צ'ק אין | פיצ'ר

תרופה לקורונה? האותיות הקטנות מאחורי גל המבצעים של חברות התעופה

רוצים לטוס בפסח או בקיץ אבל חוששים מווירוס הקורונה? חברות התעופה הישראליות יצאו במבצעים שיאפשרו לנוסעים להזמין טיסות או חופשות ולבטלן רגע לפני היציאה • בדקנו מה אומרות האותיות הקטנות בכל אחת מהחברות

טיסות / צילום: Shutterstock
טיסות / צילום: Shutterstock

בזו אחר זו מודיעות עוד ועוד חברות תעופה ישראליות כי יאפשרו לנוסעים להזמין טיסות או חופשות ולבטלן רגע לפני היציאה לחופשה - חלקם בהחזר מלא וחלקם בכפוף לתנאי פוליסת ביטוח - כלומר החזר של 80%.

ההצעה הזו היא בבחינת WIN-WIN - לעורר את מחלקת ההזמנות בקרב החברות שנקלעו למשבר בעקבות החשש מווירוס הקורונה. החשש הזה הוביל לגל של ביטולי טיסות, ולא רק ליעדי המזרח הרחוק. מדובר בעצירה דרמטית בהזמנה של טיסות עתידיות - דווקא בתזמון של חופשת הפסח ולקראת חופשת הקיץ.

היתרון שנוצר פה לצרכנים שמתלבטים או שרויים בחשש כלשהו, הוא שהם יוכלו לשריין לעצמם טיסה למועד מרוחק, ובהתאם להתפתחויות לממש אותה, וזאת במחירים של היום שאמורים לשקף את המחיר הנמוך.

בדקנו מה אומרות האותיות הקטנות בכל אחת מהחברות ומה צריך לדעת, בעיקר לאור העובדה שמרבית המבצעים הללו תקפים רק עד לסוף חודש פברואר. זאת ועוד: המבצעים הללו מעניקים יתרון ברור לסוכנים ולאתרים הישראלים על פני הזמנה באתרים הבינלאומיים שלא מאפשרים לבטל את הטיסה. אז האם משתלם להזמין טיסה תחת ההבטחה לביטול החינמי?

אל על

המבצע הגדול ביותר הוא של אל על, שנקלעה למשבר של ממש בעקבות הקורונה (לאחר גל ביטולי טיסות ליעדים במזרח הרחוק). אל על מציעה את האפשרות לבטל כרטיסים לכל יעדיה באירופה. מדובר בכרטיסים בדרגת מחיר 'קלאסיק' (דירוג הביניים בתמחור הכולל גם מזוודה והושבה).

מחירי כרטיסי הקלאסיק יקרים ב-100 דולר ממחיר כרטיסי "לייט", התעריף הזול ביותר שלא כולל כבודה או את האפשרות לבטל (למעט בכפוף לחוק הגנת הצרכן, כלומר עד 14 ימים ממועד ההזמנה ובלבד שהטיסה מיועדת לפחות לעוד 7 ימים).

בנוסף, אל על מציעה מבצעים ליעדים שונים בתאריכים מסוימים, דוגמת טיסה בתעריף קלאסיק לפריז ב-360 דולר, לאמסטרדם ב-354 דולר, ללונדון ב-450 דולר, לוורשה ב-270 דולר ועוד.

עד מתי אפשר להזמין? 29.2.2020

עד מתי אפשר לטוס? המבצע תקף לטיסות הממריאות עד ל-18.2.2021 (כולל פסח וקיץ)

עד מתי אפשר לבטל? 6 שעות לפני מועד ההמראה המתוכננת

האם מקבלים החזר מלא במקרה של ביטול? כן

מה צריך לדעת? ההטבה תקפה למזמינים טלפונית או באתר אל על ודרך סוכני הנסיעות. לא ניתן לבטל כיוון אחד של טיסה. ההטבה מוגבלת להזמנה של עד 9 נוסעים. ניתן להשתמש גם בנקודות הנוסע המתמיד, וניתן גם לשנות את מועד הטיסה ללא עלות (שינוי ראשון חינם).

סאן דור

חברת הבת של אל על טסה ליעדים שונים, וגם היא מציעה את האפשרות לרכוש כרטיס טיסה שניתן לבטל בהתאם ליעדים ולמועדים מסוימים שהיא הגדירה במסגרת מבצע הזמנות מוקדמות לאביב. מה למשל? טיסה לנאפולי ב-280 דולר (אפריל עד יוני) או ב-430 דולר (עד ה-15 ביולי), טיסה לסלוניקי ב-230 דולר (אפריל עד יוני) וב-310 דולר עד ה-15 ביולי, טיסה למלאגה ב-320 דולר ועוד.

עד מתי אפשר להזמין? 26.2.2020 

עד מתי אפשר לטוס? יוני-יולי (משתנה לפי היעדים)

עד מתי אפשר לבטל? 6 שעות לפני מועד ההמראה המתוכננת

מה צריך לדעת? כרטיסים שלא ניתן לבטל אפשר לרכוש בכ-80 דולר פחות, המבצע מוגבל לרכישה של עד 9 כרטיסים. ניתן להשתמש גם בנקודות הנוסע המתמיד וניתן גם לשנות את מועד הטיסה ללא עלות (שינוי ראשון חינם).

ישראייר

בתחילת השבוע יצאה ישראייר בקמפיין ובו שני מסרים: ראשית, היא מזכירה כי היעדים שאליהם היא טסה רחוקים מהמזרח הרחוק (ובכך מנסה להרגיע את הפניקה שהתעוררה כלפי טיסות לכלל היעדים). שנית, היא הצהירה כי תאפשר לבטל טיסות וחבילות בחינם. ישראייר מציעה חופשות ליעדים כמו מונטנגרו, זאגרב, בלגרד, סלוניקי, מדריד, אודסה, רודוס, סוצ'י ועוד.

עד מתי אפשר להזמין? 15.3.2020

עד מתי אפשר לטוס? עד לסוף 2020

עד מתי אפשר לבטל? למזמינים חופשה בחודשים מרץ, אפריל מאי ויוני - ביטול של עד 7 ימי עסקים לפני מועד החופשה. למזמינים ליולי-אוגוסט - ביטול של עד 14 ימים לפני מועד היציאה.

האם מקבלים החזר מלא? כן

מה צריך לדעת? לא ניתן לבצע שינוי שם במבצע, התשלום נעשה במעמד ביצוע ההזמנה.

השטיח המעופף

גם סיטונאית התיירות הגדולה הצטרפה לרעיון והיא מציעה למתלבטים להזמין חבילות נופש ולהשאיר את ההתלבטות עד שבועיים לפני מועד היציאה לחופשה.

עד מתי אפשר להזמין? 26.2.2020

עד מתי אפשר לטוס? עד לסוף אוקטובר 2020

עד מתי אפשר לבטל? עד 14 ימי עסקים לפני מועד היציאה לחופשה

האם מקבלים החזר מלא? כן

איסתא

איסתא במובן מסוים קראה את הנולד, ויצאה במבצע של ביטול חינם לנופשונים עוד לפני פרוץ מגפת הקורונה. כעת היא מאריכה את המבצע המכונה "מקדימי רישום פסח/קיץ".

עד מתי אפשר להזמין? 20.3.2020

עד מתי אפשר לטוס? המבצע מיועד לחבילות לפסח וליולי-אוגוסט

עד מתי אפשר לבטל? עד 14 ימי עסקים לפני מועד היציאה

האם מקבלים החזר מלא? כן

מה צריך לדעת? המבצע לא מיועד לנופשונים שלא בעונת פסח או יולי אוגוסט

Smartair

אתר ההזמנות מציע טיסות וחופשות ליעדים שונים, כשהוא מציע למזמינים פוליסת ביטוח ביטול נסיעה במחיר הכלול בחופשה.

עד מתי אפשר להזמין? 29.2.2020

עד מתי אפשר לטוס? 31.12.2020

עד מתי אפשר לבטל? 12 שעות לפני מועד הטיסה

האם מקבלים החזר מלא? לא, מקבלים 80%

מה צריך לדעת? המבצע תקף בכל חברות התעופה ובכל המחלקות (למעט יעדים מסוימים באסיה או אוסטרליה). לא ניתן לשנות שם תהליך הביטול, וקבלת ההחזר יבוצעו באמצעות סוכנות הביטוח טריפ גרנטי (הפניקס) שמבטחת את המזמינים דרכה. יש לעדכן פוליסת ביטוח עד 7 ימים ממועד הזמנת הטיסה.

MSC 

הסאגה המסוקרת סביב אניית ה"דיימונד פרינסס" הובילה לפגיעה קשה בענף הקרוזים. חובבי הנופש השט תפסו רגליים קרות וההזמנות לקרוזים עתידיים, גם אחרי שחברות הקרוזים שינו מסלולים ממדינות המזרח הרחוק, נבלמו.

חברת MSC, שלה נציגות בישראל, כבר בישרה על מסלול של קרוז שיעגון בחיפה וכעת היא מבשרת על מבצע של ביטוח ביטול נסיעה שיהיה כלול במחיר ההזמנה לקרוזים לעונת קיץ 2020 לאירופה ולאמריקה. גם כאן מדובר בביטוח טריפ גרנטי של הפניקס.

עד מתי אפשר להזמין? 20.3.2020

עד מתי אפשר לצאת לחופשה? ליציאה מה-1 ביוני 2020 ללא הגבלה

עד מתי אפשר לבטל? 12 שעות לפני מועד הטיסה

האם מקבלים החזר מלא? לא, מקבלים 80%

מה צריך לדעת? תהליך הביטול וקבלת ההחזר יבוצעו באמצעות סוכנות הביטוח טריפ גרנטי (הפניקס) שמבטחת את המזמינים דרכה. יש לעדכן פוליסת ביטוח עד 7 ימים ממועד ההזמנה.

אופיר טורס

באופיר טורס מאפשרים לבטל ולקבל החזר על חופשות, טיסות ועל טיולים מאורגנים ליעדים שונים בעולם. החברה פרסמה כי היא תאפשר את הביטול לכ-10,000 מוצרים שונים. החברה יצאה בשיתוף פעולה עם הספקים השונים ולכן תנאי המבצע משתנים בהתאם לחבילה.

עד מתי אפשר להזמין? תלוי בהזמנה: עד ה-26, 28, ה-29 בפברואר או עד אמצע חודש מרץ.

עד מתי אפשר לצאת לחופשה? (סוף אוקטובר) משתנה ותלוי בחבילה

עד מתי אפשר לבטל? בטיולים מאורגנים עד 30 ימים לפני מועד הטיול, ובחבילות - משתנה לפי ספקים ויכול להגיע לשבוע לפני.

האם מקבלים החזר מלא? כן

מה צריך לדעת? היות שהמבצע תלוי ומשתנה בהתאם לספקים מומלץ לבדוק לפני ההזמנה את תנאיה (מועד הביטול)

בשורה התחתונה

חברות התעופה וסוכנויות התיירות מנסות להוציא את הצרכנים מההלם שאליו הם נכנסו עם התפשטות וירוס הקורונה, והמספרים המדאיגים המתפרסמים מדי יום. אנשים חוששים לטוס - ולא רק למדינות המזרח הרחוק - ובעיקר חוששים מהלא נודע.

התוצאה: עצירה של הזמנות עתידיות לחופשה לחו"ל (והסטה של חופשות ליעדים בארץ - אבל זה כבר סיפור אחר). מבחינת העוסקים החשש הזה מיתרגם להרבה כסף - הפסדים עצומים דווקא בעונה שאמורה להיות ערה במחלקת ההזמנות לקראת פסח/קיץ. 

היכולת להחזיר מוצרים ולבטל עסקאות הוא חסם ידוע עבור צרכנות בכל עולמות הצריכה והסרת החסם הזה הוא קריטי, בעיקר כאשר מדובר במבצע המציע החזר כספי מלא - דוגמת אל על.

ההמלצה היא לבדוק האם היעד שאליו רציתם לנסוע נמצא במחיר אטרקטיבי הודות לביקוש הנמוך ולהזמין טיסה בחסדי האפשרות לבטל ובמקרה של אל על אף לשנות את הכרטיס. אמנם תידרשו לשלם כבר כעת על ההזמנה, וזהו שיקול שיש לקחת בחשבון ואמנם יש סיכוי שאם יהיה כרטיס בידיכם לא תמהרו לבטלו (כבר מדמיינים את החופשה בראש..) - עם זאת למי שתכנן לצאת לחופשה, שווה לקחת את הימים הקרובים לשיטוט באתרים.

מצאתם דיל מעולה? לכו על זה. מקסימום - תבטלו ותמחקו את הרעיון גם מהראש. כשחוסר הוודאות באשר לנגיף מרחף כעננה מעל עולמות התיירות והחופשה - הפחד של הצרכנים הוא ברור. החברות יצאו במהלך מתבקש ומחויב המציאות, להן ולנו.