבל זה כבר לקחת בינה מלאכותית מתחום אחר. אנחנו מתמחים במנועי חיפוש ובמאגרי מידע", מוסיף לרנר.
בורוס מסביר כי מערכת שנמכרת לבנק תהיה שונה ממערכת שנמכרת למשטרת ישראל או לרשות המסים.

תאמת המערכת ללקוח יכולה לקחת בין שבועיים לכמה חודשים. "את עולם האוניות למדנו לעומק, כדי להבין מי נכנס לנמל ומי יוצא. לפעמים, כשיש לך יותר מדי מידע, זה רק בלאגן, ולהביא פחות מדי מידע - זה בעיה. לרוב הגופים לא חסרה עבודה, והם לא רוצים שתזרוק עליהם עוד הררי של דאטה, אלא רוצים דאטה עם תובנות". בורוס מציין כי לטכנולוגיה יכולים להיות גם שימושים אחרים, למשל במקומות העבודה. "המגייסים מקבלים קורות חיים שבהם האדם כותב על עצמו. אפשר לקחת אותן ולהשוות למה שעולה מהמערכת, כדי לראות אם הם נכונים", מוסיף בורוס.

לרנר מדגיש נקודה מעניינת: אין דרך להתחמק. "בכל מקרה אני יכול לראות שאתה קיים. קודם כל, גם אם השתמשת בטלפון פחות חכם, זה כשלעצמו אומר עליך. אם לא מצאת על בן אדם כלום, כנראה שכדאי לעקוב אחריו יותר חזק. בסוף הוא יעשה מהפך כמו לפתוח פייסבוק רק כדי לחפש דירה, ואז תוכל לעלות עליו". 

איך בלר משיגה מידע על אנשים ברשתות החברתיות?

מספר טלפון

יצירה של פרופיל מדויק המתבסס על מספר טלפון. המערכת שואבת מידע מרשתות חברתיות, אפליקציות והדארקנט, ובונה פרופיל על האדם

תחומי עניין

ביצוע חקירה התחלתית גם כאשר אין מטרות ספציפיות, למשל על בסיס קבוצות ברשתות החברתיות או על פי נושא. לדוגמה, ניטור קבוצות בפייסבוק על מנת לזהות שיח בעייתי (כמו הסתה לרצח)

מיקום

יצירת פרופיל על פי מיקום ספציפי, שמאפשר לקבל מידע על כל האנשים הנמצאים באזור. למשל, כל האנשים שפרסמו פוסטים ברשתות החברתיות באותו לוקיישן

דארקנט

ניטור פעילות המסחר שמתקיימת בדארקנט, שם סוחרים במוצרים ובשירותים לא חוקיים

דעת הקהל ברשתות

ניתוח דעת הקהל ברשתות לפי נושאים ספציפיים - השוואה בין חברות מתחרות או מועמדים מתחרים, ניתוח מוניטין של מותגים, נושאים שעל סדר היום ועוד

עוד כתבות

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל