הסערה בתורינגיה: ראש הממשלה שנבחר בקולות הימין הקיצוני התפטר

בתום דיונים מרתוניים שנמשכו עד הבוקר הודיעה המפלגה השמרנית כי לא תתמוך בבחירות חדשות, וכעת סלולה דרכו של מועמד השמאל להיבחר לתפקדי

ראש הממשלה המתפטר, תומאס קמריך / צילום: מייקל רייכל, AP
ראש הממשלה המתפטר, תומאס קמריך / צילום: מייקל רייכל, AP

ברלין. ראש ממשלת תורינגיה תומאס קמריך שנבחר בסיוע קולות מפלגת הימין הפופוליסטית "אלטרנטיבה לגרמניה" התפטר אתמול - בעקבות לחץ ציבורי, ביקורת מצד ראשי מפלגתו ומפלגות עמיתות. נכון לעכשיו, בסופם של דיונים מרתוניים שנמשכו עד שעות הבוקר בין המפלגות, הוחלט שלא יהיו בחירות חדשות במדינת המחוז. כלי התקשורת דיווחו כי ההחלטה סוללת את דרכו של מועמד השמאל, נציג מפלגת "די לינקה" וראש הממשלה המכהן, בודו ראמלוב, לזכות בהצבעה נוספת שתתקיים על התפקיד במועד לא ידוע.

כזכור, ראמלוב הפסיד בשני הסיבובים הראשונים בבחירות שהתקיימו ביום רביעי שעבר בפרלמנט מדינת המחוז של תורינגיה. בסיבוב השלישי ניצח במפתיע מועמד המפלגה הליברלית הקטנה FDP, תומאס קמריך, כשהוא מסתייע - לראשונה בהיסטוריה המודרנית של גרמניה - בקולות של "אלטרנטיבה לגרמניה" (AfD). שיתוף הפעולה הזה, בין ה-FDP, לשמרנים (CDU), שגם הצביעו עבורו, ול-AfD נחשב ל"שבירת טאבו" בגרמניה, ולהצהרות של כל המפלגות כי לא ישתפו פעולה עם המפלגה.

הפרשה עוררה סערה פוליטית אדירה בגרמניה, כולל הפגנות רחוב וקרבות מילוליים באינטרנט. גם הפוליטיקאים ברמה הפדרלית - מנהיגת ה-CDU אנגרט קראמפ-קארנבאואר ומנהיג ה-FDP כריסטיאן לינדנר עמדו בפני ביקורת, וגם יצאו נגד שיתוף הפעולה. ראמלוב, מצדו, שיתף בטוויטר קטע מדברים שכתב אדולף היטלר מ-1930: "בתורינגיה השגנו את ההצלחה הכי גדולה שלנו. שם אנחנו כיום המפלגה החשובה ביותר. המפלגות האחרות בתורינגיה, שבעבר שלטו במדינה, לא יכולות לגבש רוב ללא השתתפותנו".

"אלטרנטביה לגרמניה", יש לציין, אינה מפלגת נאצית, למרות שיש בה אלמנטים ניאו-נאציים והיא נמצאת בפיקוח של המשרד הגרמני להגנת החוקה. בשנים האחרונות, בעיקר בעקבות משבר הפליטים, נכנסה המפלגה בהצלחה לכל הפרלמנטים של מדינות המחוז המרכיבות את הרפובליקה הפדרלית הגרמנית, על מצע של התנגדות למהגרים לא-חוקיים ולאיסלאם קיצוני, הטלת ספק בהתחממות גלובלית, קריאות לבטל את התקשורת במימון הציבור והתנגדות לזכויות להט"בים ולנושאים אחרים. היא הראשונה במערכת הפוליטית הגרמנית להציב את עצמה מימין למפלגה השמרנית.

אחרי ההתפטרות של קמריך, קראו חלק מהמפלגות לקיים בחירות חדשות בתורינגיה, אולם נדרשת תמיכה של שני שלישים מהפרלמנט במדינה כדי לאשר זאת. בדיונים שנמשכו עד לפנות בוקר החליטה קראמפ-קארנבאואר להתנגד למהלך, מה שככל הנראה סולל את הדרך להצבעה מחודשת על התפקיד. כלי התקשורת בגרמניה דיווחו כי בגלל החוקים במדינה, אפילו שכיהן יום אחד בלבד, יהיה זכאי קמריך ל-93 אלף אירו, פיצויים ומענק הסתגלות לכל מי שכיהן בתפקיד הרם.