מימון ישיר מתקדמת לקראת הנפקת מניות ראשונית בת"א: טיוטת התשקיף מגלה שיעורי צמיחה נאים

חברת האשראי הצרכני פרסמה טיוטה ראשונה של תשקיף לקראת הנפקה הצפויה בקרוב, כפי שנחשף ב"גלובס" בשבוע שעבר • ההנפקה תתבצע לפי שווי חברה של לפחות 1.5 מיליארד שקל "לפני הכסף" - השווי הגבוה בענף האשראי החוץ-בנקאי • בסוף השבוע מכרו כמה מבעלי מניות אופל בלאנס נתח מהחזקותיהם לחברת הפניקס תמורת כ-30 מיליון שקל

מנכ"ל מימון ישיר, ערן וולף / צילום: מימון ישיר
מנכ"ל מימון ישיר, ערן וולף / צילום: מימון ישיר

פעילות האשראי החוץ-בנקאי בבורסת תל אביב לא מפסיקה לייצר כותרות. העדכון המשמעותי האחרון הגיע בסוף השבוע מכיוונה של חברת מימון ישיר, שפרסמה טיוטה ראשונה של תשקיף, לקראת הנפקת מניות ראשונית (IPO) הצפויה להתבצע בקרוב, כפי שנחשף ב"גלובס" כבר בשבוע שעבר.

בהתאם להערכות שפורסמו, תתבצע ההנפקה, שאותה תוביל לאומי פרטנרס חיתום (שהחזיקה בעבר במניות החברה), לפי שווי חברה של לפחות 1.5 מיליארד שקל לפני הכסף - החברה בעלת השווי הגבוה בענף.

מימון ישיר עוסקת במתן אשראי צרכני למגוון מטרות, ובראשן הלוואות לרכישת רכב, ונמצאת בשליטתה של קבוצת צור שמיר (81%), שבה מחזיקה משפחת שנידמן. שותפה בפעילות הוא בית ההשקעות אלטשולר שחם, עם כ-19% מההון לפני ההנפקה. המודל העסקי של מימון ישיר, לדברי החברה, הוא "העמדת הלוואות ללקוחותיה ושיווק הלוואות שהעמידה החברה ללקוחות" - ומודל זה "מאפשר לחברה לנצל את פוטנציאל העמדת ההלוואות שלה, תוך שמירה על רמות סיכון נאותות", וכן יצירת מקורות מימון שוטפים. 

צופה רווח נקי של 123 מיליון שקל ב-2019

מהנתונים שמציגה מימון ישיר בטיוטת התשקיף, עולה כי החברה מנהלת תיקי הלוואות בהיקף של כ-8.6 מיליארד שקל, מתוכם הלוואות מגובות בשיעבוד על כלי רכב בסך כ-6.3 מיליארד שקל. בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2019, הכנסותיה של מימון ישיר צמחו ב-25% והגיעו לכ-462 מיליון שקל.

מימון ישיר מראה בשנים האחרונות צמיחה נאה ברווחיה, שהסתכמו בכ-71 מיליון שקל ב-2018, אחרי שעמדו על כ-56 מיליון שקל ב-2017 וכ-36 מיליון שקל ב-2016. זאת, כשהכנסותיה בסיכום 2018 עלו ב-18% והגיעו ל-485 מיליון שקל, אחרי שב-2017 החברה הצליחה להגדיל את סעיף ההכנסות שלה ביותר מ-50%, ל-412 מיליון שקל, לעומת 268 מיליון שקל ב-2016. 

במבט קדימה, מימון ישיר מעריכה את הרווח הנקי שלה ב-2019 ב-123 מיליון שקל - סכום המשקף עלייה של יותר מ-70% ביחס לרווחיה ב-2018. זאת, אחרי שבין ינואר לספטמבר 2019 הרווח הנקי שלה קפץ ב-80% והגיע ל-99 מיליון שקל. 

מפילוח הפעילות בתקופה ינואר-ספטמבר 2019 בולט שיפור של 57% בסעיף שינויים בשווי ההוגן של תיקי הלוואות, שהגיעו ל-199 מיליון שקל, וזאת בעיקר "מביצוע עסקאות המחאת תיקי הלוואות בשנת 2019 חלף עסקאות איגוח בשנת 2018, שבוצעו ברווחיות נמוכה משמעותית". עוד מציגה מימון ישיר בתשעת החודשים הראשונים של השנה שעברה שיפור של 20% בסעיף הכנסות מריבית והצמדה ממתן אשראי והלוואות, שהגיעו לכ-125 מיליון שקל - שיפור שעיקרו מיוחס לפעילות ההלוואות בתחום הרכב שהעמידה החברה. 

לפי הנתונים שמציגה מימון ישיר, היקף האשראי הפרטי בישראל ללא משכנתאות הגיע במחצית השנייה של 2019 ל-199 מיליארד שקל, מתוכו כ-42 מיליארד שקל על ידי חברות שאינן בנקים. זאת, כשנתח השוק של מימון ישיר בשוק זה מוערך ב-4%.

בסך הכול מעסיקה מימון ישיר כ-540 עובדים. עלות העסקתו של מנכ"ל החברה, ערן וולף, הצטברה ב-2018-2017 לכ-11 מיליון שקל - 6.8 מיליון שקל ב-2017 ו-4.3 מיליון שקל ב-2018. בתשעת החודשים הראשונים של 2019 עלות העסקתו של וולף הסתכמה ב-2.85 מיליון שקל.

הפניקס רכשה מניות אופל בלאנס

חדשות נוספות משוק האשראי החוץ-בנקאי הגיעו בסוף השבוע האחרון מכיוונה של אופל בלאנס , שם מכרו בעלי המניות הבולטים, בראשותו של המנכ"ל דני מזרחי, נתח מהחזקותיהם תמורת כ-30 מיליון שקל. עיקר המניות נמכרו לחברת הביטוח הפניקס, שרכשה קרוב ל-6% מהונה של אופל בלאנס תמורת כ-25 מיליון שקל, בעסקה שנעשתה מחוץ לבורסה, במחיר מניה של 4.55 שקלים - דומה למחיר השוק בעת ביצוע העסקה.

מכירת ההחזקות שביצעו בעלי מניות אופל, נעשתה כשמניית אופל בלאנס נסחרת סביב רמות השיא שלה, אחרי זינוק של כ-90% שרשמה בשנה האחרונה, ומשקפת לחברה שווי של כ-420 מיליון שקל (אחרי ירידות שרשמה היום). 

הפיכתה של הפניקס לבעלת עניין באופל בלאנס נעשית פחות משנה מאז שנהפך בית ההשקעות אלטשולר שחם לבעל מניות משמעותי בחברה, עם רכישת כ-10% ממניותיה בהנפקה פרטית, בהשקעה של כ-27 מיליון שקל. השקעה זו, מאפריל 2019, בוצעה לפי מחיר של כ-3 שקלים למניה. 

פעילותה של אופל בלאנס מתרכזת בתחום ניכיון צ'קים (ממסרים דחויים) - עסקת המרה, שבה מקבלים לקוחות החברה את ערכם הכספי של הצ'קים שבידם, ואלה מוסבים לחברה בתמורה לעמלה הנקבעת באחוזים. 

מזכר הבנות להכנסת פעילות לוויטסמוק

גם בשלד הבורסאי וויטסמוק  ראו את נסיקתן של מניות חברות האשראי החוץ-בנקאי בשנה החולפת, וכעת חתמו על מזכר הבנות לא מחייב להכנסת פעילות בתחום לתוך השלד. לפי העדכון של וויטסמוק, מדובר בפעילותה של חברת מנינט, "המספקת מגוון שירותים פיננסיים ללקוחות פרטיים, עסקיים וגופים פיננסים". אלה כוללים שירותי מטבע, סליקת המחאות לעסקים, העברות מט"ח ויבוא מטבע זר לישראל.

במסגרת העסקה, פעילותה של מנינט תוכנס לשלד של וויטסמוק תמורת הקצאה של כ-60% ממניות השלד לבעליה של מנינט - הקצאה העשויה לגדול עד ל-75% בכפוף לכמה תנאים.  בוויטסמוק מציינים כי מנינט היא "חברה ותיקה בשוק השירותים הפיננסיים החוץ-בנקאיים, בעלת פריסה ארצית", הפועלת "בהתאם לאישורים מרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון". השלמת העסקה בין הצדדים כפופה, בין השאר, להשלמת בדיקות נאותות, קבלת אישורי רשויות, הון עצמי מינימלי שתציג מנינט ועוד. בכפוף לכך, הסכם מפורט בין הצדדים צפוי להיחתם בתוך 45 יום.

מניית וויטסמוק, שבשנה האחרונה צללה בכ-70%, הגיבה לעדכון בקפיצות דו-ספרתיות, שעמדו בשעות הצהריים על כ-35%, ואחרי העליות היא משקפת לחברה שווי של קצת יותר מ-20 מיליון שקל.

לפני קצת יותר משנה עלתה וויטסמוק לכותרות, אז בעקבות כניסתה לתחום הקנאביס, שהיה תחום הפעילות הלוהט בבורסה באותה עת. ואולם בסופו של דבר, הסכם מיזוג שחתמה וויטסמוק מול חברה שפעלה בתחום - פקע. שנה קודם לכן, ב-2018, בחנה וויטסמוק כניסה לפעילות בתחום הבלוקצ'יין, שהיה באותה עת לוהט כמעט כמו הקנאביס שנה לאחר מכן או כמו האשראי החוץ-בנקאי כיום. ואולם, כמו עם הקנאביס, גם תוכניות הכניסה לתחום זה לא התממשו.

הבנות למיזוג חברת ערך פיננסים

עוד בתחום המימון החוץ-בנקאי, בימים האחרונים עדכנה חברת ערך פיננסים, שנמצאת בשליטת נאור אליהו, יוסי וסרמן ואבינועם בן נון, כי חתמה על מזכר הבנות עם קרן מפרש, "לצורך מיזוג והרחבת הפעילות בתחום המימון החוץ-בנקאי". לפי ערך פיננסים, קרן מפרש "עוסקת בהלוואות קצרות טווח לעסקים ומנהלת תיק הלוואות בסך כ-20 מיליון שקל, המורכב מהון עצמי בגובה כ-3 מיליון שקל והלוואות ממוסדיים ומקורות חוץ-בנקאיים".

בערך פיננסים העריכו כי ההתקשרות בין הצדדים "תגדיל את תיק ההלוואות המצרפי של החברה, הן במיידי והן לאורך זמן". במסגרת ההסכם בין הצדדים נקבע כי ערך פיננסים תרכוש את מלוא מניותיה של מפרש כנגד הקצאת מניות בשווי 10 מיליון שקל וזכויות למתן מניות לבעליה של מפרש, בכפוף לעמידה באבני דרך והגדלת תיק ההלוואות שלה. 

העסקה של ערך פיננסים עם קרן מפרש, הכפופה לכמה תנאים, נחתמה באותו יום שבו הודיעה החברה על ביטול הנפקת מניות תמורת כ-7 מיליון שקל לשותפות המוגבלת מונבז, שעם בעליה נמנה יוסי ארד, בעברו מנכ"ל חברת ההשקעות טאו. ערך פיננסים נסחרת לפי שווי של כ-60 מיליון שקל, אחרי עלייה של קרוב ל-50% שרשמה מנייתה בשנה האחרונה.