קרב מאסף: כך מנסה ישראל לבלום התפשטות קורונה

(עדכון) - קבוצת תיירים מדרום קוריאה שביקרו לאחרונה בישראל אובחנו כחולים בנגיף • על הרקע הזה, נוסעים זרים בטיסה שנחתה הערב מסיאול לא יורשו להיכנס לישראל, והישראלים יידרשו להיכנס לבידוד מיידי • ההנחיות צפויות להתרחב בימים הקרובים למדינות נוספות

עוברי אורח חובשים מסיכות ברחוב מחשש להדבקות מנגיף הקורונה שפרץ בווהן שבסין / צילום: רויטרס
עוברי אורח חובשים מסיכות ברחוב מחשש להדבקות מנגיף הקורונה שפרץ בווהן שבסין / צילום: רויטרס

חשש מהתפרצות וירוס הקורונה בישראל. בשעה 19:30 נחת מטוס של חברת קוריאן אייר בנמל התעופה בן גוריון. המטוס נחת טרם קיבלה רשות ההגירה והאוכלוסין החלטה בנוגע לכניסת תושבי קוריאה לישראל, אולם היום התקבלה החלטה נקודתית, הנוגעת לטיסה זו בלבד, הקובעת כי תושבי קוריאה לא יורשו לרדת מהמטוס ולהכנס לארץ.

הסיבה: הכפלת מספר החולים בדרום קוריאה ל-433 חולים בימים האחרונים, והודעת משרד הבריאות כי 9 תיירים מדרום קוריאה שהו בישראל לפני שאובחנו בחולים בנגיף. 

על המטוס 200 אזרחי קוריאה, ועוד 12 נוסעים ישראלים. המטוס נחת ברחבה מרוחקת ובנתב"ג, והנוסעים הישראלים פונו לבידוד ביתי של 14 ימים. 200 הנוסעים הקוריאנים ייאלצו לטוס 12 שעות נוספות. הם מוגדרים כמסורבי כניסה  לישראל, ואחרי שהמטוס יעבור טיפול, בין היתר ניקוי שפכים והעלאת מזון ושתייה, הצוות שתוכנן להמריא הלילה עם קוריאן יחליף את הצוות הנוכחי - והמטוס ימריא חזרה לסיאול.

קוריאן אייר מפעילה 4 טיסות שבועיות בין סיאול לתל אביב וכעת יש להניח שהקו הזה, בדומה לכל הקווים מסין ומהונג קונג - יושהה.

בשלב זה אין צו גורף בנוגע לדרום קוריאה, אולם תיירים מקוריאה שנמצאים בארץ יידרשו להיכנס לבידוד מיידי של 14 ימים, וכך גם ישראלים שיחזרו מדרום קוריאה. הצו צפוי להיות מורחב גם לתיירים שחוזרים מיפן ומטיוואן.

הנחיות אלו מובילות לצמצום משמעותי בתנועה היוצאת והנכנסת מהמזרח. חברת התעופה קתאי פסיפיק כבר הודיעה כי תשהה את טיסותיה בקו ישראל-הונג קונג. אל על ביטלה את טיסותיה לסין ולהונג קונג וצמצמה משמעותית את תדירות הטיסות לבנגקוק. אל על אמורה להשיק בקרוב קו חדש לטוקיו ובשלב זה עומדת על התוכנית לפתוח אותו כמתוכנן.

מדרום קוריאה זורמים בשעות האחרונות דיווחים ומהם עולה החשש מאיבוד שליטה על וירוס הקורונה עם מספר הנדבקים הגבוה ביותר אחרי סין. למעלה מ-400 איש אובחנו כנשאים של הנגיף ושניים מתו ממנו.

במקביל, קבוצה של תיירים מדרום קוריאה אובחנה כחולה לאחר עזיבתה את ישראל. על הרקע הזה מנהלים משרד הבריאות והחוץ קרב מאסף כדי לבחון ולאתר האם המחלה התפשטה בישראל ולבלום התפשטות אפשרית שכזו. משרד הבריאות פרסם את מסלול הטיול של התיירים מדרום קוריאה עם שורה של הנחיות נלוות.

לשכת תיירות נכנסת פרסמה הודעה לסוכנים המטפלים בקבוצות של תיירים שמבקרים בישראל, שמורה להימנע לאלתר מקיום סיורים לתיירים מדרום קוריאה הנמצאים בארץ. "כל המארגנים המארחים עתה תיירים מדרום קוריאה מתבקשים לשוב לבתי המלון ולא לצאת עד לקבלת הנחיות חדשות. התיירים מתבקשים להישאר בחדרים. משרד הבריאות עושים מאמצים לארגן טיסות מיוחדות להשבת התיירים לארצם".

בעדכון שהוציא מנכ"ל הלשכה, יוסי פתאל, הוא מעדכן כי "החל מהיום בערב נאסרה כניסת תיירים המגיעים מדרום קוריאה וממחר יתרחב האיסור גם ליפן וטייוואן. חברי לשכה העתידים לקבל קבוצות מדרום קוריאה טייואן ויפן מתבקשים לעדכן בדחיפות את השותפים בחו"ל, ולבטל את הקבוצות עד להודעה חדשה".

לשון ההנחיה המעודכנת: כל מי ששהה 14 יום טרם הגעתו לישראל במדינות: דרום קוריאה, סין, תאילנד, הונג קונג, ,סינגפור, מקאו, יפן וטייוואן לא יורשה להיכנס. ישראלים השבים ממדינות אלו חייבים להיכנס לבידוד של 14 ימים.

בישראל אובחנה נשאית של הווירוס המצויה בבידוד בבית החולים תל השומר לאחר שחזרה מהקרוז ביפן. יחד עם זאת, מקרה זה אינו נחשב כזה שמהווה סכנה לציבור כיוון שהחולה בודדה מרגע הגיעה לישראל.

לקריאה נוספת על הווירוס