נתניהו מחזר אחרי קולות החברה הערבית: "רק אני יכול להביא שלום"

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע היום לביקור בחירות בעיר טמרה • המטרה: להציג את הליכוד כמפלגה שדואגת לציבור הערבי ולמנוע התחזקות נוספות של הרשימה המשותפת

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Gali Tibbon, Associated Press
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Gali Tibbon, Associated Press

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע אחר הצהריים היום לביקור בחירות בעיר טמרה. מול עשרות אנשים, נאם נתניהו על ההישגים המדיניים עם מדינות ערב המתונות, הבטיח להמשיך את תוכנית 922, שעיקרה השקעות בתשתית בחברה הערבית בהיקף של בין 10 ל-15 מיליארד שקל ובעיקר דיבר על אוזלת ידם של חברי הרשימה המשותפת, שלדבריו לא עשו דבר בשנות כהונתם, חוץ מלדבר על מדינה פלסטינית. "רק אני יכול להביא שלום", דברי נתניהו.

הכינוס היה סגור לתקשורת ומחוץ לאולם הפגינו כמה עשרות מפעילי הרשימה המשותפת, שבין השאר הניפו דגל פלסטין ושלטים שעליהם כתוב: "העם הפלסטיני לא יכנע", "אין שלום עם התנחלויות" ועוד. בכינוס השתתפה גם השרה גילה גמליאל, אחת מהשושבינות העיקריות של תוכנית החומש לחברה הערבית וזה היה כצפוי החלק העיקרי בנאומה. בין השאר אמרה: "בקדנציה האחרונה הובלתי העברת 15 מיליארד שקל לחברה הערבית, וכך שיפרנו את החינוך, התעסוקה והתשתיות. החברה הערבית יודעת שפעלנו במעשים ולא בדיבורים, ממשלת הליכוד תרמה את התרומה המשמעותית ביותר אי פעם לטובת החברה".

בנוסף אמרה גמליאל כי "אתם ערביי ישראל יכולים להיות הגשר שלנו לעולם הערבי ולשלום". אנשיה אומרים כי התוכנית הזו תביא לליכוד קולות בחברה הערבית. האם התוכנית השכיחה את חוק הלאום, את התבטאויות נתניהו ואת הסעיף הבעייתי בתוכנית טראמפ (שמציע העברת ריבונות על כמה מהערים והישובים הערבים ישראלים לריבונות פלסטינית)? התוצאות בקלפי יוכיחו.

פניית פרסה ביחס לערבי ישראל

לכאורה מה יותר טבעי מזה שראש ממשלה מבקר בעיר ערבית ישראלית. בפועל זהו חלק ממהלך ששונה בתכלית מהפוליטיקה של נתניהו במערכות הבחירות. מה הוביל את ראש הממשלה נתניהו לשינוי הדרמטי הזה, ממש פניית פרסה, ביחסו לחברה הערבית במערכת הבחירות הנוכחית? הרי מדובר באותו נתניהו של "הערבים נוהרים לקלפיות" מ-2015 ו"הערבים רוצים להשמיד את כולנו" מהצ'אטבוט שלו בספטמבר האחרון, וחוק המצלמות שקידם. אך כעת נתניהו מדבר אחרת לחלוטין. זה החל בפרסום פוסטים וציוצים בשפה הערבית בדפים האישיים שלו ובהם פניה ישירה לאזרחים הערבים, פרסום סרטון וידאו בערבית ובו הוא מותח ביקורת על חברי הכנסת הערבים השותים קפה בעוד הוא וממשלתו נתנו לחברה הערבית תכניות ותקציבים, יותר מכל ממשלה אחרת בעבר. ולבסוף הראיון המהולל לרשת פאנט, ששודר וזכה למאות אלפי צפיות.

בראיון לאתר פאנט ניסה נתניהו להסיר את אחד מהמכשולים הגדולים: הסעיף בתוכנית המאה הנוגע לאפשרות חילופי האוכלוסייה ולהעברת הריבונות על ערים ערביות ישראליות למדינה פלסטינית עתידית. נתניהו הגדיר את הסעיף "אמירה סתמית". "הדבר האחרון שאני מאמין בו זה שיעקרו מישהו מביתו. אף אחד לא ייעקר מביתו. אין דבר כזה  בתוכנית המאה, יש שם אמירה סתמית שאין לה משמעות", אמר. "זה לא יהיה. זה הכל בלון שמנסים לנפח אותו כדי להביא את האנשים להצביע בעד המשותפת". לפי פרסומים בישראל ובארצות הברית, דווקא נתניהו הוא שקידם את הכנסת הסעיף הזה לתוכנית, ככל הנראה כדי להביך את הפוליטיקאים הערבים שמגדירים את עצמם פלסטינים. הסעיף הזה עורר זעם רב בחברה הערבית, והביקורת הופנתה לנתניהו. 

נתניהו הבטיח בראיון כי הוא עושה מאמצים ניכרים, כדבריו, להסדרת טיסות ישירות מישראל למכה. מדובר בהצהרה שסיכוייה מעטים, משום שהיא מצריכה הגעה להבנות עם סעודיה וגם עם ירדן האחראית על חלוקת אישורי ההגעה לעולי הרגל הערבים הישראלים, ואלה לא נידונו עדיין. 

נתניהו גייס לקמפיין הזה גם את אבי דיכטר, ראש השב"כ לשעבר, הדובר ערבית שוטפת. בסרטון שהפיץ דיכטר הוא מונה את כל "חטאי" חברי הכנסת הערבים המובילים לדבריו לפיצולם מהחברה הישראלית ואילו הליכוד שהשקיע מליארדים בחברה הערבית יוביל אותם כדבריו להשתלבות.

קודם לביקור בטמרה התכוון נתניהו להגיע לכפר קאסם, שם הופעל לחץ רב על ראש העיר עאדל בדיר למנוע את הביקור, שלא התנגד עקרונית לביקור. בסופו של דבר שונה היעד לטמרה. 

ספק אם הליכוד תיהנה מעלייה במספר הקולות מהחברה הערבית (שבבחירות האחרונות עמדו על קצת יותר מ-8,000) בעקבות הביקור והקמפיין הזה. נתניהו מקווה שהוא יצליח למנוע התחזקות של המשותפת על ידי הצגה של הגורם שבאמת מסייע לחברה הערבית, ושיכול לסייע להם מבפנים ולא רק מבחוץ. התקווה הגדולה שלו היא שתימחק האפשרות של ממשלת מיעוט של גנץ בהימנעות או בתמיכה מבחוץ של המשותפת. מטרה עקיפה היא שינוי הכיוון של קמפיין הליכוד לחיובי יותר המראה את נתניהו כראש ממשלה הדואג לכולם, ועשוי להביא לו קולות של מרכז וימין מתון שסלדו מהתקפותיו הקודמות על הערבים.