יינות ביתן מכריזה על משקיע: קרן כלירמרק תזרים מעל חצי מיליארד שקל לקבוצה

קרן ההשקעות הפרטית כלירמרק חתמה על מזכר הבנות שלפיו תעמיד מימון הכולל מנגנון המרה למניות רשת המזון של נחום ביתן • הקרן צפויה לקבל נציגות בדירקטוריון הרשת • בקבוצת יינות ביתן מעריכים כי העסקה תושלם בתוך חודש

נחום ביתן, מנכ"ל בעלי קבוצת יינות ביתן / צילום: שלומי יוסף
נחום ביתן, מנכ"ל בעלי קבוצת יינות ביתן / צילום: שלומי יוסף

האם חבל ההצלה הפיננסי של נחום ביתן יגיע מקרן ההשקעות הפרטית כלירמרק? הקרן, בראשותם של רז כפרי ואילן לבנון, חתמה על מזכר הבנות עם קבוצת יינות ביתן-מגה של נחום ביתן להעמדת מימון של כחצי מיליארד שקל, עם מנגנון המרה למניות.

השלמת העסקה כפופה לבדיקת נאותות ולתנאים מתלים נוספים. ביינות ביתן הצהירו היום (ה') כי "השלמת העסקה צפויה בתוך חודש". לפי גורמים המעורים בעסקה, בשלב הראשון מדובר בעסקת חוב, כשהקרן תעמיד לרשת המזון הון שיאפשר לשפר את מצבה הפיננסי.

כחלק מתנאי העסקה, לקרן יש אפשרות המרה של החוב למניות קבוצת המזון. מנגנון ההמרה גם מתייחס לאפשרות שבה יינות ביתן תגיע לשוק ההון באופן של הנפקה בבורסה - ואז ככל הנראה כלירמרק תקבל עד 30% ממניות הרשת.

כמו כן, צפויים שינויים בשדרת ההנהלה, כשלהערכות גורמים מעורים, שינויים אלה צפויים לכלול גם מינוי מנכ"ל חדש לקבוצת יינות ביתן-מגה. בתוך כך נודע ל"גלובס" כי גורם נוסף שניהל באחרונה מגעים עם נחום ביתן, נוסף על עדי צים ויונה פוגל, הוא לאומי פרטנרס - זרוע ההשקעות של בנק לאומי. נוסף על כך צפויה קרן כלירמרק לקבל נציגות בדירקטוריון רשת הקמעונאות.

המימון מצטרף למימושים ולקיצוצים

מימון של 500 מיליון שקל יסייע לביתן להשלים את החוב לנאמני מגה - שאותה רכש לפני כשלוש וחצי שנים בתמורה ל-455 מיליון שקל, ושעומד כיום על כ-110 מיליון שקל. סכום זה מתווסף על כ-180 מיליון שקל שהצטברו מהמימושים שביצע ביתן בחצי השנה האחרונה, ובמסגרתם מכר 14 חנויות בשטח של יותר מ-20 אלף מ"ר, וכן לצעדי התייעלות וקיצוצים שביצע ביתן עצמו בחברה בשבועות האחרונים. עם זאת, מכירת הסניפים האלה גם גרעה סכום של כ-600 מיליון שקל ממחזור המכירות הכולל של הקבוצה.

ביינות ביתן הכריזו הבוקר על עסקת המימון שאותה ניסו לקדם במשך יותר משנה מול שורה ארוכה של גופים עסקיים. יינות ביתן מגה הציגו היום את העסקה הנרקמת כעסקה "פיננסית", ופירטו כי מדובר ב"הזרמה והשקעה בקבוצה" של "למעלה מחצי מיליארד שקל בעסקה משולבת של הון ומימון", וכי היא "תאפשר פירעון חוב פיננסי לבנקים (הפועלים ומזרחי טפחות) ולנאמני מגה".

בקבוצת הקמעונאות מסרו היום כי "ההשקעה הפיננסית תאפשר לנחום ביתן לממש את הפוטנציאל האדיר של הקבוצה, להגדיל את גמישותה העסקית, לענות על הצרכים התפעוליים ולהאיץ תהליכי התייעלות וצמיחה לקראת הנפקה עתידית בבורסה בתוך שנתיים".

עוד לפי ההודעה שמסרה יינות ביתן, "כספי ההשקעה יאפשרו שדרוג של החנויות, התקנת קופות אוטומטיות, הגדלת פעילות היבוא, פיתוח והצמחת פעילות התווים, מועדון הלקוחות והמכירות באונליין".

יינות ביתן, שנמצאת בבעלות נחום ביתן, היא קבוצת הקמעונאות השנייה בגודלה בישראל במונחים של מספר הסניפים (אבל לא במונחי מחזור מכירות). בחצי השנה האחרונה ביצע ביתן רצף מימושים של סניפים שבבעלותו כדי להתמודד עם המצוקה התזרימית שאליה נקלע, וככל שאלה יושלמו, יעמוד מספר הסניפים של הקבוצה על 164 חנויות פעילות.

מחזור המכירות של הקבוצה ב-2019 הסתכם בכ-4.5 מיליארד שקל. כפי שנחשף בעבר ב"גלובס", יינות ביתן אף עיכבה תשלומים לספקים בפרק זמן שהגיע עד לפיגורים של חודש.

קרן כלירמרק, בראשותם של כפרי ולבנון, הוקמה ב-2006 ומתמחה בהשקעה בחברות ממונפות בעלות חוב בסיכון. הקרן השקיעה בעבר, בין השאר, בחוב של חברות ההחזקה אפריקה ישראל ואי.די.בי, והיא מחזיקה בשליטה באמצעות חוב ברשת הום סנטר.