דעה: מדינה יקרה, אל תבקשי מאיתנו עוד יחידות דיור

השלטון בישראל מעדיף לשווק יחידות דיור לפני פתרונות תחבורתיים, לדחוק תושבים חדשים לשימוש ברכב פרטי ולהציב את השלטון המקומי בחוסר אונים מול התושבים

עבודות הרכבת הקלה בתל-אביב / צילום: איל יצהר, גלובס
עבודות הרכבת הקלה בתל-אביב / צילום: איל יצהר, גלובס

לפני מספר שבועות הגיעה ללשכתי ל', שהציגה את עצמה כתושבת עתידית בראשון-לציון. היא סיפרה לי שהיא רכשה דירה בעיר, ושאחת הסיבות שגרמו לה להגיע לשכונת נרקיסים הייתה הנגישות התחבורתית של השכונה, כלומר קרבה לתחנת רכבת ראשונים. לאחר הרכישה התברר לה כי משרד התחבורה החליט להפסיק את פעילות הקו המהיר מהתחנה לתל-אביב. "מה אני אעשה עכשיו?", היא שאלה אותי ומיררה בבכי.

הסיטואציה הזו מספרת את כל האמת העצובה על התחבורה הציבורית בישראל. שיווק יחידות דיור לפני פתרונות תחבורתיים, דחיקת תושבים חדשים לשימוש ברכב פרטי והצבת השלטון המקומי בחוסר אונים מול התושבים.

תזכורת: בראשון באפריל 2018 בוטלה הרכבת הישירה בין תחנת "ראשונים" בעיר לתל-אביב. על הביטול החליטו משרד התחבורה ורכבת ישראל בשל עבודות חשמל בקו תל-אביב-ירושלים, הגורמות עומס על המסילות במרכז. לצערי, מדובר היה בהחלטה פוליטית שהתקבלה על גבם של התושבים ואלפי הנוסעים ברכבת מידי יום. מאז אנו במאבק יחד עם התושבים, ועל אף שהובטח לי על-ידי השר הקודם כי הקו יוחזר עד סוף 2019, נוכחתי לדעת כי הבטחות לחוד ומעשים לחוד.

תחבורה ציבורית זמינה ונגישה איננה מותרות, היא חלק בלתי נפרד מחבילת השיקולים של תושבים הבוחרים היכן להקים את ביתם ולבנות את עתידם. תחבורה זה גם אחד התחומים הבודדים שאין לראש עירייה סמכות או תקציבים ייעודיים. הכול בידי משרד התחבורה, שמערכת השיקולים שלו רחוקה מל' כמו שגוש דן רחוק מהבית העתידי שלה.

ראשון-לציון, העיר הרביעית ועוד מעט השלישית בגודלה בישראל, תרמה את תרומתה לשוק הדיור בישראל, הצטרפנו להסכמי-הגג, ובעשור הקרוב ייקלטו בעיר כ-100 אלף תושבים חדשים! לא צריך להיות מהנדס תנועה בשביל להבין שללא שדרוג דרמטי במערך התחבורה הציבורית בעיר, בקרוב להגיע ממזרח העיר למערבה יהיה מהיר יותר בהליכה רגלית מאשר ברכב.

ואכן הוצע לראשון-לציון פתרון לצד שיווק עשרות אלפי יחידות דיור - הקו החום של הרכבת הקלה. רכבת שתתחבר לקו האדום המגיע לגוש דן וחוצה את כל ראשון-לציון. אלא שמהר מאוד התברר כי המדינה החליטה לדחוק את הקמת הקו לסוף התור ואף להגדיר אותו "תוכנית מדף", כלומר אנחנו יכולים לראות אותו, להתרשם ממנו ואפילו קצת להתרגש - אבל אנחנו לא מגיעים אליו. המדף גבוה.

אני לא מעוניין לחכות 12 שנים לפתרון שאני זקוק לו כאן ועכשיו. לכן החלטנו לאמץ פתרון הסעת המונים אחר - מטרונית שתיסע על בסיס הקו החום. אני חושב שנכון להרגיל את התושבים בשכונות החדשות לעשות שימוש מהרגע הראשון בתחבורה הציבורית ולהיפטר מתפיסת העולם שצריך רכב פרטי בבית. עכשיו רק נותר למדינה לספק את הסחורה, כלומר מדף נגיש.

הכותב הוא ראש עיריית ראשון-לציון