משרד הבריאות: לשקול נחיצות נסיעות לחו"ל; שבים מאיטליה חייבים בבידוד

החל מהיום: החוזרים מאיטליה ייכנסו לבידוד בית של 14 יום • משרד הבריאות: יש להימנע מקיום כנסים בינלאומיים בישראל • אולימפיאדת טוקיו 2020 בסכנת ביטול • רשויות הבריאות בארה"ב נערכות למגפה אפשרית

צעירה בבייג'ין יוצאת ממרכול בסין עם מסיכה בגלל נגיף הקורונה / צילום: Frank Augstein , Associated Press
צעירה בבייג'ין יוצאת ממרכול בסין עם מסיכה בגלל נגיף הקורונה / צילום: Frank Augstein , Associated Press

19:40

משרד הבריאות קורא הערב לציבור לשקול נחיצות של נסיעות לחו"ל, בשל הסיכוי שתחלואת הקורונה התפשטה לאזורים רחבים באירופה ובעולם. לאחר שהממשלה הוציאה אזהרת מסע כוללת לאיטליה בשל התפרצות הנגיף במדינה בימים האחרונים, גם משרד הבריאות קורא לתושבי ישראל לא לנסוע לאיטליה, והנחה כי מהיום (יום רביעי, 26.2), כל מי שחזר מאיטליה ב-14 יום האחרונים יחויב להיות בבידוד בית עד להשלמת 14 יום ממועד חזרתו. המועד האמור נועד בין היתר לתת מספיק זמן לאיטלקים השוהים בארץ לצאת מישראל באופן מסודר. לפי המועד האמור, הכניסה לבידוד היא וולנטרית. 

בנוסף, מורה המשרד לאזרחים להימנע מנסיעות לכנסים, כינוסים והתקהלויות בינלאומיות אחרות, ובכלל זה גם נסיעה לאירועים בעלי אופי דתי בהם מתכנסים אנשים ממדינות רבות. כמו כן, יש להימנע מקיום כנסים בינלאומיים בישראל. הנחיות מפורטות יועלו לאתר המשרד. 

בתוך כך, באירופה דיווחו ביממה האחרונה על מקרים רבים חדשים של אבחון הידבקות בנגיף מחוץ לאיטליה - וברוב המקרים נמצא קשר לביקור באיטליה או לביקור של תושבים איטלקיים באירופה. בגרמניה קפץ מספר הנדבקים לשישה, בצרפת נרשם קורבן נוסף של המחלה, וזאת בנוסף לדיווחים על מקרי קורונה באוסטריה, שווייץ וספרד שדווחו אמש. שר הבריאות הגרמני יינס שפאן אמר הערב כי "גרמניה נמצאת בתחילתה של מגיפת קורונה" וכי המדינה תיערך להתפרצות בקנה מדה רחב.

19:20

ארגון הבריאות העולמי אמר היום כי לראשונה מספר הנדבקים החדשים מחוץ לסין גבוה יותר מהיקף הנדבקים החדשים בסין עצמה. "העלייה בהיקף הנדבקים באיטליה, איראן ודרום קוריאה מדאיגה מאוד", אמר היום מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי טדרוס אדנום גברייסוס. 

נכון לשעה זו, מספר הנדבקים עומד על 81,249 איש ברחבי העולם, מתוכם 78,073 מסין. מספר המתים הוא 2,770, מתוכם 2715 מסין. היקף המחלימים עומד על 30,359 איש, מתוכם 30,049 מסין.

11:40

הקורונה מגיעה ללב תעשיית הרכב האירופית: בהתאם לתחזיות המוקדמות, משבר הקורונה מתחיל לזלוג אל לב הייצור התעשייתי של כלי רכב באירופה. ספק הענק האיטלקי MTA שמייצר חלקים אלקטרו-מכניים עבור קונצרן פיאט-קרייזלר-אלפא (FCA), איווקו ויצרני רכב אחרים, הודיע הבוקר (ד') כי הוא נאלץ לסגור את פעילותו במפעל המרכזי שלו בצפון איטליה בעקבות הוראה ישירה של משרד הבריאות האיטלקי ונשיא מחוז לומברדיה. האזור בו פועל המפעל הוא אחד ממוקדי התפוצה המרכזיים של וירוס הקורונה במדינה.

המפעל משווק את תוצרתו בשיטת JUST IN TIME (אספקה ישירות לפס הייצור ללא צבירת מלאים מוקדמים) לשלושת מפעלי הייצור המרכזיים של פיאט בדרום ובמרכז איטליה. החל מ-2 במרץ יופסק הייצור בכל מפעלי הרכב של הקונצרן באירופה, ויושפעו פסי ייצור גם של רנו, ב.מ.וו ופיז'ו.

על-פי הערכת החברה, אם ההשבתה תתמשך יושפעו גם לנדרובר ויגואר, איווקו ויצרנים שונים של כלי צמ"ה. החברה ביקשה מהרשויות לאפשר לה לחזור לפעילות מוגבלת עם כ-10% מכוח-האדם, אולם טרם קיבלה מענה.

להשבתה ממושכת צפויות להיות השפעות גם על שוק הרכב הישראלי, אולם היבואנים הרלוונטיים טרם הגיבו בנושא.

מחברת סמלת, יבואנית פיאט-קרייזלר ואלפא, נמסר כי בחברה לא רואים כל קשיים באספקת רכב חדש.

11:00

רשויות הבריאות בארה"ב מסרו אתמול (ג') כי הן מצפות להתפשטות רחבה יותר של נגיף הקורונה בארה"ב ונערכות למגפה אפשרית. למרות זאת הרשויות סייגו וציינו כי הן לא בטוחות בשאלה עד כמה חמורה תהיה הבעיה.

עד כה אושרו בארה"ב 14 מקרי הידבקות בלבד. לאלה מתווספים 40 נוסעים מאוניית הקרוז דיאמונד פרינסס ושלושה מבין האמריקאים שחזרו מסין בטיסות פינוי בחסות ארה"ב. מערכות הבריאות בארה"ב מבודדות את החולים הנגועים ועוקבות אחר קשרים שהיו להם עם אנשים אחרים.

10:20

מקרה ראשון של קורונה נבדק כעת בברזיל, בעיר סאו פאולו, העיר הגדולה והמאוכלוסת ביותר בדרום אמריקה, המהווה מוקד עסקי משמעותי ביבשת. האיש אשר נמצא חיובי בבדיקה ראשונית הוא גבר בן 61 ששהה בשבועות האחרונים במחוז לומברדי באיטליה למטרות עסקים.

המקרה מתברר בעת שיאן של חגיגות הקרנבל בברזיל, וגורמים בשלטונות המדינה העלו חשש מהתפשטות נרחבת של הווירוס בשל מספר האנשים הגבוה השוהה בחגיגות הקרנבל.

במקביל, חייל בצבא ארה"ב המוצב בדרום קוריאה נדבק גם הוא בנגיף, כאשר מדובר במקרה הראשון בצבא ארה"ב, שרק אמש הודיע על צמצום האימונים בדרום קוריאה על רקע התפרצות הנגיף במדינה, בה עלה מספר הנדבקים המאומתים ל-1,146. לפי הודעת הצבא האמריקאי, החייל בן ה-23 נמצא בהסגר עצמי בביתו מחוץ לבסיס.

בסין, בה החלה התפרצות הנגיף, נפטרו ביממה האחרונה 52 בני אדם נוספים, ומספר הקורבנות במדינה עלה ל-2,715. מדובר בירידה של 19 מקרי מוות בהשוואה ליממה החולפת. בנוסף, זוהו עוד 406 מקרים חדשים, גם כן ירידה לעומת היממה הקודמת - 102 נדבקים פחות. מספר הנדבקים במדינה עומד כעת על כ-78 אלף, רובם הגורף בעיר חוביי. 

8:30

אולימפיאדת טוקיו 2020 בסכנת ביטול: בוועד האולימפי מודים לראשונה כי הם שוקלים לדחות או לבטל את אולימפיאדת טוקיו 2020 אם לא תהיה התקדמות בטיפול ובעצירת התפשטות נגיף הקורונה. 

06:20

בהלת הקורונה, וגם מקרי הידבקות, התפשטו ביממות האחרונות מאיטליה ליתר מדינות אירופה ומעלות את החשש כי ההתפרצות תגבה קורבנות נוספים. באוסטריה נרשמו שלושה מקרי הידבקות, שגם גרמו לסגר על מלון יוקרה בעיר אינסברוק. ככל הנראה אחד המקרים הוא של פקידת קבלה במלון, שמוצאה איטלקי. המקרה השני הוא של זוג איטלקים מברגמו, שלנו בעיר. המלון נסגר בהוראת הרשויות. כלי התקשורת דיווחו כי חלק מתושבים קונים מצרכים וממלאים עגלות בסופרמרקטים מקומיים, מחשש להתפרצות רחבה יותר שתביא לסגר.

גם בגרמניה נרשמו מקרים ראשונים של קורונה "תוצרת איטליה" - צעיר בן 25 שביקר במילאנו ושב לעיר גפינגן אובחן עם המחלה, וכך גם גבר בן 47 שככל הנראה היה בביקור באיטליה ואושפז במצב קריטי בבית חולים בדיסלדורף. כעת נבדקים האנשים איתם הוא היה בקשר. בתי הספר בעיירה ממנה הגיע, באזור היינסברג שבמדינת המחוז נורדריין-וסטפליה, נסגרו עד יום חמישי לפחות.

בשווייץ דווח על מקרה אחד של קורונה, של אזרח שביקר באזורים הנגועים בצפון איטליה. בספרד דווחו שישה מקרים, אך לא ידוע מקורם. כאלף נופשים עדיין סגורים במלון בטנריפה, לאחר שרופא איטלקי ששהה במקום אובחן כנשא של הנגיף.

הרשויות בבריטניה שלחו ילדים שהיו בטיול סקי בחבל לומברדיה לבידוד ביתי.

איטליה עצמה נאבקת להתמודד עם ההתפרצות, לאחר שמספר הקורבנות בה עלה ל-11, ונרשמו יותר מ-322 חולים. הממשלה האשימה את השלטון המקומי בקודוניה, ליד מילאנו, בטיפול לוקה באחד החולים הראשונים ובאי-בידודו בבית החולים, מה שהביא להתפרצות המשמעותית הנוכחית. אתמול התרחבו ההסגרים גם לדרום המדינה, והרשויות בפלרמו שבסיציליה הודיעו על סגירת בתי הספר בעיר עד יום שני הקרוב לפחות, לאחר שתיירת איטלקית מצפון המדינה שביקרה באי אובחנה כחולה בנגיף.

הרשויות באיטליה הדגישו כי רוב הקורבנות מהמחלה היו מבוגרים עם מחלות רקע.