הקורונה עלולה לעכב את אספקת הגז ללקוחות בישראל של אנרג'יאן

החברה המפתחת את מאגרי הגז הקטנים כריש ותנין הודיעה הבוקר כי חברת TechnipFNC, קבלן המשנה של פרויקט הפיתוח של כריש ותנין, עדכנה אותה כי היא "שומרת את הזכות להאריך את ההסכם להשלמת הפרויקט בשל אירוע כוח עליון"

אסדה צפה של חברת אנרג'יאן / צילום: TFMCבאמצעות חברת אנרג'יאן
אסדה צפה של חברת אנרג'יאן / צילום: TFMCבאמצעות חברת אנרג'יאן

התפרצות וירוס הקורונה בסין עלולה להביא לעיכוב באספקת הגז ללקוחות בישראל של חברת אנרג'יאן היוונית. החברה המפתחת את מאגרי הגז הקטנים כריש ותנין הודיעה הבוקר (ה') כי חברת TechnipFNC, קבלן המשנה של פרויקט הפיתוח של כריש ותנין, עדכנה אותה כי היא "שומרת את הזכות להאריך את ההסכם להשלמת הפרויקט בשל אירוע כוח עליון".

החשש בטכניפ הוא כי העוצר והסגרים המוטלים על אזורים שונים בסין בשל התפרצות נגיף הקורונה יביאו לעיכוב בהשלמת המתקן המיועד להפיק את הגז ממאגרי "תנין" וכריש" ולהזרים אותו לחוף. מדובר במתקן ענק (FPSO) שנבנה כיום במספנות בסין בעלות של כ-2 מיליארד דולר ואמור להגיע לישראל לקראת 2021 ולעגון מעל המאגר, במרחק של כ-100 קילומטרים מהחוף.

יחד עם זאת, החברה דיווחה כרגע שלא מסתמן עיכוב בלוחות הזמנים ואף מציינת כי נכון להיום עובדים במספנות בסין כ-550 איש. הודעתה של טכניפ באה על רקע גל הודעות של חברות סיניות על הקפאת פעילות בשל מגפת הקורונה ובעילה של כוח עליון.

אנרג'יאן  אמורה לספק כ-5 מיליארד מ"ק (BCM) החל מ-2021 - כמעט מחצית מכות הגז השנתית של המשק. בין לקוחות אנרג'יאן נמנים החברה לישראל (קבוצה בה חברות בזן, כי"ל ו- OPC), דוראד, דליה אנרגיות ולקוחות תעשייתיים קטנים יותר.

הסכם הפיתוח של מאגרי תנין וכריש קובע כי השלמת הפיתוח של המאגרים תסתיים במחצית הראשונה של 2021. אנרג'יאן עדכנה בהודעה את לקוחותיה בישראל ואת חברת נתיבי הגז הממשלתית.

ברוב החוזים נקבעה תקופת ביניים במהלכה אמורה אנרג'יאן להגדיל בהדרגה את כמות הגז המסופקת.