גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבנקים מציגים: חזית אחידה במאבק על הכנסות של עשרות מיליוני שקלים בשנה

שישה בנקים הציגו עמדה משותפת כדי לבלום הכרעה שיפוטית עקרונית ● העילה: בקשה שגרתית של דיירי פרויקט בת"א כי ביהמ"ש יורה לבנק מזרחי טפחות להאריך את תוקף הערבויות שהוצאו לקבלן, א. דורי ● הבנקים חששו כי תתקבל בקשה להשית עליהם את עמלת הארכת תוקף הערבות

בנק מזרחי טפחות, בנק הפועלים, בנק דיסקונט, בנק לאומי, בנק אגוד ובנק מרכנתיל / צילומים: איל יצהר, אייל הצפון, בר-אל
בנק מזרחי טפחות, בנק הפועלים, בנק דיסקונט, בנק לאומי, בנק אגוד ובנק מרכנתיל / צילומים: איל יצהר, אייל הצפון, בר-אל

מהן הנסיבות המיוחדות בתיק הפירוק של חברת הבנייה "א. דורי בנייה" שהובילו באורח נדיר שישה בנקים - בנק מזרחי טפחות, בנק הפועלים, בנק דיסקונט, בנק לאומי, בנק אגוד ובנק מרכנתיל - לחבור כולם יחד ולהציג חזית אחת ואחידה? תכליתה של העמדה המשותפת - לסכל אפשרות למתן החלטה שיפוטית עקרונית שיכולה הייתה לעלות להם באובדן הכנסות של עשרות מיליוני שקלים בשנה.

תחילתם של האירועים שהובילו את כל הבנקים להגיש עמדה משותפת, היא בבקשה תמימה ושגרתית למדי שהגישה נציגות הדיירים בבניינים 6-3 של פרויקט "Blue תל-אביב" שבו שימשה דורי כקבלן הראשי. דיירי הפרויקט היוקרתי ביקשו משופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב הדנה בתיק, איריס לושי-עבודי, כי תורה לבנק מזרחי טפחות להאריך את תוקף הערבות הבנקאית על-סך 3.3 מיליון שקל שהוציאה חברת א. דורי לטובת הבטחת התחייבויותיה הכספיות במסגרת הפרויקט. לאחר השלמת הפרויקט התגלו ליקויי בנייה בקנה-מידה נרחב בפרויקט, אך חברת א. דורי טרם הספיקה לבצע את התיקונים בטרם נכנסה להליך חדלות הפירעון.

הנאמנים שמינתה לושי-עבודי לחברת א. דורי, עורכי הדין עופר שפירא ואיתי הס, לא התנגדו להארכת תוקפה של הערבות. אולם באורח מפתיע ובניגוד למה שנהוג בדרך-כלל בתיקי פירוק, הנאמנים - שבעבר ייצגו בנקים במסגרת הליכים אחרים - התנו את הסכמתם בכך ש"עלויות הארכת התוקף יושתו על בנק מזרחי טפחות, מנפיק הערבות". עלויות אלה מוערכות במיליוני שקלים בשנה. לטענת הנאמנים, עמדתם זו שהוצגה גם לפניות נוספות להארכת תוקף ערבות שהגיעו לפתחם, חיונית על-מנת שלא להשית על הקופה המדוללת ממילא של החברה הוצאות הנוגעות לאינטרסים של נושים ספציפיים.

איריס לושי-עבודי / צילום: שלומי יוסף, גלובס

תוצאה אבסורדית

תגובתו הנדהמת של בנק מזרחי טפחות לעמדתם של הנאמנים לא איחרה להגיע. הנאמנים, הסביר הבנק, באים בנעליה של החברה, שכרתה חוזה לקבלת שירותי אשראי עם הבנק. מכאן טוען הבנק כי המסקנה היחידה המתבקשת היא שקופת הפירוק צריכה לשאת בעלויות הארכת הערבות. "הארכת הערבות הבנקאית במקרה זה ומניעת חילוטה מהווה חלק מליבת תפקידם של הנאמנים. אין ספק כי מניעת חילוטה משרת אינטרס מהותי להגנה על נושי החברה, הקטנת מסגרת הנשייה, וממילא מביאה להשאת הדיבידנד שיקבלו הנושים", טען הבנק. "חילוט ערבויות מסיבי בשלב זה לחברה יחסל כל סיכוי לשיקומה ויוביל מיידית לפירוקה", הוסיף.

בשולי עמדתו ציין הבנק כי הותרת הערבויות על כנן, לצד קביעה כי נשיאה בעלות העמלות אינה נחשבת להוצאות הליכי חדלות פירעון - הוצאות אותן מחויבים הנאמנים לשלם מקופת הפירוק על-פי הדין - יובילו ל"תוצאה אבסורדית ובלתי הגיונית בעליל". זאת, שכן המשמעות של כך תהיה שמצד אחד צורכת החברה שבהקפאה שירות בנקאי, ומצד שני לא משולם עבור שירות זה שהתשלום החוזי עליו הוסכם מראש. "בכך למעשה מממן הבנק בעצמו את הליכי ההקפאה לטובת כלל הנושים והחברה - מבלי שיתאפשר לו להשיב עלויות אלו מקופת הנשייה בשום צורה שהיא", טען בנק מזרחי טפחות.

צמצום חובות

נוכח עמדתם של הנאמנים והקרב שהתגלע בינם לבנק מזרחי טפחות, הזדרז גם בנק הפועלים, שהעניק לדורי ערבויות בשווי יותר מכפול (7.6 מיליון שקל) מאלה שהעניק בנק מזרחי טפחות, להבהיר את עמדתו בסוגיה.

"הארכת תוקף הערבויות הבנקאיות מאפשרת את המשך קיום החוזים שבהם קשורה החברה, ובשל כך יש לראות בהוצאות הארכת התוקף כהוצאות הליכי חדלות הפירעון. הדבר מסייע לנאמנים לקיים את החוזים שבהם קשורה החברה", נכתב בעמדת בנק הפועלים.

ככל שלא ישולמו העמלות הכרוכות בהארכת תוקף הערבויות, הוסיף הבנק להסביר, יחולטו סכומי הערבות, באופן שיגדיל את החוב של החברה לבנק ויפגע גם ביתר הנושים. ומכאן, ביקש הפועלים להסיק, "ברור כי האינטרס לצמצם את היקף חובות החברה כלפי הבנק הוא אינטרס משותף גם לכלל הנושים, וחובה על הנאמנים לפעול לאורו".

הבנקים נסוגים

בשלב זה הבינה השופטת לושי-עבודי כי מונחת לפתחה לא פחות מחבית חומר נפץ. מהחלטת ביניים שנתנה שופטת המחוזי בתל-אביב עולה כי היא סבורה כי ההחלטה שהיא עומדת לקבל בסוגיה נוגעת לשאלות עקרוניות. "האם יש במתן צו לפתיחת הליכי חדלות פירעון כדי לעצור את 'מרוץ הימים' של תוקף הערבות?", ניסחה לושי-עבודי את השאלה העקרונית הראשונה שעומדת לפתחה. "ככל שהמענה לשאלה הראשונה הוא בשלילה, ניתן יהיה לבחון את השאלה על מי חלה חובת התשלום בגין הארכת תוקף הערבות", חידדה השופטת את השאלה השנייה.

מבחינת הבנקים, השאלה החשובה ביותר היא השנייה. זאת, מכיוון שהכרעה בשאלה מי אמור לשאת בעלות העמלות הכרוכות בהארכת תוקף הערבויות שנתנו הבנקים לחברת א. דורי, היא הכרעה בעלת השפעה גם למאות הליכי חדלות פירעון המתנהלים בשנה. מכיוון שכיום מקובל כי החברה שנמצאת בהליכי חדלות פירעון היא זו שנושאת את העלות של עמלות ועלויות נוספות שהיא נדרשת לשלם בגין שירותים בנקאיים, קבלת עמדת הנאמנים יכולה להוביל לאובדן הכנסות של עשרות מיליוני שקלים בשנה לבנקים.

בימים הקרובים היה אמור להיערך בבית המשפט המחוזי בתל-אביב דיון שיעסוק גם בסוגיית העלות הכרוכה בהארכת תוקף הערבויות. אולם, בהודעה משותפת עליה חתומים עורכי הדין של ששת הבנקים שהעניקו ערבויות לדורי - מחזה שלא רואים בכל יום - החליטו הבנקים להימנע מהסיכון שבקבלת הכרעה שאינה לטובתם בשאלות העקרוניות שעל הפרק, והסכימו שלא לגבות את העמלות האמורות מקופת הנאמנים לעת עתה.

החלטתם האמורה, הדגישו באי-כוח הבנקים, נעוצה "בנסיבותיו הייחודיות והספציפיות של התיק דנן, נוכח בקשת הנאמנים ולאור מצב קופת החברה לעת הזו, ומבלי שיהיה בכך כדי להוות תקדים כלשהו לתיקים אחרים".

עוד הדגישו הבנקים כי הסכום שלא ייגבה לעת עתה מחברת א. דורי ייחשב מבחינתם לחוב של החברה כלפי הבנקים, בגינו יוכלו להגיש לנאמנים תביעות חוב בהמשך הדרך.

את בנק הפועלים מייצג עו"ד אמיר פלמר; בנק דיסקונט מיוצג באמצעות עו"ד חנית נוב; עו"ד אורי גאון מייצג את בנק לאומי; עו"ד דורון אריאל מייצג את בנק מזרחי טפחות; בנק אגוד מיוצג באמצעות עו"ד ישראל בכר; ואת בנק מרכנתיל מייצג עו"ד מור נרדיה. 

חברת הבנייה שקרסה עם חובות של 1.3 מיליארד שקל ומנהלת מגעים מתקדמים להסדרים במספר פרויקטים

במקביל למאבק שהתגלע בין הנאמנים של חברת א. דורי בנייה לבנקים, ממשיכים הניסיונות למצוא פתרון שיבטיח ביצועם של הפרויקטים להם התחייבה החברה ויביא גם לתשלום מסוים של חובותיה לנושים. נכון להיום עומדות נגד דורי בנייה תביעות חוב בהיקף של 1.3 מיליארד שקל, במקביל לכ-130 הליכים משפטיים שתלויים ועומדים נגד החברה ונוגעים למעשה לכל הפרויקטים שביצעה החברה בשנים האחרונות.

בדוח עדכון שהגישו לאחרונה הנאמנים, עורכי הדין עופר שפירא ואיתי הס, הם חשפו בפני בית המשפט כי הם מנהלים מגעים "מתקדמים" לגיבוש הסדרים פרטניים מול יזמים של כ-15 פרויקטים שביצעה החברה. זאת, במטרה להפחית באופן משמעותי את סכום החובות העצום שצברה החברה.

"מהותם של ניסיונות הסדר אלה היא הסדרה כוללת של יחסי החברה כלפי היזמים והדיירים בכל אחד מהפרויקטים השונים, באופן שימצה את זכויות וטענות הצדדים באופן סופי וכולל", הסבירו הנאמנים לבית המשפט. עוד ציינו הנאמנים כי הם צופים שלפחות חלק מאותם הסכמים יוגשו לאישורו של בית המשפט במהלך החודש הקרוב.

עוד ציינו הנאמנים בדוח האחרון שהגישו כי מצבה של החברה דורש קיומן של חקירות מקיפות, בין היתר לאור העובדה כי "בעת קריסתה של החברה חשבון הבנק של החברה היה ריק לחלוטין".

לצד זאת הציגו הנאמנים מתווה אפשרי להסדר נושים, וציינו כי הם נמצאים במשא-ומתן מול רוכשים פוטנציאליים לחברה שאמורים לפעול בהתאם למתווה הכללי שהם מגבשים. 

עוד כתבות

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל"ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

דיווח: התקדמות בדרך להקמת כוח שמירת שלום ערבי בעזה?

גורם ישראלי בכיר ל"ניו יורק טיימס": "היינו קרובים לעסקה, חמאס הקשיח עמדות - בגלל נתניהו"; לשכת רה"מ בתגובה: "שקר מוחלט" • אחרי תקיפה בעומק לבנון: אזעקות בגולן ובגליל העליון • לקראת פעולה: צה"ל החל בפינוי האוכלוסייה ברפיח • צה"ל והשב"כ תקפו מרכז פיקוד של חמאס במתחם אונר"א במרכז הרצועה • עדכונים בולטים

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב. הנבואה ניתנה לשוטים, לתינוקות ולאינטרסנטיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעקבות ההתחממות בדרום ובצפון, ירידות בבורסה; מדד הבנקים יורד ב-1.2%

ת"א 35 יורד ב-0.6% ●  הדולר מזנק מול השקל, 3.74 שקלים ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין, המניה מזנקת ● מיטב: הצריכה הפרטית עלתה והקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% ● באופנהיימר ממליצים על הבנקים בארה"ב, "נסחרים בחסר עמוק" ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה