שטראוס רוכשת חברת קפה בברזיל בתמורה לכ-167 מיליון שקל

חברת-הבת שטראוס קפה BV רוכשת באמצעות המיזם C3 את חברת מיטצוי אלימנטוס • העסקה כפופה לאישור הממונה על ההגבלים העסקיים בברזיל

גיורא בר-דעה, מנכ"ל קבוצת שטראוס / צילום: סיון פרג'
גיורא בר-דעה, מנכ"ל קבוצת שטראוס / צילום: סיון פרג'

קבוצת המזון והמשקאות הישראלית שטראוס מרחיבה את פעילות הקפה שלה בעולם: היום (ג') הודיעה החברה, שנמצאת בשליטת היו"רית עפרה שטראוס, על רכישתה של חברת קפה בברזיל - שוק הפעילות הגדול ביותר של קבוצת שטראוס בתחום הקפה - בהשקעה של כ-170 מיליון שקל (כ-210 מיליון ריאל ברזילאי).

מדובר בחברת מיטצוי אלימנטוס (Mitsui Alimentos), שלפי שטראוס מהווה את "השחקנית החמישית בגודלה בתחום הקפה הקלוי והטחון בברזיל ובעלת נתח שוק של כ-3.8%". מוצרי החברה הנרכשת, שנמצאת כיום בבעלות יפנית, משווקים תחת המותג Cafe Brasileiro ומיוצרים בשני מפעלים בבעלותה. 

הרכישה לא כוללת את עסקי היצוא של פולי קפה שיש למיטצוי אלימנטוס, ולפי הנתונים שמציגה שטראוס, הכנסותיה של החברה הברזילאית ב-2019 מפעילות הקפה הקלוי והטחון הסתכמו בכ-245 מיליון שקל (כ-270 מיליון ריאל ברזילאי). 

את הרכישה, הכפופה לכמה תנאים, ובהם אישור הממונה על ההגבלים העסקיים בברזיל, מבצעת שטראוס באמצעות המיזם טרס קורסואס - פעילות משותפת שיש לה יחד עם חברת סאו מיגל (Sao Miguel) של משפחת לימה, שעמה התחיל שיתוף-הפעולה כבר בסוף 2005, ואשר מרכזת את פעילות הקפה של שטראוס בברזיל. בכוונתה של שטראוס ושותפתה "להמשיך להפעיל את מיטצוי אלימנטוס באופן דומה לאופן שבו פעלה עד כה, במטרה להגיע למימוש מירבי של הסינרגיות הפוטנציאליות בין החברות".

עוד הסבירו בשטראוס כי הרכישה "נעשית במטרה להמשיך ולחזק את מיצובו של המיזם המשותף טרס קורסואר וכן תואמת את אסטרטגיית המיזם המשותף לחיזוק מעמדה כשחקנית המובילה בשוק הקפה בברזיל". פעילותה של מיטצוי אלימנטוס מתרכזת בעיקר "בשני אזורים שבהם המיזם המשותף טרס קורסואס אינו מוביל מבחינת נתח שוק לפני הרכישה".

המיזם המשותף של שטראוס וסאו מיגל ביצע רכישות של לא מעט מותגי קפה בברזיל בשנים האחרונות, ובהם Fino Grao, ITAMARATY, Cia Iguacu ו-Manaus.

הכנסות שטראוס בברזיל נשחקו

פעילות הקפה של שטראוס אחראית ליותר מ-40% מהכנסותיה, והשוק הברזילאי הוא שוק הפעילות הגדול ביותר בו היא פועלת. בהשפעות שינויי מטבע, בעיקר הריאל הברזילאי, בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2019 נחלשו הכנסותיה של שטראוס מפעילות הקפה בכ-5% לכ-2.8 מיליארד שקל. ואולם למרות זאת, החברה הצליחה לשפר את שיעורי הרווחיות מפעילות זו, בעיקר בזכות שינויים במחירי חומרי הגלם, שינויי מט"ח וכן עיתוי הוצאות שיווק.

הכנסותיה של שטראוס בברזיל בין ינואר לספטמבר 2019 נשחקו ב-7% והסתכמו ב-1.35 מיליארד שקל, בהשפעת שינוי תמהיל מוצרים והורדות מחיר - מה שקוזז חלקית בעלייה כמותית במכירות. 

מלבד קפה, לשטראוס יש שלושה מגזרי פעילות עיקריים נוספים, הכוללים את שטראוס ישראל (הנחלקת למגזרי בריאות ואיכות חיים ותענוג והנאה), פעילות מטבלים וממרחים בינלאומית (בעיקר באמצעות סברה בארה"ב) ופעילות בתחום המים (בעיקר פעילות ברי המים של תמי4).

מניית שטראוס , שהתחזקה בשנה האחרונה בכ-7%, נסחרת כיום סמוך לרמות השיא שלה ומשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-12.5 מיליארד שקל.