לאחר שהאג"ח קרסה ביותר מ-50%: בקשה לתביעה ייצוגית נגד חברת הנדל"ן הזרה סטרווד ווסט

הבקשה הוגשה ע"י בית ההשקעות פרוקסימה שבבעלות חיים ונציה ואורי רענן • סטרווד ווסט דיווחה כי עילות התביעה נוגעות לקיומם לכאורה של פרטים מטעים ואי-גילוי הולם בתשקיף ההנפקה של אג"ח מסדרה א' וכן הטעיה וחוסר בפרטים בדוחות מיידיים

קניון של סטרווד ווסט / צילום: מצגת החברה
קניון של סטרווד ווסט / צילום: מצגת החברה

בקשה לתביעה ייצוגית הוגשה באחרונה נגד חברת הנדל"ן הזרה סטרווד ווסט וכן נגד כמה מהדירקטורים שכיהנו בה מאז הנפקת איגרות החוב שלה לפני כשנתיים. החברה דיווחה הבוקר (א') כי לבית המשפט המחוזי תל-אביב הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית נגדה מטעם בית ההשקעות פרוקסימה ניהול השקעות, שנמצא בבעלות חיים ונציה ואורי רענן.

לדברי הנהלת סטרווד ווסט, קיימות בבקשה שהוגשה לבית המשפט שתי עילות תביעה נגדה ונגד הדירקטורים שלה. עילת התביעה הראשונה נוגעת לקיומם של פרטים מטעים ואי-גילוי הולם, לכאורה, בתשקיף ההנפקה של איגרות החוב מסדרה א' של החברה. על-פי עילה זו, מדובר בכמה עניינים, ובהם דירוגים שונים שניתנו ביחס לנכסי החברה בהתאם לאיכותם, וכן דירוגים קודמים שניתנו בקשר עם הלוואות לחלק מנכסי החברה.

עילת התביעה השנייה, לדברי החברה, נוגעת להטעיה וחוסר בפרסום של פרטים, לכאורה, בדוחות המיידיים של סטרווד ווסט. לגבי עילה זו, החברה מציינת כי מדובר בדוחות שעסקו בהורדת דירוגים והפחתת שווי נכסים על-ידי סוכנות הדירוג האמריקאית S&P ביחס להלוואות קודמות ונוכחיות בחלק מנכסי החברה. כמו כן, מדובר בדיווחים של החברה הנוגעים לזכות הקיימת לשוכרים מסוימים להפחתת דמי שכירות וסיום מוקדם של הסכם השכירות במקרה של עזיבת שוכרי עוגן, וכן למנגנון LOCK BOX ומגבלות שקיימות בהלוואה שניטלה על-ידי חברות בנות של סטרווד ווסט ושדווחו ב-21 במאי 2018.

טענה לנזקים של עשרות מיליוני שקלים

לטענת פרוקסימה ניהול השקעות, ההתנהלות האמורה מהווה גם מצג-שווא רשלני והפרת חובה חקוקה. פרוקסימה מבקשת כי התביעה הייצוגית תנוהל בשם שלוש קבוצות, שעמן נמנים מי שהחזיקו באג"ח של סטרווד ווסט ב-14 באוקטובר 2018; מי שהחזיקו באג"ח ב-17 בפברואר 2019; וכל מי שקנה אג"ח בהנפקה ועדיין מחזיק בהן כעת.

עוד טוענת פרוקסימה בתביעה כי נזקן של הקבוצה הראשונה והקבוצה השנייה נאמד בסכום של 74.4 מיליון שקל, ואילו נזקה של הקבוצה השלישית נאמד בסכום של 25.1 מיליון שקל. לדברי סטרווד ווסט, החברה לומדת את הבקשה לתביעה ייצוגית, ובשלב זה אינה יכולה להעריך את סיכויי אישורה על-ידי בית המשפט.

עם זאת, בהתבסס על עיון בתביעה הייצוגית, סטרווד ווסט דוחה בשלב זה את הטענות בבקשה לייצוגית, ובכוונתה להתגונן נגדן בתקיפות. עוד מציינת החברה כי התביעה הייצוגית עוסקת באותו עניין שנדון בהליך קודם שהתנהל נגדה (ועודנו מתנהלת נגד חברת הדירוג S&P מעלות). הליך זה סולק על הסף ביחס לסטרווד ווסט, מכיוון שהתובעת בהליך הקודם רכשה את איגרות החוב של החברה רק לאחר המועד שבו עילות התביעה לכאורה התגבשו.

סטרווד ווסט, שבבעלותה שבעה קניונים ברחבי ארה"ב, נמנית עם קבוצת הנדל"ן האמריקאית סטרווד קפיטל גרופ של בארי שטרנליכט, ועניין זה סייע לה כנראה לגייס בבורסת תל-אביב סכום גבוה, של 910 מיליון שקל, בהנפקה ראשונה לציבור של אג"ח לא-מובטחות מסדרה א'. כבר במועד ההנפקה הציגה סטרווד ווסט תוצאות כספיות שהצביעו על נסיגה בהכנסות מנכסיה ובשווי הנכסים, אבל נתונים אלה לא בלמו את הביקוש הגבוה בהנפקה.

חודשים אחדים לאחר השלמת ההנפקה, התחילו האג"ח של סטרווד ווסט לספוג ירידות שערים בבורסה, עקב המשך ההרעה בתוצאות הכספיות של החברה, שהתחילה עוד לפני ההנפקה. מאז ההנפקה במרץ 2018 רשמו האג"ח של סטרווד ירידה מצטברת של כ-55%, והן נסחרות כיום במחיר של כ-33 אגורות בלבד. האג"ח, בעלות משך חיים ממוצע (מח"מ) של 2.75 שנים, אמורות להיפרע במלואן עד לאוגוסט 2023. הן נסחרות כיום לפי תשואה שנתית לפדיון של 56%, המלמדת על הסתברות גבוהה שמעניקים הסוחרים בשוק לכשל פירעון של החברה.