למרות בהלת הקורונה: קרנות הנאמנות נהנו מתשואות חיוביות בינואר, אך פתחו בצליעה את פברואר

הראל הייתה המגייסת הגדולה של 2019, ובינואר היא רשמה גיוסים של כ-1.7 מיליארד שקל • בכיר בשוק: "הדיווחים אודות וירוס קורונה, הירידות והפדיונות בתחילת השבוע שעבר לא מנעו פתיחת שנה חזקה" • 2.3 מיליארד שקל התאדו מהתעשייה בתוך יום מסחר בודד בתחילת השבוע

שווייה של תעשיית קרנות הנאמנות הישראלית הסתכם בסוף ינואר בכ-355 מיליארד שקל - גידול של 3 מיליארד שקל (0.9%) לעומת היקפה בתחילת שנת 2020. עם זאת, בסופו של יום המסחר ביום ראשון השבוע, 2 בפברואר, שהתאפיין בירידות ניכרות במדדי המניות עקב בהלת הקורונה, התאדו מהתעשייה 2.3 מיליארד שקל בתוך יום מסחר בודד.

התזוזות החדות בהיקפי הנכסים שמנוהלים בקרנות הנאמנות הן הסיפור הגדול של סיכום חודש ינואר בתעשייה: החל באופטימיות הנמשכת של 2019 ועד לסערת הקורונה, הירידות בשוקי המניות והקיטון בנכסי הקרנות עקב החששות מהשלכותיה של התפשטות הווירוס על הפעילות הכלכלית בעולם, ובסין בפרט. לדברי גורם בכיר בשוק קרנות הנאמנות, "הדיווחים אודות וירוס קורונה בסין, הירידות והפדיונות בשוק בתחילת השבוע שעבר, לא מנעו פתיחת שנה חזקה בתעשיית קרנות הנאמנות, שמסכמת חודש ינואר חיובי בתשואות ובגיוסים, כשכל הקטגוריות המרכזיות רשמו תשואות חיוביות".

על פי הערכות, חודש ינואר הסתיים עם גיוסים לא מבוטלים בהיקף של כ-1.3 מיליארד שקל, כשבשוק הקרנות האקטיביות - הקרנות המסורתיות והקרנות הכספיות, שמנסות להכות את המדדים - נרשמו גיוסים בהיקפים גבוהים בהרבה, שנאמדים ב-2.4 מיליארד שקל.

בקרנות הפסיביות, העוקבות אחר המדדים - הקרנות המחקות וקרנות הסל - נרשמו בינואר פדיונות שנאמדים ב-1.1 מיליארד שקל. הפדיונות מיוחסים לקרנות הסל שפדו בגדול, בהמשך למגמה שלילית שעוברת עליהן בשל תיקון 28 (שהפך אותן מתעודות סל לקרנות סל), בעוד שבקרנות המחקות נרשמה גם מגמת גיוסים. קרנות הסל רשמו פדיונות משמעותיים בינואר, גם בגלל כניסתן לתוקף של תקנות רגולטוריות שחייבו כמה מהגופים המוסדיים למכור קרנות סל, והנפגעת העיקרית מכך הפעם היתה חברת קסם של אקסלנס, שנמצאת בבעלות הפניקס.

במיטב דש מציינים כי "חודש ינואר 2020 נפתח בעליות שערים חזקות במדדי המניות, כשבשבוע האחרון של החודש בהלת וירוס הקורונה השפיעה על שוקי המניות והאג"ח וגרמה לירידות שערים, אבל עדיין בסיכום חודשי רוב המדדים נותרו בתשואות חיוביות נאות. התפרצות הווירוס טרם השפיעה בינואר על תעשיית קרנות הנאמנות (להוציא את יום שני 27 בינואר, שבו נרשמו פדיונות גדולים בתעשייה) - מגמה שעלולה להתהפך במהירות, ככל שהלחץ מהווירוס יגדל". זה, כאמור, קרה בתחילת השבוע הנוכחי.

גורם בכיר בתעשייה אומר כי "שנת 2020 התחילה ברגל ימין עבור משקיעי קרנות הנאמנות, כשכל הקטגוריות המרכזיות רשמו תשואות חיוביות, לאחר שהובילו לאורך כל שנת 2019 וממשיכות להוביל את טבלת התשואות". בהקשר זה הוא מציין לגבי ינואר את "קרנות מניות ישראל, שממשיכות לעמוד בראש הטבלה, והציגו את התשואה הגבוהה ביותר עם עלייה של 2%; במקום השני בטבלת התשואות, בפער ניכר יחסית מתחת למקום הראשון, נמצאות הקרנות הגמישות, עם עלייה של 1.2%; ובמקום השלישי החודש הגיעו קרנות מניות חו"ל, עם עלייה של כ-0.7%. נוסף על כך, הקטגוריות שמנהלות את עיקר הכסף, שהן קרנות אג"ח כללי הכוללת את קרנות 90/10, 80/20, רשמו גם הן תשואות חיוביות של 0.29% ו-0.38%, בהתאמה".

קרנות הנאמנות בצל הקורונה חודש שהחל בגיוסים ערים נגמר בפדיונות כבדים (במיליוני שקלים)
 קרנות הנאמנות בצל הקורונה חודש שהחל בגיוסים ערים נגמר בפדיונות כבדים (במיליוני שקלים)

מומנטום חיובי בקרנות הראל

כמו תמיד, לא כל חברות ניהול הקרנות נהנות מהמגמה החיובית בתעשייה. בראש החברות הצומחות ניצבה בינואר הראל קרנות נאמנות, שמנוהלת על ידי ירון דייגי ונמצאת בבעלות הראל פיננסים, שבניהולו של טל קדם. הראל הייתה המגייסת הגדולה של 2019, ובינואר היא רשמה גיוסים של כ-1.7 מיליארד שקל. אצל הראל חלק ניכר מהגיוסים נרשם בקרנות כספיות. חברות נוספות שנמצאות במומנטום חיובי בגיוסים הן אלטשולר שחם, ילין לפידות, מגדל שוקי הון, מור ואיילון קרנות נאמנות.

מצד שני, עולה כי קסם רשמה בינואר היקף פדיונות ניכר, במידה רבה בגלל הפדיונות שנכפו מהתקנות שנכנסו לתוקף, ובקרנות האקטיביות החברה רשמה גיוסים. פודות בולטות נוספות, שכמו קסם פעילות גם הן בכל סוגי קרנות הנאמנות, כולל קרנות הסל - הן מיטב דש ופסגות. 

בין לבין, השוק עצמו חווה שינויים ניכרים בחודש שעבר, ובראשם מכירת אלומות לקסם של אקסלנס (שעדיין לא הושלמה). אלומות ניהלה לפני כמה שנים יותר מ-10 מיליארד שקל, והיא נמכרה לאחר שרשמה פדיונות של יותר מ-70%. חברת ניהול קרנות אחרת שפדתה הרבה באחרונה, ושעשויות להיות תזוזות בבעלות עליה, היא מודלים של ד"ר יעקב שיינין, שמנהלת כיום כחצי מיליארד שקל בקרנות נאמנות (שלה ובהוסטינג).

לצד זאת, נרשם בינואר עוד שינוי, שנוגע בעיקר לחברות הניהול הקטנות, שנעזרות בשירותי הוסטינג של חברות גדולות יותר - והוא ההחלטה של חברת קרנות הנאמנות של מיטב דש, שאותה מנהל רפי ניב, לצאת מתחום מתן שירותי ההוסטינג למנהלי השקעות חיצוניים לקרנות נאמנות. על פי הערכות, זה יקרה כבר בשבועות הקרובים.