חיפה: התנגדויות תושבי דניה נדחו - ואושר הפרויקט להקמת 226 יח"ד בדרום השכונה

הוועדה המחוזית חיפה הטילה את האחריות על שיפור דרכי התחבורה בשכונה בעת חירום על העירייה, ותוכנית הבינוי תחויב בקבלת אישור ע"י רשות הכבאות • עמותת המתנגדים הודיעה על כוונתה לערער על ההחלטה

שכונת "דניה הירוקה" בחיפה / הדמיה: אנדו סטודיו
שכונת "דניה הירוקה" בחיפה / הדמיה: אנדו סטודיו

ועדת משנה להתנגדויות של הוועדה המחוזית בחיפה דחתה כ-800 התנגדויות ואישרה תוכנית להקמת 226 יחידות דיור בשכונת הווילות דניה בחיפה. עמותת התושבים הודיעה על כוונתה לערער על ההחלטה.

פרויקט "דניה הירוקה" נמצא על שטח של 107 דונם, בין הרחובות נורבגיה לשוודיה וממזרח לרחוב שארית הפליטה, כשהוא גובל בדרומו בוואדי נדר שבפארק הכרמל. היזמים הם חברת "דניה הירוקה" בבעלות גלעד קוגלמן, אלכס הופמן ומנחם כרמל. הפרויקט אמור לכלול גם מבנה ציבור ומלון.

תושבי השכונה המתנגדים - בהם יונה יהב, ראש העיר חיפה לשעבר; פרופ' דן שכטמן, זוכה פרס נובל לכימיה; הסופר אייל מגד, עורכי דין, אנשי אקדמיה ועוד; שיוצגו על-ידי עו"ד ענת בירן - טענו כי הבנייה המתוכננת צפופה יחסית למקובל בשכונה, וכי היא תפגע באופי השכונה ובפארק הגובל בה.

טענה עקרונית שהעלו התושבים הייתה שמניסיון העבר של שריפות גדולות שהיו על הכרמל, בעת חירום לתושבים קשה להימלט מהשכונה, שכן יש לה רק שתי יציאות, שאף הן מתחברות לציר אחד. התוצאה - בשריפה הגדולה ב-2010, תושבים שניסו לצאת מהשכונה נתקעו בפקקי תנועה ולא יכלו לצאת ממנה. טענה אחרת שהתקשרה לטענה זו הייתה שדניה סובלת מעומסי תנועה ניכרים, ושהתוכנית תכביד עוד יותר על תשתיות התחבורה הלא מספיקות.

הוועדה המחוזית דחתה את רוב הטענות וקבעה כי צפיפות הפרויקט היא בהתאם לתוכנית המתאר הארצית תמ"א 35. לדברי הוועדה, הפרויקט משתלב בשכונה הקיימת, ותוספת יחידות הדיור ושטחי הבנייה אינה משמעותית עד כדי שינוי אופי השכונה.

הוועדה גם דחתה טענות התחבורה וקבעה כי עמדת משרד התחבורה היא שתוספת היקפי הבנייה המוצעים לא תגרום לשינויים תחבורתיים משמעותיים. "הוועדה סבורה כי ככל שקיימים ליקויים תחבורתיים בשכונה הקיימת, הטיפול בהם יהיה באחריותה של העירייה, לרבות שיפור התחבורה הציבורי בשכונה והוספת קווי אוטובוסים שכונתיים", נכתב בהחלטת הוועדה.

לגבי הסיכונים הקיימים בשכונה באירועי שריפה, הוועדה קיבלה את ההתנגדויות באופן חלקי, ואולם קבעה כי הבעיה אינה קשורה לפרויקט הספציפי הזה, אלא קיימת כבר היום בשכונה; וכי סלילת נתיב נוסף או דרך מילוט לכיוון מערב הם באחריות העירייה. עם זאת, הוועדה קבעה כי בהוראות התוכנית ייקבע כי תוכנית הבינוי שתאושר על-ידי הוועדה המקומית תכלול פרק של בטיחות אש, שייערך על-ידי מומחה ויאושר על-ידי רשות הכבאות ורשות הטבע והגנים.

עו"ד הלן דורפמן, יו"ר עמותת "שומרים על דניה" שארגנה את התנגדויות התושבים, מסרה בתגובה כי "כל המומחים, אשר הם מובילים אחד ואחד בתחומם, קבעו באופן שאינו משתמע לשתי פנים כי לא ניתן לאשר את התוכנית, ויתר על כן כי מבחינת כיבוי אש, מדובר הוא בסכנה של ממש. בכוונתנו להמשיך במאבק על ביתנו, בכל הכלים המשפטיים והציבוריים העומדים לרשותנו". 

מחברת "דניה הירוקה" נמסר: "אנו שבעי-רצון מהחלטת הוועדה המחוזית ומקווים שבכך נסללה הדרך להקמת הפרויקט, אשר יזרים אחרי שנים ארוכות דם חדש ואוכלוסייה צעירה ואיכותית לשכונה היפה בישראל. החברה החלה בתכנון המפורט בשיתוף אדריכלים בינלאומיים. אין לנו ספק כי הפרויקט יחזיר לשכונה את הזוהר שהיה לה בשנות הקמתה".