העצמאים טוענים: "המדינה שוב מפקירה אותנו"

עו"ד רועי כהן, נשיא לשכת ארגוני העצמאים והעסקים הקטנים: "משרדי הממשלה יוצרים מסך ערפל וחוסר ודאות כלפי מגזר העצמאים"

התפרצות נגיף הקורונה בדרום קוריאה / צילום: Lee Jin-man, AP
התפרצות נגיף הקורונה בדרום קוריאה / צילום: Lee Jin-man, AP

נגיף הקורונה פוגע בעסקים בישראל. העצמאים נפגעים פעמיים - גם במקרה שבו עליהם לשהות בבידוד וגם במקרה שבו העובדים שלהם נאלצים להיעדר מהעסק. בשלב זה לא ברור מי יפצה את העצמאים, אם בכלל, על הנזק הכלכלי.

הסיטואציה הובילה את עו"ד רועי כהן, נשיא לשכת ארגוני העצמאים והעסקים הקטנים (להב), לפנות למשרד הבריאות, משרד המשפטים ויו"ר ועדת הכספים ולדרוש מהם פיצוי כספי לעצמאים שנמצאים בבידוד בשל נגיף הקורונה, על פי הוראות משרד הבריאות, וכן שיפוי על ההוצאות שייגרמו להם בעקבות בידוד שיחול על מי מעובדיהם.

להב לא לבד. ל"גלובס" הגיעו טענות של עצמאים על כך שההחלטה לבודד עובדים מנוגדת לחוק. הוראות חוק דמי מחלה, קובעות כי מחלה היא אי כושר זמני או קבוע של עובד לבצע את עבודתו, הנובע, על פי ממצאים רפואיים, ממצב בריאות לקוי; וכל עובד יודע, כי "חופשת מחלה" מחייבת אותו באישור רופא על כך שאינו יכול לבצע את עבודתו לאור מצב בריאותו הלקוי.

לטענת עצמאים, הוראת משרד הבריאות מנוגדת להוראת החוק, והעלות שלה לא נופלת על כלל הציבור, אלא על ציבור מסוים מאוד: המעסיקים שיאלצו לשלם לעובדים השוהים בבידוד דמי מחלה, על אף שאינם חולים.

עד כה, לא ניתן לפונים מענה רשמי מצד משרדי הממשלה, אך ממשרד הבריאות נמסר למייצגי העצמאים השונים באופן לא פורמלי, כי משרד המשפטים מגבש מתווה לפיצוי לעצמאים ולעסקים הקטנים והבינוניים. מה יהיה במתווה הזה, מכוח איזה חוק יינתן הפיצוי, ומה יהיו התנאים לקבלת הפיצוי? התשובות לכך לא ניתנו.

לדברי עו"ד כהן, המדינה ממשיכה להפקיר את העצמאים והעסקים הקטנים. "לצערי לא היה מענה בכתב על הפנייה שלנו מצד משרד הבריאות, משרד המשפטים או רשות המסים. משיחות שקיימנו עם נציגי משרד הבריאות נאמר לנו שמשרד המשפטים מגבש מתווה למתן פיצוי לעצמאים ועסקים קטנים. בנוסף מרשות המסים נמסר, כי כל עצמאי או בעל עסק שנמצא בבידוד ויש לו קושי בהגשת תשלום המקדמות והדיווחים יוכל לפנות לפקיד השומה ולקבל דחייה. שוב אנו רואים שמשרדי הממשלה יוצרים מסך ערפל וחוסר ודאות כלפי מגזר העצמאים".

עוד לדבריו, "נוצר רושם שהדבר מטופל - אבל שום דבר לא מטופל. אין מענה לעצמאי היושב בביתו, ואין מענה על מי יישא את התשלום עבור העובדים של אותם עסקים. מבחינת העצמאים שוב אנו באותו מצב כמו בנזקי הטבע, כמו בשריפות ועכשיו הקורונה - מפקירים את העצמאים לגורלם, הכלבים נובחים והשיירה עוברת. אנחנו נדאג שכל העצמאים יידעו ערב הבחירות שזה היחס כלפיי המגזר הכי חשוב במשק הישראלי".