נשים הן 34% מההנהלות בענף הביטוח - אבל רק 22% מחברי הדירקטוריונים

למרות הנוכחות הבולטת יחסית בהנהלות, ישנן רק שתי נשים שמנהלות חברות ביטוח • בתחום יש רק יו"רית אחת, מירב סיגל, שעומדת בראש חברת ליברה, שהוקמה ע"י אתי אלישקוב, שגם מנהלת אותה • מחצית מההנהלה של AIG - נשים

נשים בדירקטוריונים - קבוצות ביטוח
נשים בדירקטוריונים - קבוצות ביטוח

לפני לא מעט שנים הייתה שורה של נשים שכיהנו, לא כולן במקביל, בצמתי קבלת החלטות בענף הביטוח, אך אף אחת לא הייתה בקודקוד של קבוצות הביטוח הגדולות ביותר, כי אם בחברות ששונות מהתוואי המרכזי המסורתי בענף - חברות סוכנים גדולות. מהרבה בחינות זה מאפיין את הענף גם היום.

בעבר דובר, בין היתר, על חוה פרידמן שפירא שניהלה את AIG ישראל, ועל אורלי ירקוני, שניהלה את איי.די.איי ביטוח (שמוכרת בציבור הרחב כ"ביטוח ישיר"). שפירא מכהנת היום כדירקטורית בהראל וירקוני כיהנה במנורה מבטחים עד אמצע 2018. בהמשך הצטרפה אליהן אתי אלישקוב, שניהלה את הכשרה ביטוח, וכיום מכהנת כמנכ"לית של חברה קטנה, שהקימה בעצמה ושהיא שולטת בה - ליברה. 

לצד אלה הייתה עוד מנכ"לית אישה, מורלי דורי, שכיהנה כמנכ"לית ביטוח חקלאי מאפריל 2017 ולמשך כשנה וחצי בלבד. המצטרפת האחרונה למועדון המנכ"ליות בענף הביטוח היא יפעת רייטר, שמונתה לתפקיד מנכ"לית AIG ישראל בשלהי 2019, במה שנחשב למינוי פנימי טבעי.

ועדיין, תמונת המצב הנשית בצמרת הדירקטוריונים וההנהלות של קבוצות הביטוח מלמדת על נוכחות מהותית, לצד המשך קיומו של פער מגדרי ניכר ומשמעותי. פער זה קיים בעיקר בדירקטוריונים בענף הביטוח. 

שיעור הנשים
 שיעור הנשים

בהקשר זה נציין כי תמונת הדירקטוריונים וההנהלות בענף הביטוח שונה מזו שמוכרת מחברות בענפים אחרים. וזאת, משום ההפרדה המהותית בין ההנהלות לדירקטוריונים וגם בין ההנהלות והדירקטוריונים של החברות האם הציבוריות לאלה של חברות הביטוח שתחתן. כמו כן, חברות הביטוח חייבות רגולטורית בממשל תאגידי מחמיר, ובכלל זה בקיומם של דח"צים.

מבדיקת "גלובס" עולה כי מתוך 153 חברי הדירקטוריונים השונים בענף כ-33 הן נשים, המהוות כ-22% מהדירקטורים בענף, כשרק אישה אחת מכהנת כיו"רית חברה. בתמונת ההנהלות התמונה משופרת, כש-34% מ-209 חברי ההנהלות בחברות הביטוח בענף הן נשים. במובן זה בולטות לחיוב AIG ישראל, שלמה ביטוח, מגדל ביטוח, ביטוח חקלאי, איי.די.איי ביטוח (שמוכרת כ"ביטוח ישיר") וליברה, עם לפחות נוכחות נשית בהנהלה בשיעור של לפחות 40%.

ב-AIG ישראל יש גם כמה סמנכ"ליות: נורית קנטור (חטיבת הלקוחות הפרטיים), אוליביה זוהר (מנהלת הסיכונים), אורנה קרני (אסטרטגיה, חדשנות ופיתוח עסקי) ולי דגן (ביטוחי רכב ודירה), שמנהלות פעילויות עסקיות מרכזיות. החברה השנייה שמאופיינת בנוכחות נשית משמעותית היא חברת הביטוח הדיגיטלית והצעירה ליברה, שבה מכהנת היו"רית היחידה בענף הביטוח, מירב סיגל. 

כמחצית הדירקטוריונים בענף הביטוח
 כמחצית הדירקטוריונים בענף הביטוח

עוד בולטת כלל ביטוח, עם עלית כספי, ראש חטיבת ביטוח כללי, הילה קונפורטי, מנהלת הסיכונים שהודיעה השבוע על פרישתה מהחברה לאחר 13 שנים בתפקיד, וליאת שטראוס, מנהלת מערך שירות ותפעול. לצדה יש את הפניקס, שבימים אלה צפויה לצרף לדירקטוריון חברת הביטוח שלה דירקטורית נוספת - ולהפוך בכך לדירקטוריון עם הנוכחות הנשית הגבוהה ביותר בענף הביטוח, כשבהנהלה שלה יש כמה מנהלות משמעותיות ובראשן דפנה שפירא-לילה, מנהלת תחום ביטוח בריאות, וקרן גרניט, מנהלת מערך תביעות ומנהלת השירות.

בשולי הדברים נציין כמה מנכ"ליות בולטות של חברות בנות של קבוצות ביטוח, בהן מלי שאול מנכ"לית מבטח סימון, סוכנות הביטוח הפנסיונית הגדולה בישראל ושבבעלותה של קבוצת מגדל, ואת חגית ציטיאט לוין, מנכ"לית חברת ביטוחי האשראי בססח, שמחצית ממניותיה בבעלות קבוצת הראל.

ומה עם הנהלת הרגולטור האחראי על ענף הביטוח, רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון? משה ברקת העומד בראש הרשות החליף את הממונה שקדמה לו, דורית סלינגר, שלא הייתה האישה הראשונה בתפקיד הזה, מאחר וציפי סמט קדמה לה. עם זאת, מאז כניסתו ברקת מינה כמה נשים לתפקידים בכירים.

במסגרת זו הוא תחתיו לפחות שתי מנהלות שמרכזות פעילות חשובה ומרכזית ברשות - האחת היא טל הפלינג המכהנת כיועצת בכירה לממונה על שוק ההון, והשנייה היא מיכל היימן שממלאה את מקומו של הסגן הבכיר לממונה על שוק ההון אשר אחראי על התחום הפנסיוני, ושיצא לשנת לימודים, כך שהיא סגנית בכירה בפועל לתחום החיסכון הפנסיוני.

לצדן יש עוד שתי חברות בהנהלת הרשות: האקטוארית מאור אלקיים שמונתה לאחרונה למנהלת פיתוח עסקי ביטוח ברשות. בשורה התחתונה יש בהנהלת הרשות 4 נשים מתוך עשרה חברי הנהלה, כשישנם מספר תפקידי הנהלה שכיום נמצאים במכרז פתוח.