חברות החדשות ביקשו ליצור מאגר קלפיות מדגם משותף - חלק מהסוקרים טרפדו

הרעיון נבחן על-מנת להוריד באופן משמעותי את עלויות ערב משדרי הבחירות • לא היה מדובר באיחוד הסקרים של שלושת החברות לכדי סקר אחד, אלא בשימוש באותן קלפיות כבסיס לניתוחים השונים של כל אחד מחברות המחקר שמייצרות את המדגמים

מנו גבע / צילום: איל יצהר
מנו גבע / צילום: איל יצהר

שלושת חברות החדשות (חדשות 12, חדשות 13 וחטיבת החדשות של תאגיד השידור הציבורי) בחנו אפשרות ליצור מאגר משותף אחד של קלפיות מדגם - זאת על-מנת להוריד באופן משמעותי את עלויות ערב משדרי הבחירות. בשלושת חברות החדשות הביעו נכונות לבצע מהלך כזה, אך חלק מהסוקרים טרפדו את היוזמה משיקולים מקצועיים.

נסביר כי לא מדובר באיחוד הסקרים של שלושת החברות לכדי סקר אחד, אלא בשימוש באותן קלפיות כבסיס לניתוחים השונים של כל אחד מחברות המחקר שמייצרות את המדגמים. 

את המדגם עבור חדשות 13 עורך מנו גבע, את המדגם של חדשות 12 עורכת חברת "מדגם", ואת המדגם של "כאן 11" עורכת חברת "קנטאר". 

הצגת מדגמי הבחירות הוא רגע השיא במשדר הבחירות עצמו, והוא מנקז אליו משאבים ניהוליים וכספיים גבוהים. על-פי ההערכות בתעשייה, ההשקעה במדגם המבוסס על קלפיות מדגם יכולה להגיע לכמיליון שקל, שכן מדובר בהצבה ובתפעול של לפחות 60 קלפיות שונות, על כל המשתמע מכך: הקמה, שינוע, כוח-אדם וכדומה, וזאת עוד לפני שמשקללים את עלות הסוקרים עצמם. מדובר בהוצאה כלכלית כבדה, בעיקר לאור העובדה שהבחירות הקרובות הן סבב הבחירות השלישי על שנת התקציב הנוכחי.

הרעיון של מספר גופי תקשורת המייצרים מאגר קלפיות אחד מקובל בארה"ב, ובעבר הועלתה האפשרות ליישם זאת גם בארץ, אך זה לא התפתח מעבר ליוזמה כללית שלא נבחנה לעומק. בצוק העתים והעלויות הכלכליות הגבוהות שנגרמות לחברות החדשות בגלל מערכת הבחירות השלישית, האפשרות נבחנה הפעם ביתר רצינות. כך, למשל, תאגיד השידור כבר אישרו אותה, וגם בחברות החדשות האחרות הביעו נכונות.

מי שטרפד את היוזמה היו כאמור חלק מהסוקרים עצמם - ומטעמים מקצועיים. כזכור, קיים פער בין תוצאות המדגמים של הערוצים השונים, זאת למרות שהם משתמשים באותה כמות קלפיות מדגם. הסיבה לכך היא שלמיקום של הקלפיות שמהן בוחרים לייצר את המדגם יש חשיבות באיכות התוצאה. מיקום קלפיות המדגם אמור לשקף את כל המשתנים הסטטיסטיים, כמו חתך סוציו-אקונומי, מגדר, גיל, אחוז משקרים וכדומה. בין הסוקרים יש שוני בבחירת המיקומים, ולכן יש גם שוני בתוצאות.

בחברות החדשות הציעו אפילו להגדיל באופן משמעותי את כמות הקלפיות הכללית באופן משמעותי (גם אם כל ערוץ היה מממן "רק" 30 קלפיות, היה בכך חיסכון כספי גדול עבור הערוצים, ומאגר הקלפיות היה גדל), אך אנשי המקצוע סברו כי הזמן הקצר לא יאפשר היערכות ראויה - והאפשרות נגנזה.

בחדשות 12 ובחדשות 13 סירבו להגיב לידיעה.