מכתב למשרד הבריאות: "דווקא מסינגפור אתם מונעים כניסת זרים?"

במכתב שהעבירו שתי ישראליות תושבות סינגפור לשר הבריאות ולשר החוץ, הן כותבות: "אם יש מדינה שיכולה לווירוס הזה – זו סינגפור! אז דווקא מהם אתם מונעים כניסה?"

סינגפור / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
סינגפור / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

מהיום (ה') לא תותר כניסת תושבים זרים שיגיעו לישראל בכל אחד ממעברי הגבול אשר שהו בשבועיים האחרונים בסין, במקאו, תאילנד, סינגפור והונג קונג. כך לפי הנחיות של משרד הבריאות. בעקבות הנחיה זו הודיעה אתמול חברת התעופה קתאי פסיפיק כי תשהה את טיסותיה בקו ישראל-הונג קונג (טיסה אחרונה מתוכננת להמריא ביום ראשון). אל על ביטלה את טיסותיה לסין ולהונג קונג וצמצמה משמעותית את תדירות הטיסות לבנגקוק. כניסת תיירים ששהו במדינות הללו תסורב, וחברת התעופה עימה הם הגיעו תחויב להטיס אותם מישראל.

רשימת המדינות שמהן תיאסר כניסת זרים (והישראלים ששבים מהן מחויבים לשהות בבידוד של 14 ימים) ושאותה קבע משרד הבריאות, הצליחה לקומם תושבים מסינגפור היות שלפי נתוני התפשטות הנגיף הן לא ממוקמות בראש הרשימה לפי מספר הנדבקים. ברשימת הנדבקים נמצאות מעל סינגפור ממוקמות מדינות כמו יפן ודרום קוריאה במספר הנדבקים בנגיף. לפי הנתונים העדכניים, כלל המקרים שתועדו בסין הגיע ל-74,578, מתוכם 393 מקרים חדשים. מספר המתים בסין עלה ל-2,119 ומספר המחלימים עומד על 16,352. בדרום קוריאה נרשמו 104 מקרים, מתוכם 46 חדשים. ביפן נרשמו 87 מקרים, שלושה מתוכם חדשים ו-20 מתוכם החלימו, בסינגפור תועדו 84 מקרים - 34 מתוכם החלימו, בהונג קונג תועדו 65 מקרים, 6 מתוכם החלימו. בתאילנד נרשמו 35 אנשים שנדבקו בווירוס - 17 מתוכם החלימו. בעקבות ההחמרה שנכנסת לתוקפה מהיום, תוהים ישראלים שמתגוררים בסיגנפור האם משרד הבריאות מציב מדיניות מחמירה מדי בשעה, שהכניס את סינגפור לרשימה מול מדינות אחרות שנותרו מחוצה לה.

במכתב שהעבירו שתי ישראליות תושבות סינגפור לשר הבריאות ולשר החוץ, הן כותבות כך: "ימי חלם! אנחנו בשליחות בסינגפור כבר מספר שנים. לפני כחודש נקלענו למצב חדש - מגפת הקורונה. כחלק ממדיניות הממשלה, מודדים לנו חום בכל מקום ציבורי, בכל פינה יש ג'ל לחיטוי הידיים ואנחנו מחכות כל ערב מול הטלוויזיה לעדכון היומי. נשמע מבהיל? אז זהו, שלא. אנחנו מסתובבות, היום היינו בקולנוע, אנחנו אוכלות במסעדות ובמרכזי אוכל, ללא מסיכות. אנחנו תומכות בכל הסינגפורים שמבינים שאם רוצים להתגבר יכולים, בתנאי ששומרים על מספר כללים חשובים: שטיפת ידיים והיגיינה אישית.

"מסכות חולקו לכל הבתים ונאמר לנו להשתמש בהן רק במקרה של מחלה. הרבה יותר מבהיל לראות מה קורה עם קבלת ההחלטות בארץ! הרבה יותר מבהיל לראות את הפניקה שגרמה למקבלי ההחלטות שלנו למנוע מהבאים מסינגפור להיכנס ללא בידוד של 14 יום - ובזה המדינה עשתה שיא - המדינה הראשונה שהגבילה כניסת תיירים מסינגפור!

"והנה קיבלו החלטה שבאחת פגעה קשה באמון וביחסים החמים בין המדינות שלנו. בסינגפור יש את מערכת ניהול המשברים הטובה בעולם, מערכת בריאות מעולה (נכון לרגע זה אף אחד לא נפטר מהווירוס, למרות שכל אלו שבמצב קשה היו בעלי מחלות רקע). נכון להיום מתוך 84 שנדבקו, 34 חולים החלימו, וזה מתוך אוכלוסייה של 5.5 מיליון תושבים. לרשויות ידוע איפה הם נדבקו, ידוע עם מי הם היו במגע, כל הסובבים אותם נשלחו לבידוד בבית עם בדיקה יומית של רופא לבדוק באם נפגעו. כל חולה ידוע, הכול מדווח, והערב משטרה יצאה לאתר את כל אלו שבאו במגע עם החולה האחרון.

"אם יש מדינה שיכולה לווירוס הזה - זו סינגפור! אז דווקא מהם אתם מונעים כניסה? והכי מדאיג: לכאלו שבאים מלאוס , קמבודיה וייטנאם - ששם מערכות הבריאות הן בעלות יכולת נמוכה, ואין נתונים ואין התרעה- הם יכולים להיכנס בחופשיות. אנחנו קוראות למקבלי ההחלטות שטעו - שיקלו שוב האם ההחלטה מוצדקת, ואם היא אכן שומרת על בריאות הציבור או סתם מזיקה ופוגעת במדינה חברה". על המכתב חתומות רותי וייזר ואוסנת קרני.

ד"ר אודי קלינר, סגן ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, מסביר ל"גלובס", לנוכח האמור במכתב כי "אנחנו מסתכלים על השיעור ביחס לגודל האוכלוסייה ולא רק על המספר האבסולוטי יחד עם קריטריונים נוספים כמו תנועת הישראלים למדינות הללו ואופי צבר התחלואה. כל מדינה בעולם קובעת מדיניות בנפרד לפי ניתוח הסיכונים והקריטריונים המותאמים לה. כמו כן למדינות יכולות שונות לפעולה התלויות בגורמים מקומיים. מדובר באירוע דינמי ובכל יום מבוצעות הערכות על פי הן יעדים יכולים להתווסף או לרדת מהרשימה".