"אני רושם בסוף החודש": מצעד התירוצים בסדרת מבצעי מס הכנסה באזור ת"א

סדרת מבצעי מס הכנסה נערכו בשבועות האחרונים בת"א והסביבה • בין העסקים שנבדקו: משרדי רואי חשבון, בעלי מקצועות חופשיים, עמותות ומלכ"רים • באילו תירוצים יצירתיים נתקלו הפעם חוקרי רשות המסים?

העלמות מס / אילוסטרציה: shutterstock
העלמות מס / אילוסטרציה: shutterstock

מי אמר למבקרי מס הכנסה שהגיעו לביקור פתע במשרדו שהוא "רושם בסוף החודש"? לא אחר מאשר רואה חשבון, שאמור לדעת - מכוח תפקידו - שאסור "לרשום בסוף החודש", ושכל הכנסה אמורה להירשם ברגע שהיא מתקבלת. התירוץ הזה של בעל עסק שלא רשם הכנסות כפי שנדרש על-פי חוק, נרשם במהלך מבצעי ביקורת שערכה רשות המסים במהלך השבוע האחרון בתל-אביב והסביבה.

הביקורות השונות התמקדו בעסקים מתחום המסחר, מתן השירותים, בעלי המקצועות החופשיים וגם עמותות ומלכ"רים בערים תל-אביב, יפו ובני-ברק. בין היתר נבדקו בתי עסק לגביהם התקבל מידע על העלמת הכנסות לכאורה ובתי עסק בהם נמצאו ליקויים בביקורות קודמות.

במהלך הביקורות נתקלו המבקרים במספר משרדי רואי חשבון שלא רשמו הכנסות כחוק. כך לדוגמה, בביקורת במשרד רואה חשבון בעיר בני-ברק מצאו המבקרים תשלומים ששולמו באמצעות העברות בנקאיות וצ'קים, בסכום כולל של 21,214 שקל, שלא תועדו כלל. לשאלת המבקרים מדוע לא נרשמו תשלומים אלה, ענה בעל המשרד: "אני רושם בסוף כל חודש".

בביקורת אחר שנערכה בחברת הנהלת חשבונות בעיר נמצאו תשלומים בסך כולל של 22,429 שקל ששולמו באמצעות העברות בנקאיות וצ'קים, ולא נרשמו בספרים. בעלת המקום הסבירה למבקרי המס: "עדיין לא הספקתי לרשום, אני רושמת הכול בסוף כל חודש".

במהלך אחת הביקורות במלכ"ר בבני-ברק, בתחום החינוך לילדים, עלה כי לא מנוהלים כלל ספרי חשבונות בעסק. המבקרים התקשרו לרואה החשבון של העסק, שטען כי אצלו יש ספרים עד שנת 2018, ואילו לשנת 2019 ואילך אין דבר, ואין לו הסבר לכך. גם בחברה לא ידעו להסביר מדוע לא מנהלים או מוצאים את הספרים הרלוונטיים.

בביקורת אחרת בעמותה המתנהלת גם היא בבני-ברק ומשמשת כמתנ"ס נמצא אי-רישום של תשלומי תרומות בסך כולל של 21,778 שקל, שהתקבלו בהעברות בנקאיות בחודשים האחרונים. מנהלת החברה לא הסבירה את הליקוי ורק אמרה: "לא יודעת מדוע לא רשמתי. פספסתי את רישום הקבלות".

166 ביקורות מס - 21 הפרות

מבצעי המס נערכו השבוע על-ידי עובדי משרדי פקיד שומה תל-אביב 5, פקיד שומה תל-אביב 1, פקיד שומה תל-אביב 4 ופקיד שומה תל-אביב 3. במסגרת המבצעים השונים נערכו 166 ביקורות ניהול ספרים, בהן נמצאו 21 בתי עסק שלא רשמו הכנסות כחוק. בנוסף נערכו 58 ביקורות לאכיפת חוק המזומן, במסגרתן נמצאו 23 הפרות של החוק.

בין הביקורת: בעסק לשכירות עסקית בעיר תל-אביב, בו נמצאו צ'קים בסך 24,000 שקל שלא תועדו בספרים, אמר מנהל החברה לנציגי רשות המסים: "אני רושם רק ביום הפירעון". בביקורת אחרת, במסעדה בעיר, עלה בעת בדיקת הקופה כי ישנם ביטולי עסקאות רבים, ונמצא הפרש בקופה. בנוסף, נמצא כי קניית ביקורת שנעשתה במקום לא נרשמה. כאשר הועלו הליקויים בפני בעל המקום, הוא ענה: "היה לי לחץ, ולא הספיקו לרשום".

בביקורת בחנות תכשיטים בתל-אביב עלה כי קניית ביקורת שנערכה במקום לא נרשמה בספרים ולא תועדה כלל. כאשר נשאל מדוע הקנייה לא נרשמה, ענה בעל החנות: "כנראה התבלבלתי, זה קורה".

במתפרה בעיר, מצאו המבקרים כי תשלומים שהתקבלו באמצעות אפליקציית "ביט" לא נרשמו בספרי העסק, ובעלת המקום הסבירה: "לא יודעת, אולי שכחתי". בביקורת אחרת, במכון לשטיפת רכבים בעיר, נמצא אי-רישום של תשלומים שונים, מתוכם גם קניית ביקורת אחת שלא נרשמה. מנהל החברה הסביר כי "הייתה לי בעיה עם המים, ולא הספקתי לרשום".

מרשות המסים נמסר כי מבצע הביקורות נערך כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים נגד מעלימי מס והון שחור. זאת, במסגרת המדיניות של הגברת פעילות האכיפה לשיפור ושימור יכולת ההרתעה, בין היתר על-ידי עריכת מבצעי שטח, שמטרתם להביא לדיווחי אמת ולגביית מס אמת ובכך להגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים.