תביעת האקלים שכיסחה את הית'רו: העליון בבריטניה ביטל הרחבת שדה התעופה

הרחבת השדה תוכננה להימשך עד 2028 בעלות של 14 מיליארד ליש"ט • לפי דיווח של 'הגרדיאן' הבריטי הממשלה שוקלת את צעדיה הבאים אך היא איננה צפויה לערער על הכרעת הדין • ג'ונסון עצמו התנגד לבנייה ואמר שהוא "ישכב מול הדחפורים ויפסיק את הבנייה"

נמל התעופה הית'רו / צילום: Shutterstock
נמל התעופה הית'רו / צילום: Shutterstock

בית המשפט העליון בבריטניה פסק היום כי הרחבת שדה התעופה הית'רו בלונדון לא תתאפשר, וזאת מפני שהרחבתו עומדת בסתירה להתחייבויותיה של בריטניה בהסכם פריז ולהחלטת הפרלמנט הבריטי להגיע לניטרליות פחמנית עד שנת 2050.

זוהי הפעם הראשונה שבית משפט בעולם מבטל תוכנית כה רחבת היקף, בשל מחויבות למאבק במשבר האקלים. להחלטה יש גם משמעויות כלכליות, כאשר חברת התעופה וירג'ין, למשל, תכננה להתרחב משמעותית על סמך התוכנית להגדיל את שדה התעופה.

תוכניות המסלול השלישי בהית'רו הוכרו כבלתי חוקיות, מה שמאלץ כעת את בוריס ג'ונסון וממשלתו להכריע בין נטישת הפרויקט וגניזתו, להכנת מסמך מדיניות חדש המתכנן את הרחבת השדה בהתאם להתחייבות לניטרליות פחמנית.

לפי דיווחיו של עיתון 'הגרדיאן' הבריטי, הממשלה שוקלת את צעדיה הבאים אך היא איננה צפויה לערער על הכרעת הדין. כבר היום, הית'רו הוא משדות התעופה העמוסים ביותר בעולם, עם 80 מיליון נוסעים בשנה. המסלול השלישי, שתוכנן להיבנות עד 2028 בעלות של 14 מיליארד ליש"ט, יועד עבור 700 מטוסים נוספים ביום - כלומר, פליטה נוספת של כמויות פחמן עצומות.

מזכיר המדינה לענייני תחבורה, גרנט שאפס, אמר: "הרחבת שדות תעופה מהווה את הגורם לחיבור המדינות בעולם והתייעלות ברחבי בריטניה. אנו גם לוקחים ברצינות את המחויבות שלנו לסביבה". ואמנם, בוריס ג'ונסון עצמו מתנגד לבנייה ואמר בשנת 2015 שהוא "ישכב מול הדחפורים ויפסיק את הבנייה".

"שיימינג טיסות"

מדובר בהחלטה בעלת משמעות כלכלית עבור חברות התעופה השונות, ובראשן חברת התעופה וירג'ין. בספטמבר האחרון, הכריזה החברה על כוונתה להוסיף 84 יעדים למפת יעדיה בעקבות ההחלטה לפתוח מסלול שלישי בשדה התעופה הית'רו בלונדון, אחד מנמלי התעופה העמוסים ביותר בעולם. מבחינת וירג'ין מדובר בהגדלת משמעותיה של מפת יעדיה, שאחרי התוספת תכלול 103 קווים.

ואמנם, ברחבי אירופה מתחזקת בשנה האחרונה "מחאת טיסות", כאשר אנשים רבים מעדיפים להשתמש בצורות תחבורה בעלות טביעת רגל פחמנית נמוכה יותר, בשל המודעות הגוברת למשבר האקלים והנזק הרב שמסבים הדלקים המאובנים. ענף התעופה נמצא על הכוונת של פעילי הסביבה, עד כדי "שיימינג טיסות" במדינות ביבשת. בשבדיה, נרשמה ירידה של 4% בטיסות בחצי השנה האחרונה, בעוד לפי חברת הרכבות הלאומית, ברבעון הראשון של 2019 נרשם גידול של 8% במספר הנסיעות המקומיות ברכבת.

ענף התעופה אחראי כיום על 2.5% מכלל פליטות הפחמן הדו-חמצני בעולם כתוצאה משריפת דלקים מאובנים - שיעור הצפוי לגדול לאור העלייה המתמשכת במספר הטסים ופריחת ענף הלואו קוסט. גרטה תונברג, הנערה השוודית הנאבקת נגד אזלת היד של המנהיגים ברחבי העולם בנוגע למיגור משבר האקלים, הגיבה היום על החלטת בית המשפט ואמרה: "דמיינו מי יקרה כשכולנו נתחיל לקחת בחשבון את הסכם פריז".

הפסיקה העיקרית הראשונה בעולם שהתבססה על הסכם פריז

פסיקת בית המשפט היא למעשה הפסיקה העיקרית הראשונה בעולם שהתבססה על הסכם פריז, ומדובר בתקדים שבכוחו כעת להשפיע על הנעשה בבריטניה וברחבי העולם, ובהשראה לתביעות אקלים נגד פרויקטים תשתיתיים בעלי פוטנציאל נזק פחמני גבוה. ראש העיר של לונדון בירך גם הוא על ההחלטה ואמר: "אני שמח שבית הדין לערעורים הכיר בכך שהממשלה לא יכולה להתעלם מאחריותה לשינויי האקלים. אעשה כל שביכולתי בכדי לעצור את התרחבות הית'רו".

לאחרונה, בעקבות פעולות מחאה שהובילו פעילי המרד בהכחדה, דחה הפרלמנט בבריסטול תכנית להרחבת נמל התעופה, אחרי שהוועדה העוסקת בכך השתכנעה ש"ההשפעה ההרסנית של הרחבת נמל התעופה על האזור וההשלכות הרחבות יותר על הסביבה גוברות על התועלת שתביא הרחבתו". פעילי אקלים רבים בבריטניה פעלו נגד ההרחבות המתוכננות של נמלי התעופה הית'רו ובריסטול.

ג'ון סוון, מנכ"ל גרינפיס בריטניה, גם הוא בירך היום על ההחלטה ואמר: "בית המשפט החליט כי ההחלטה להרחיב את הית'רו מערערת אנושות את ההתחייבויות האקלימיות, אך אנחנו עדיין זקוקים לממשלה שתקעקע את ההחלטה להרחיב את השדה. המסלול השלישי כבר על ברכיו בשל עלויות, רעש, זיהום אוויר, אובדן בתי גידול ועוד

פעילי המרד בהכחדה איימו להטיס רחפנים מעל הית'רו ולהשבית את הפעילות של נמל התעופה, באם תאושר הרחבתו. "אנו תקווה כי החלטת בית המשפט בבריטניה, הפסיקה הראשונה בעולם המתבססת על הסכמי פריז, תהווה השראה ותקדים לתביעות ופסיקות נוספות", אומר היום הסניף הישראלי של התנועה.